تاثیر مواد شوینده بر جنین/ عوارض استفاده از وایتکس در بارداری/ آسم و عوارض عصبی در جنین!

مضرات مواد شيميايي در زنان باردار

زنان باردار اكثراً مي‌دانند كه تماس با مواد شيميايي و سمي در اين دوران مي‌تواند سلامت آنها و جنين را به خطر بيندازد ولي به دليل استفاده هر روزه از مواد شوينده، پاك‌كننده‌ها و جرم‌گيرها معمولاً مواد شيميايي خطرناك موجود در اين محصولات را ناديده مي‌گيرند.

بنابر تحقيقات انجام شده ميان تماس مستقيم با مواد شوينده در دوران بارداري و آسم در كودكان متولد شده از اين مادران رابطه مستقيمي وجود دارد.

بررسي‌ها حاكي از آن است كه فرزندان زناني كه در دوران بارداري از شوينده‌ها به ميزان زياد و بدون رعايت موارد ايمني استفاده كرده‌اند دوبرابر بيشتر در معرض خطر ابتلا به آسم و خس‌خس سينه قرار دارند. استشمام اسپري‌هاي خوشبوكننده هوا، به كار بردن رنگ‌هاي لاتكس و مايعات پاك‌كننده‌اي كه روي سطوح پخش مي‌شوند در دوران بارداري مضر هستند.

دكتر محمد نصيري متخصص اطفال در اين باره مي‌گويد: مصرف مواد شوينده‌اي حاوي كلروهگزيدين و هگزاكلروفن و كلروزانيلون در دوران بارداري ممنوع بوده و دسته‌اي از آنها باعث ايجاد عوارض عصبي در جنين مي‌شود.

وي مي‌افزايد: استفاده از مواد شوينده مخصوصاً در سه ماه اول بارداري جنين را تحت تأثير قرار مي‌دهد، همچنين مواد تشكيل دهنده برخي شوينده‌ها كه بو و رنگ دارند و معمولاً داراي زمينه هيدروكربني هستند در دوران شيردهي تأثير داشته و حالت شير مادر را تغيير مي‌دهد كه منجر به ناراحتي و بي‌قراري نوزاد خواهد شد.

دكتر محمدرضا آزادي متخصص داخلي به زنان باردار توصيه مي‌كند مطلقاً از مواد شوينده قوي بخصوص موادي كه داراي گاز و بخارات هستند مانند جرم‌گيرها و سفيد‌كننده‌ها استفاده نكنند چرا كه ايجاد تنگي نفس و عوارض ريوي براي مادر باعث كمبود اكسيژن در خون مادر و در نتيجه اكسيژن‌رساني ناقص به جنين و بالا رفتن دي‌اكسيد كربن خون خواهد شد و احتمال كم‌خوني را در جنين بيشتر مي‌كند.

تأثيرات مواد شوينده و خوشبوكننده‌ها بر كودكان

كودكان بيشتر در معرض خطر مواد سمي تشكيل‌دهنده پاك‌كننده‌ها و شوينده‌ها هستند زيرا بدن آنان سريع‌تر به جذب مواد شيميايي مي‌پردازد. از طرفي كودكان اكثراً اشيا و مواد را در دهان خود قرار مي‌دهند، هنگامي كه اسپري‌هاي خوشبوكننده يا ساير پاك‌كننده‌ها در محيط خانه استفاده مي‌شود در هوا پخش شده و روي اشياي خانه مي‌نشيند و كودك با به دهان بردن اين وسايل آن را وارد بدن خود مي‌كند.

دكتر محمد نصيري در اين باره مي‌گويد: استفاده از خوشبوكننده‌ها و اسپري‌ها همانطور كه گاهي در بزرگسالان باعث ايجاد عوارض آلرژيك مانند آبريزش از بيني، چشم و گرفتگي بيني مي‌شود در كودكان و نوزادان نيز باعث اختلالات فيزيولوژيكي و آلرژي شده در نتيجه به نوزاد استرس وارد مي‌كند كه باعث بي‌قراري، بي‌اشتهايي و اختلالات خواب در نوزادان مي‌شود.

راهكارهاي استفاده ايمن از مواد شوينده‌

دكتر محمدرضا آزادي درباره حفظ ايمني هنگام استفاده از مواد شوينده توصيه مي‌كند زنان خانه‌دار از مواد شوينده‌‌اي استفاده كنند كه مورد تأييد معاونت بهداشت و داروي وزارت بهداشت است و هنگام استفاده از موادي كه داراي بخارات سمي هستند حتماً با ماسك جلو دهان و بيني خود را بپوشانند بخصوص زنان مستعد بيماري‌هاي زمينه‌اي و باردار بايد اين مورد را مدنظر داشته باشند. هنگام شست‌وشو سر خود را پائين و نزديك به محل شست‌وشو قرار ندهند. بايد تا نيم ساعت از ورود اشخاص به محيطي كه با مواد شوينده قوي شسته شده جلوگيري شود. متخصصان توصيه مي‌كنند به دليل وجود مواد شيمايي درون دستكش‌هاي پلاستيكي حتماً قبل از پوشيدن آنها از دستكش نخي براي محافظت پوست دست استفاده شود. دكتر رضا آقاجاني توصيه مي‌كند در صورت تماس مواد شيميايي پاك‌كننده و جرم‌گيرها با پوست بدن محل تماس را با آب فراوان ملايم و سرد شست‌وشو دهيد زيرا استفاده از آب گرم التهابات اوليه را تشديد خواهد كرد. همچنين استفاده خودسرانه از پمادهاي مخصوص پوست و چشم يا درمان‌هاي سنتي در اين گونه موارد حساسيت را تشديد مي‌كند.

دكتر محمد نصيري در اين باره مي‌گويد:‌ چنانچه كودكي مواد شوينده را نوشيده است به سرعت بايد دهان او را شست‌وشو داده و مواد را خارج كرد ولي نبايد اجازه داد كودك آب بنوشد. نوشيدن آب در اين مواقع باعث مي‌شود مواد بيشتري درون آب حل شده و جذب بدن شود. علاوه بر اين، تا جاي ممكن از استفراغ و برگرداندن مواد از معده بايد جلوگيري شود زيرا مواد اسيدي يا قليايي بر مري كودك نسبت به معده تأثير بيشتري دارند. خوراندن شير مخاط‌هاي گوارشي او را مي‌پوشاند و از جذب مواد شيميايي جلوگيري مي‌كند.
 

پژوهشگران در جدیدترین مطالعات خود اعلام کردند تماس با مواد شیمیایی موجود در محصولات خانگی، برای جنین مضر است.
دانش پژوهان کالج سلطنتی انگلیس می‌گویند هنوز مشخص نیست که مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و بسته بندی مواد غذایی تا چه حد می‌توانند بر رشد سالم جنین تاثیر منفی بگذارند.

این محققان توصیه می‌کنند زنان باردار از مصرف مواد غذایی کنسرو شده در قوطی، غذاهای آماده مصرف و ژل‌های بدن شو خودداری کنند.

این در حالی است که گروهی دیگر از مردم و محققان به این توصیه‌ها انتقاد کرده و آنها را افراطی می‌دانند اما گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان انگلیس حاکی از آن است که دولت تا کنون در این زمینه هیچ توصیه رسمی به زنان باردار نکرده و توصیه‌های این کالج برای رفع این کوتاهی بوده است.

در این گزارش تاکید شده است که تاثیر منفی دقیق بسیاری از مواد شیمیایی بر رشد جنین هنوز مشخص نیست و از این رو این گزارش باید صرفا به عنوان یک توصیه به زنان باردار تلقی شود و این زنان باید خود تصمیم نهایی را بگیرند.

با این حال دکتر میشل بلینگام و پروفسور ریچارد شارپ، نویسندگان گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان می‌گویند: آنچه قطعی است این است که مواد شیمیایی از جمله بیسفنول آ و فتالات‌ها که در انواع ظروف نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شوند می‌توانند مضر باشند.

کالج در مورد مواد شیمیایی زیر نیز هشدار داده است:

– استشمام مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های رنگرزی و نقاشی ساختمان
– مواد آرایشی
– ژل‌های بدن شو
– مواد شوینده و خوشبوکننده‌های هوا
– استفاده از ماهی‌تابه‌های نچسب

پروفسور شارپ می‌گوید: چون در مورد میزان ضرر بسیاری از مواد شیمیایی بر رشد جنین یا نوزاد اطلاع دقیقی وجود ندارد، زنان باردار که نگران سلامت حمل خود هستند می‌توانند با احتیاط بیشتر، خطرهای بالقوه را به حداقل برسانند.

دکتر بلینگام نیز گفته است که هدف اصلی گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان اطلاع رسانی به پیراپزشکانی است که به زنان باردار در طول دوران بارداری مشاوره می‌دهند.

او گفت "هدف ما دادن اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری زنان باردار است، نه ترساندن آنها."

با این حال، گزارش کالج سلطنتی متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان مورد انتقاد قرار گرفته است از جمله از سوی دکتر جان هریسون، رییس یک مرکز دولتی مخاطرات پرتوزایی، شیمیایی و زیست‌محیطی.

دکتر هریسون گفته است موافق خودداری زنان باردار از استفاده از مواد شیمیایی مضر مانند انواع سموم ضد حشرات یا سموم ضد گیاهان است اما به گفته او هنوز شواهد علمی کافی وجود ندارد که استفاده از لوازم بهداشتی را به دلیل ترکیبات شیمیایی آنها برای زنان باردار محدود کرد.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

اشتراک‌گذاری
8 نظر
  1. با سلام

    دیروز خونه یکی رفتم چایی خوردم
    زیاد نخوردم تقریبا به اندازه ی بند انگشت دیدم صاحب خونه میگه چاییم چقد بو میده بعدش خودش فهمید که وایتکس ریخت توش که بشورتش یادش میره توش چایی دم میده دیروز تا حالا فکر و خیالم شد این که هیچ اتفاقی نیفته ??
    خیلی نگرانم؟؟؟

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید.

  2. سلام خسته نباشید. من در زمان مثبت شدن ازمایش بارداری ک معادل هفته دوم و سوم بارداری ست از تاید و شیشه پاک کن استفاده کردم و سوزش بینی گرفتم ک سابقه نداشته قبلا. خواستم ببینم خطری نداره؟ خیلی نگرانم

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکل جدی وجود ندارد.

  3. استفاده کم از محصولات حاوی کلر و سفید کننده و آمونیاک بعید است که به جنین صدمه ای وارد کند.از طرفی بوی آنها ممکن است که باعث کمی تهوع شود. پس هنگام تمیز کردن، مطمئن شوید که هوای خانه به خوبی تهویه می شود. حدالمقدور استفاده از این محصولات را کم یا محدود کنید.

  4. سلام من باردارم هفته ۲۳دیروزدخترم وایتکسی روکه یه ماه پیش با اب قاطی کرده بودم ولیوانو پر می‌کنه ومیزاره رو ظرفشویی منم فکر میکنم اب با اون قرصامو میخورم شب فهمیدم که اون آب نبوده الآنم دارم ازترس دیونه میشم کمکم کنین برا بچم اتفاقی نیفتاده باشه میترسم

    1. سلام خیر مشکلی برای جنین ندارد اما خود شما ممکن است دچار مشکلاتی مانند سوزش و درد معده ، اسهال و یا … شوید .

  5. سلام من باردارم هفته ۲۳دیروزدخترم وایتکسی روکه یه ماه پیش با اب قاطی کرده بودم ولیوانو پر می‌کنه ومیزاره رو ظرفشویی منم فکر میکنم اب با اون قرصامو میخورم شب فهمیدم که اون آب نبوده الآنم دارم ازترس دیونه میشم کمکم کنین برا بچم اتفاقی نیفتاده باشه میترسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *