غلات ریسک بیماریهای قلبی را کاهش می دهد/ تنظیم فشار خون با غلات کامل!

مصرف غلات کامل از جمله نان سبوسدار، حبوبات و پاستا موجب کاهش بروز بیماری قلبی و بیماری قلبی مرتبط با مرگ می شوند …

مطالعه جدید نشان می دهد رژیم غذایی حاوی غلات کامل به شکل قابل توجهی به کاهش ریسک بیماری قلبی در افراد چاق و دارای اضافه وزن زیر ۵۰ سال کمک می کند.

یافته ها نشان می دهد غلات کامل می توانند تنظیم کننده اصلی فشار خون بوده و شیوه تغذیه ای موثری برای کاهش اختلالات و مرگ و میرهای ناشی از قلب و عروق بشمار می آیند.

در این مطالعه، گروهی متشکل از ۳۳ فرد بزرگسال چاق و دارای اضافه وزن به مدت دو دوره هشت هفته ای از رژیم غذایی حاوی غلات کامل (گروه تحت درمان) یا رژیم غذایی حاوی غلات تصفیه شده (گروه کنترل) پیروی کردند.

رژیم غذایی هر دو گروه کاملا یکسان بود، بجزء در مورد میزان غلات کامل یا غلات تصفیه شده. در آغاز و پایان هر دوره از رژیم، شرکت کنندگان سه روز تحت تست متابولیک قرار گرفتند.

یافته ها نشان داد شرکت کنندگان در گروه رژیم غذایی غلات کامل شاهد بهبود سه برابری فشار خون دیاستولیک در مقایسه با گروه رژیم غذایی غلات تصفیه شده بودند.

این میزان بهبود معادل با کاهش ریسک مرگ ناشی از بیماری قلبی تا حدود یک سوم و ریسک مرگ ناشی از سکته تا دوپنجم است.


خاصیت غلات سبوس دار
بهترین خاصیت سبوس که از قدیم شناخته شده است، به فیبر آن برمی گردد که از یبوست و چاقی پیشگیری می کند. حسن دیگر سبوس، القای حس سیری است زیرا مثلا غلات سبوس دار بیشتر از غلات تصفیه شده در دستگاه گوارش می مانند و آب به خود می گیرند و احساس سیری بیشتری به فرد می دهند. فایده دیگر سبوس، کاهش جذب کلسترول است که باعث کاهشچربی خون شده و غیرمستقیم از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. سبوس ۱۸ ۱۵ درصد کلسترول خون را پایین می آورد؛ مثلا فردی که کلسترول ۲۲۰ دارد، اگر روزانه نان کامل مصرف کند، این کلسترول به زیر ۲۰۰ یعنی حد طبیعی می رسد. سبوس جذب قند را نیز کم می کند و زمینه ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. این ماده غیرمستقیم بر فشارخون هم تاثیر دارد. به این ترتیب که کاهش وزن و کاهش چربی خون می تواند باعث کاهش فشارخون شود اما مستقیم در درمان فشارخون موثر نیست. در ضمن جویدن بهتر و بیشتر سبوس نیز برای دندان ها مفید است.

سبوس حاوی چه موادمغذی ای است
 دلیل اصلی مغذی بودن سبوس، وجود ویتامین های گروه B است. وقتی سبوس غلات جدا می شود، ویتامین های B۱ یا تیامین، B۳ یا نیاسین و بیوتین در آنها کم می شود. در واقع، منبع اصلی ویتامین های گروه B غلات هستند اما نان های سفید و بدون سبوس از این لحاظ فقیر تلقی می شوند. به علاوه، در غلات، انواع مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، کلسیم و فسفر نیز وجود دارد اما وجود فیبر در سبوس غلات جذب این موادمعدنی به خصوص آهن و کلسیم را تامین می کند.

سبوس غلات مختلف از نظر ارزش غذایی با هم تفاوت دارند
 بهترین سبوس در گندم و جو وجود دارد. تفاوت سبوس گندم و جو خیلی زیاد نیست ولی بهتر است سبوس غلات مختلف را با غلات مصرف کنیم نه جداگانه.
مصرف سبوس حد و اندازه ای دارد یا هر چه بیشتر بخوریم بهتر است
 سبوس غلات همانطور که خواص مفیدی دارد اگر بیش از اندازه مصرف شود، می تواند مشکل ساز شود. اگر میزان مصرف سبوس از حد اعتدال خارج شود، باعث کاهش جذب املاح دو ظرفیتی خواهد شد. مثلا کلسیم، آهن و روی به ترکیب های موجود در فیبر سبوس مانند فیتات ها و فسفات ها متصل می شوند و جذبشان کاهش پیدا می کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *