واکسن “گارداسیل” چیست؟/ سن تزریق واکسن گارداسیل/ عفونت HPV چیست؟

اگر سن کودکتان به ۹ سالگی رسیده است، اکنون بهترین زمان برای محافظت از او در برابر عفونت های ناشی از پاپیلوماویروس (HPV) در آینده است.

HPV نوعی عفونت است که از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا می کند.

این ویروس باعث ابتلای شخص به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم می شود. خانم ها و آقایان هر دو احتمال عفونت با این ویروس را دارند. سرطان های دیگری مانند سرطان واژن، آلت تناسلی مردانه، مقعد و گلو نیز ممکن است در اثر عفونت HPV ایجاد شوند.
واکسن HPV برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها استفاده می شود. تزریق واکسن قبل از برقراری اولین رابطه جنسی تا حد زیادی از شخص در برابر ابتلا به بیماری های جنسی (بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند) محافظت می کند.

دو نوع واکسن برای واکسیناسیون در برابر ویروس HPV وجود دارد:

واکسن گارداسیل: واکسن گارداسیل در کودکان دختر یا پسر بین ۹ تا ۲۶ سال استفاده می شود. تزریق واکسن گارداسیل باعث مقاومت بدن شخص در برابر نوع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV می شود. این واکسن برای پیشگیری از ابتلای شخص به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم به کار می رود.
سرواریکس: سرواریکس نیز برای واکسیناسیون دختران ۱۱ تا ۲۶ سال به کار می رود و باعث جلوگیری از ابتلا به نوع ۱۶ و ۱۸ ویروس HPV می شود.
می توان گفت تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در طول زندگی خود با ویروس HPV آلوده می شوند. البته انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که تعدادی از آن ها باعث بیماری می شوند. برای مثال نوع ۶ و ۱۱ سبب ایجاد زگیل تناسلی می شوند و بدخیم نیستند. اما انواع ۱۶ و ۱۸ زگیل هایی روی دهانه رحم ایجاد می کنند که از نوع بدخیم هستند.
واکسن گارداسیل هم در دختران و هم پسران کاربرد دارد. در این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد واکسن گارداسیل ارائه می شود
.

واکسیناسیون با واکسن گارداسیل چگونه است؟
دریافت واکسن گارداسیل به صورت تزریق عضلانی در بازو یا ران است. تزریق واکسن گارداسیل ۳ مرحله ای است. اولین مرحله واکسیناسیون در هر سنی بین ۹ تا ۲۶ سال می تواند انجام شود. مرحله دوم واکسیناسیون دو ماه بعد از مرحله اول و مرحله سوم نیز شش ماه بعد از اولین مرحله باید صورت گیرد. هر سه مرحله برای ایجاد مقاومت در شخص ضروری است و هیچ یک از مراحل نباید فراموش شوند
.

آیا واکسن گارداسیل بعد از داشتن رابطه جنسی نیز فایده ای دارد؟
با این که بهترین زمان برای واکسینه شدن قبل از داشتن اولین رابطه جنسی است؛ اما دریافت واکسن HPV حتی در اشخاصی که در گذشته رابطه جنسی برقرار کرده اند نیز می تواند مفید باشد. اگرچه احتمال آلودگی با HPV بعد از رابطه جنسی بسیار بالا است، این احتمال وجود دارد که شخص به انواعی از ویروس که در واکسن وجود دارد هنوز مبتلا نشده باشد. احتمال ایجاد مصونیت در این افراد با واکسیناسیون قبل از سن ۲۶ سال وجود دارد.

واکسن گارداسیل در تهران

در ابتدا داروخانه حلال احمر متصدی واردات این واکسن به ایران بود که بعد ها این مسئولیت بر عهده شرکت دیگری افتاد ولی در سال های تحریم هیچ یک از داروخانه های تهران این دارو را موجود نداشتند.

اخیرا شرکت بهستان دارو تعدادی از این واکسن را به سفارش دانشگاه تهران وارد نموده و در داروخانه ۱۳ آبان قسمت دارو های تخصصی و با نسخه پزشک متخصص به فروش می رساند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *