زود افتادن دندان شیری آسیا چه عوارضی دارد؟/ فضا نگهدارنده دندان کودکان چیست؟!

دندانهاي آسیای شيري معمولا بايد تا حدود سن ۱۱ تا ۱۳ سالگي در دهان کودک وجود داشته باشند وبه طور معمول يك دندان شيري زمانی از دست خواهد رفت كه دندان دائمي جانشين شروع به رويش نموده، ریشه دندان شیری را دچار تحلیل نماید و جاي آن را بگيرد.

زود از دست رفتن یک دندان آسیای شیری چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

از دست رفتن زود هنگام یک دندان آسیای شیری منجر به ایجاد اشکال درتغذیه و جویدن صحیح غذا می شود. همچنین هنگامی که یک دندان آسیای شیری زود تر از موعد از دست می رود یک فضای خالی در فک ایجاد میشود که دندان های مجاور می توانند به داخل این فضا حرکت نموده و سبب کاهش فضای مورد نیاز برای رویش دندان های دایمی جانشین شوند. در نتیجه، دندان های دایمی جانشین ناچاراً يا نهفته باقي مانده و يا خارج از قوس دندانی رویش یافته ونهایتا رديف دندانها را بهم مي‌زنند که برای رفع آن نیاز به درمان ارتودنسی طولانی مدت در آینده می باشد.

فضانگهدارنده چیست؟ انواع آن کدامند؟

فضا نگهدارنده‌ وسیله كوچكي است ازجنس فلز يا مواد آکریلی که پس از کشیدن دندان شیری، با ممانعت از حركت دندانهاي كناري باعث نگهداري و حفظ فضاي حاصل از کشیدن می گردد و در نتیجه دندان دائمي جانشين، می تواند در سن مناسب و در محل صحیح خود رويش ‌نماید.
بر حسب اینکه کدام دندان، چه تعداد و در کدام قسمت فک از دست رفته باشد، فضا نگهدارنده ها به دو شکل ثابت و متحرک ساخته می شوند
.
نوع متحرک به گونه ای ساخته شده که در ساعاتی معین از شبانه روز در داخل دهان قرار می گیرد و پس از خارج نمودن از دهان، به وسیله مسواک جداگانه و با آب و مایع صابون شسته شده و در محل مخصوص قرار می گیرد. استفاده از خمیر دندان جهت تمیز کردن فضانگهدارنده متحرک منجر به ایجاد سطحی خشن و متخلخل بر روی آن شده و توصیه نمی گردد.
در نوع ثابت، بخش هایی از فضانگهدارنده با موادی خاص بر روی دندان مجاور چسبانده شده وبدین ترتیب به طور ثابت و بدون نیاز به برداشتن، در داخل دهان قرار می گیرد
.

 چه مراقبت‌هاي ويژه‌اي براي فضا نگهدارنده‌ها لازم است؟

 – عدم استفاده از مواد غذایی چسبنده
– وارد نكردن فشار و يا عدم تكان دادن آن با انگشت يا زبان
– تميز نگهداشتن آنها با مسواك
– معاينات منظم دندانپزشكي

آیا براثر استفاده از فضانگهدارنده آسیبی به دندانهای مجاور وارد می گردد؟

در صورت رعایت موارد فوق، انجام صحیح بهداشت دهانی و مراجعه منظم به دندانپزشک، استفاده از فضانگهدارنده نه تنها آسیبی به سیستم دندانی وارد نمی کند بلکه منجر به حفظ نظم قوس دندانی و ترتیب صحیح رویش دندانها می گردد.

فضانگهدارنده ها چه زمانی باید از دهان خارج شوند؟

هنگامی که دندان دایمی زیرین در محیط دهان ظاهر گردید، با مراجعه به دندانپزشک فضانگهدارنده به راحتی از دهان کودک خارج می گردد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *