تفاوت گوجه فرنگی ارگانیک با گوجه فرنگی پرورشی/ فواید گوجه فرنگی

گوجه فرنگی های ارگانیک با اینکه اندازه کوچکتری نسبت به گوجه فرنگی های کشت صنعتی دارند، اما از لحاظ تغذیه ای غنی تر از گوجه فرنگی های پرورشی هستند. یکی از معروف ترین مواد مغذی در گوجه فرنگی ها لیکوپن است که این ترکیب، رنگ قرمز گوجه فرنگی را ایجاد می کند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان حیاتی است که فعالیت ضد سرطانی دارد. این ترکیب به طور طبیعی در بدن شما ساخته نمی شود و باید آن را از رژیم غذایی تأمین نمایید. مقدار طبیعی لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ارگانیک از سایر میوه ها و سبزیجات بیشتر است و نکته قابل توجه این است که بر خلاف سایر مواد غذایی خام که حرارت بیشتر در آنها باعث تخریب ارزشهای تغذیه ای در آنها می شود، در گوجه فرنگی زیست دسترسی لیکوپن در زمان پخت افزایش می یابد . بر طبق مطالعات اخیر، گوجه فرنگی های رشد یافته با استانداردهای ارگانیک، به طور چشمگیری در مقایسه با گوجه فرنگی های پرورش یافته با مواد شیمیایی کشاورزی، حاوی فنول بالاتری هستند. گوجه فرنگی های ارگانیک در مقایسه با گوجه فرنگی های پرورش یافته حاوی ۵۵% ویتامین C بیشتر و ۱۳۹% فنول بالاتری می باشند و همچنین فعالیت فینال آلانین آمینولیاز نیز بیشتر است.

در حقیقت سبزیجات معمولی که امروزه در فروشگاه ها یافته می شوند، از نظر مواد معدنی از قبیل منیزیم، آهن، کلسیم، روی و … به میزان ۵ تا ۴۰ درصد نسبت به سبزیجاتی که در ۵۰ سال پیش کشت داده می شد کمتر است.

مطالعات پیشین نیز نشان داده بود که بین سبزیجات ارگانیک و پرورشی از لحاظ میزان مواد مغذی تفاوت وجود دارد. برای مثال مطالعه ای نشان داد غذاهای ارگانیک در مقابله با سرطان بهتر عمل می کنند. همچنین دانشمندان متوجه شدند موش های تغذیه شده با غذاهای ارگانیک در مقایسه با موش هایی که رژیم غذایی پرورشی داشتند، از امتیازهای سلامتی بیشتری برخوردار بودند. برای مثال می توان به بهبود وضعیت سیستم ایمنی ، خواب بهتر و تناسب اندام بیشتر و ویتامین E موجود در خون بالاتر اشاره کرد.

مصرف گوجه فرنگی کشت ارگانیک علاوه بر داشتن کیفیت بالاتر و مزه بهتر به دلیل کاهش بار سمی که به علت عدم استفاده مواد شیمیایی کشاورزی از قبیل کودهای شیمیایی مصنوعی، علف کش ها و آفت کش ها است می توانند از بروز مشکلاتی در زمینه سلامت از جمله اختلال اعصاب، اختلال در سیستم اندوکرین، سرطان، سرکوب سیستم ایمنی، ناباروری در مردان و سقط جنین در زنان جلوگیری کند.


فواید گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی فلاوونوئیدها و دیگر فیتوکمیکالهاست که ویژگی آنتی کریسنوژنیک که مانع از بروز سرطان کولون می شود را دارا است. گوجه فرنگی منبع خوبی از لوتئین، زگرانتین و ویتامین C است، همچنین حاوی ویتامین A، E و ویتامین های گروه B، پتاسیم، منیزیم و فسفر می باشد. در نتیجه مصرف گوجه فرنگی از خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی کاهش می یابد.

منبع خبر : مایو کلینیک / برگرفته از نوشته فرناز حیدری

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *