همه چیز درباره “ذخیره دندانهای شیری کودکان” در بانک سلولهای بنیادی برای درمان بیماریها

۱۳۹۴/۰۸/۲۷

پیشرفت های نوین در تحقیقات سلول های بنیادین امکان استخراج سلول های با ارزش بنیادین را از تک تک نقاط بدن انسان از جمله دندان های شیری کودکان و دندان های عقل فراهم کرده است. این سلول ها با دقت در مرکز سلول های بنیادین در محل ذخیره سازی خاص و سرمایشی نگهداری می شوند و بدین طریق شما این امکان را دارید تا لبخند کودکان، خانواده و یا خودتان را حفظ کنید.

سرمایه گذاری کوچک این چنینی به شما این توانایی را می دهد که در برابر خطرات وخیمی که در آینده سلامتی شما و خانواده اتان را تهدید می کند از آنها محافظت کنید. درمان از طریق سلول های بنیادین قلمرو جدیدی از طب احیا کننده برای دیابت نوع ۱، درمان جراحات، بیماری پارکینسون، آسیب نخاعی، ام آی، ام اس و استئوآرتریت (تحلیل مفاصل) و بسیاری از بیماری های دیگر به حساب می آید.

سلول بنیادی چیست؟

سلول های بنیادین، سلولهای هستند موسوم به master cell که از توانایی تبدیل به انواع مختلفی از سلول ها ی بدن برخوردارند. یکی از ویژگی های اصلی این سلول ها توانایی آنها در نوسازی خود، تقسیم و تکثیر و هچنین تبدیل به انواع مختلفی از سلولهای بدن از جمله سلول های خون، قلب، استخوان، پوست، ماهیچه، مغز و .. . می باشد.

سلول های بنیادین از کجا تامین می شوند؟

محققین منابع مختلفی را برای تامین سلول های بنیادین کشف کرده اند:

سلول های بنیادین جنینی

سلول های بنیادین جنین انسان از جنین های ۶-۵ روزه بدست می آیند و این توانایی را دارند که انواع مختلف سلول های بدن از جمله سلول های جنسی را تشکیل دهند.

سلول های بنیادین بالغین

سلول های بنیادین بالغین، سلولهای نامتمایزی هستند که بعد از رشد در سرتاسر بدن یافت می شوند و از طريق تقسيم سلولی خود را برای ترمیم سلول های مرده و احیای بافت های آسیب دیده تکثیر می کنند. این سلول ها بر خلاف نامشان علاوه بر بالغین در بدن کودکان نیز یافت می شوند. اکثر بافت های بدن افراد بالغ شامل این سلول ها می باشد که از جمله این بافت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان

خون بند ناف

مغز استخوان

خون قاعدگی

پوست

بافت جفت (جنینی)

سلول های بنیادی پرتوان القایی

این سلول ها جزو سلول های عادی بدن افراد بالغ می باشند که سلول بنیادی به حساب نمی آیند اما از نظر ژنتیکی مورد برنامه ریزی مجدد قرار گرفته اند تا نظیر سلول های بنیادین جنینی عمل کنند.

کاربرد سلول های بنیادین و نحوه عملکرد آنها چیست؟

سلول های بنیادین با توانایی منحصر به فرد احیاکنندگی، توانایی جدیدی برای درمان بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی و … فراهم می کنند. سلول درمانی بنیادی بخشی از طب احیایی به شمار می آید که اشاره به گروهی از روش های زیست پزشکی تا درمان های بالینی دارد که ممکن است شامل استفاده از سلول های بنیادین شود. در حال حاضر بدیهی است که سلول های بنیادین بالغین که از یک قسمت از بدن گرفته می شوند می توانند به قسمت دیگری از بدن پیوند خورده و به بافت کاملا متفاوت دیگری تبدیل شوند.

به عنوان مثال، ممکن است سلول های پوست یک بیمار را جمع کرده و در آزمایشگاه بر روی آنها کار کرده تا ویژگی های خاصی به آنها بدهند. سپس این سلولها را جهت درمان بیماری به بدن همان بیمار بر می گردانند. توانایی رشد و احیای بافت ها مورد توجه زمینه پدیدار شده ی پزشکی شخصی (درمان بیمار مطابق با خصایص خود) می باشد که از سلول های بنیادین خود فرد برای درمان هایی که از نظر زیستی مطابق با بیمار هستند و درمان های درخور هر فرد استفاده می کند.

آیا امروزه از سلول های بنیادین برای درمان هر نوع بیماری تاثیر گذار بر تمام بدن استفاده می شود؟

بله. پیوند مغز استخوان رایج ترین سلول درمانی بنیادین می باشد. چندین دهه است که از سلول های بنیادین برای درمان بیمارانی با مشکلات خونی نظیر لوکمی، کم خونی… و یا بیمارانی با نقص در سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

تحقیقات بالینی نشان داده است که سلول های بنیادین از طریق سلول درمانی بنیادی به عنوان مثال استفاده از سلول های بنیادین جهت ترمیم ماهیچه های آسیب دیده قلبی، توانایی درمان بیش از ۷۵ نوع بیماری که حیات انسانها را تهدید می کندو همچنین بیماری های مزمن بیشتری را دارد. این سلول ها همچنین توانایی تولید سلولهای مولد انسولین برای درمان دیابت و ترمیم آسیب عصب نخاعی را نیز دارند.

نگهداری سلول های بنیادین چگونه است؟

نگهداری سلول های بنیادین فرایند نگهداری این سلولها در چندین درجه زیر صفر می باشد که به این فرایند سرماداری یا نگهداری در فراسرما می گویند. با استفاده از این روش می توان سلول های بنیادین را نگهداری کرده و در طول عمر افراد از آنها استفاده کرد.

سلول های مزانشیمی توانایی تبدیل و یا تفکیک به چه سلولهایی را دارند؟

سلول های بنیادی مزانشیمی بدست آمده از پالپ دندانی این توانایی را دارند که در آینده به انواع مختلفی از سلولهای دیگر تفکیک شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلول های سازنده ماهیچه های قلب برای ترمیم بافت آسیب دیده قلب پس از حمله قلبی

سلولهای نورونی برای تولید عصب و بافت مغزی

سلولهای عضله برای ترمیم ماهیچه ها

استئوسیت ها برای تولید استخوان

کندروسیت (سلول غضروف) برای تولید غضروف

سلولهای چربی برای تولید چربی

سلولهای لوزالمعده برای درمان دیابت

استخوان و بافت از حفره دهان

سلول های بنیادین پالپ دندانی چیست؟

پالپ دندان، بافت نرم زنده ای است که در داخل دندان قرار دارد. سلول های بنیادین در داخل این پالپ ها قرار دارند. این سلولهای بنیادی، سلولهای بالغی هستند که در دندان های شیری (دندانهای کودکان در فاصله سنی ۱۲-۵) و دندانهای دائمی افراد بالغ یافت می شوند. این نوع خاص سلول های بنیادین دارای توانایی های بالقوه ای نظیر تفکیک به بافت استخوانی، بافت دندانی، غضروف، ماهیچه و بافت عصبی می باشند. این سلولها به خاطر کاربرد در پزشکی احیایی و دندانپزشکی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند.

چه چیز سلول های بنیادین پالپ دندانی را منحصر به فرد می سازد؟

سلول های بنیادین پالپ دندان از بسیاری جهات با دیگر سلول های بنیادین متفاوت می باشند و از لحاظ مزایای درمانی زیر در رتبه بالایی قرار دارند.

سلول های بنیادین پالپ دندانی به دلیل چندتوانی قابل تفکیک به سلولهای عصبی، ماهیچه ای، مولد انسولین و … می باشند.

سلول های بنیادین پالپ دندانی با بیومواد ها تعامل برقرار می کنند و آنها را برای بازسازی بافت ها مناسب می کنند.

سلول های بنیادین پالپ دندانی قابل گسترش بوده و می توانند تحت شرایط کنترل شده تکثیر شوند.

سلول های بنیادین پالپ دندانی فراوان بوده و جمع آوری آنها کار ساده ای است. برخلاف استخراج سلول های بنیادین مغز استخوان که نیازمند جراحی تهاجمی است و سلول های بنیادین خون بند ناف که تنها به هنگام تولد موجود است، سلول های بنیادین پالپ دندانی هم از دندانهای شیری و هم از دندانهای عقل (که در غیر اینصورت باید کشیده شود) قابل استخراج می باشند.

برخلاف سلول های بنیادین جنینی که منبع آن شامل مسائل اخلاقی است، سلول های بنیادین پالپ دندانی سلولهای بنیادی بالغ غیر قابل بحثی هستند.

کاربردهای بالقوه سلول های بنیادین پالپ دندانی چیست؟

سلولهای بنیادی پالپ دندانی از نوع مزانشیمی می باشند. البته تحقیقات پیرامون سلول های بنیادین در مرحله ی پیشرفته ی آزمایشات بالینی قرار دارد.

یکی از کاربردهای موفق سلول های بنیادین پالپ دندانی تشکیل استخوان فک (آرواره) انسان می باشد.

براساس بسیاری از آزمایشات بالینی انجام شده، سلولهای بنیادی مزانشیمی برای بیماریهایی از جمله ایسکمی حاد قلبی، سکته، سیروز کبدی و بیماری پیوند علیه میزبان کارامد می باشد.

اخیرا تحقیقات نشان داده است که سلول های بنیادین پالپ دندانی قادرند سلولهایی مشابه سلولهای پانکراس که مولد انسولین هستند تولید کنند. آنها همچنین اذعان داشتند که این سلولها قادرند بالقوه دیابت نوع ۱ را درمان کنند.

سلول های بنیادین مزانشیمی را می توان برای احیای تمام دندانها مورد استفاده قرار داد.

از دیگر کاربردهای بالقوه این سلولها می توان به تولید بافت های غضروفی، کمک به جراحی های پلاستیک و … اشاره کرد.

منظور از نگهداری سلول های بنیادین پالپ دندانی چیست؟

نگهداری از سلول های بنیادین پالپ دندانی به معنای حفظ سلول های بنیادین گرفته شده از دندان فرد بمنظور استفاده در آینده می باشد. در آینده در صورت نیاز فرد به سلول های بنیادین می توان از این سلولهای نگهداری شده استفاده کرد. این کار نیاز به یافتن اهدا کننده ی مناسب و عوارض مرتبط با آن را رفع می کند.

دومین بانک سلولهای بنیادی جهان در اصفهان تاسیس شد

محققان ایرانی با بومی سازی فناوری استخراج سلول های بنیادی از دندان های شیری موفق شدند دومین بانک سلول های بنیادی دندان شیری جهان را در اصفهان(مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد) تٱسیس کنند. با توجه به این که تا سال ۲۰۲۰ نود درصد بیماری ها با استفاده از سلول های بنیادی درمان می شود بنابراین تٱسیس این بانک از ضروریات بوده است.

 سلول های بنیادی دندان های شیری به لحاظ خصوصیات بیشترین نزدیکی را با سلول های جنینی دارند

 به همین دلیل استفاده از این سلول های بنیادی نتیجه بسیار بهتری در درمان انواع بیماری ها و ترمیم اعضا و بافت های مختلف بدن خواهد داشت. هر چه سلول های بنیادی به سلول های جنینی نزدیک تر باشند، امکان تکثیر، رشد و تمایز بیشتری دارند و می توانند سلول ها و بافت های متنوع تری را ایجاد کنند بنابراین تولید اندام ها و بافت های مختلف از این سلول ها سهل تر می شود.

این بانک در حال حاضر آمادگی پذیرش دندان های شیری در حال افتادن در سنین ۸ تا ۱۲ سال را دارد. در این بانک سلول های بنیادی مغز دندان استخراج و ذخیره می شود.

می توان سلول های بنیادی یک فرد را برای فرد دیگری استفاده کرد ولی چون احتمال بروز واکنش دفع عضو پیوندی بسیار افزایش پیدا می کند بنابراین استفاده از سلول های بنیادی خود فرد بهترین راه برای درمان بیماری هاست.

رئیس مرکز تحقیقات علوم دندان پزشکی اصفهان با تٱکید بر این مهم که سلول های بنیادی هر فرد با شناسنامه و کد ذخیره می شود، در مورد تعداد سلول های بنیادی موجود در هر دندان می گوید:

بر اساس تحقیقات انجام شده دندان های شیری قدامی یا پیشین حدود ۱۰ الی ۱۲ سلول و دندان های آسیا به طور متوسط ۸ سلول بنیادی دارند.

ما این سلول ها را با ابزار و امکانات ویژه ای استخراج می کنیم ولی باید توجه داشت که یک سلول بنیادی برای تولید میلیون ها و میلیاردها سلول کافی است. یعنی نیازی نیست تمام دندان های شیری یک فرد برای استخراج سلول های بنیادی کشیده شود.

وی زمان نگهداری این سلول ها را نامحدود عنوان می کند و می افزاید: سلول ها در نیتروژن مایع فریز و در بانک مورد نظر نگهداری می شود.

دکتر موسوی می گوید: ۱۰ مخزن نیتروژن مایع برای انجماد در این بانک وجود دارد. وی توضیح می دهد: قرار است در دانشکده های دندان پزشکی شهرستان ها، مراکزی برای کشیدن دندان شیری تاسیس شود تا دندان پس از کشیده شدن، توسط متخصصان در مایع و سرم فیزیولوژیک مخصوص گذاشته و در مدت حداکثر۲۴ ساعت با هواپیما به این بانک انتقال داده شود.

البته قبل از انجام این کار باید آزمایش هایی از قبیل هپاتیت و ایدز انجام شود تا مشکل عفونت برای نمونه های دیگر به وجود نیاید. هر چند این دندان متعلق به کودکان است ولی برای احتیاط آزمایش هپاتیت و ایدز لازم است.

ذخیره دندانهای شیری در پژوهشگاه رویان در مرحله تحقیق و پژوهش است

مرتضی ضرابی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان و مدیرعامل بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی در گفتگو با برنامه «دریچه ای به سوی زندگی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه در حال حاضر دو نوع بانک خون بند ناف در کشور وجود دارد؛ گفت: یکی بانک خون بند ناف عمومی و دیگری بانک خون بند ناف خصوصی؛ که در بانک خون بند ناف عمومی هر خانواده ای در استانه تولد فرزندش اگر تمایل داشته باشد می تواند نمونه بانک خون بند ناف کودکش را اهدا کند و در اختیار بانک خون بند ناف عمومی قرار دهد. نمونه اهدایی به صورت رایگان است از این رو هیچ مالکیتی روی نمونه اهدا شده ندارند و این نمونه به صورت رایگان در اختیار هر فرد بیمار نیازمند قرار خواهد گرفت. بانک خون بند ناف عمومی به دلیل اینکه هزینه هایش را دولت تامین می کند از سوی دولت و مراکز خیریه حمایت می شود.
او افزود: در بانک خون بند ناف خصوصی هر خانواده ای در آستانه تولد فرزندش اگر تمایل داشته باشد می تواند نمونه بانک خون بند ناف کودکش را با پرداخت هزینه و انعقاد قرار داد ذخیره سازی کند و نمونه ذخیره سازی شده در مالکیت خانواده قرار خواهد گرفت و هر زمانی که آنها نیاز داشته باشند می توانند از آن بهره ببرند و یا به فردی که تمایل دارند، بدهند.
ضرابی در ادامه گفت: در حال حاضر ۶۵ هزار نمونه در بانک خون بند ناف خصوصی و ۵ هزار نمونه در بانک خون بند ناف عمومی ذخیره سازی شده که به دلیل محدودیت فعلاً امکان توسعه را نداریم.
مدیر عامل بانک خون بند ناف در پایان این برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه سلولهای بنیادی خون ساز تنها خون بند ناف است و جایزین آن مغز استخوان است ؛ گفت: اما منابع دیگری در بدن است که انواع دیگری از سلول های بنیادی مزانشیمی است از جمله پالپ دندان شیری که خدمات آن بزودی در پژوهشگاه رویان راه اندازی خواهد شد برای مواردی که می خواهیم سلول های بنیادی مزانشیم را تامین کنیم.

قابل ذکر است هزینه و نحوه پذیرش تاکنون اعلام نشده است .

اشتراک‌گذاری
40 نظر
  1. لطفا شماره تلفن از مرکز نگهداری بفرستین ممنون

  2. هدی جان هنوز تو ایران به مرحله اجرا نرسیده عزیزم

    1. سلام پسر من هفت ساله هست دیابت نوع یک هم داره الان میشه براش کار ی انجام بدهند

  3. این کار امری حیاتی هستش و هر پدر و مادری صددرصد راضی و خوشحال خواهند بود
    از مسولین خواهشمندیم در جهت تسهیل و ایجاد امکانات برای این کار از وقت و هزینه کم نگذارند .
    شماره مرکز نگهداری رو لطفا بذارید.

  4. لطفا شماره تلفن مرکز نگهداری سلول بنیادی رو اعلام بفرمایید .وهزینه نگهداری رو اعلام کنید

  5. سلام من خودم سرطان خون داشتم وپيوند شدم خواهش مي كنم اگر اين مركز رَآه اندازي شده شماره تلفنشو بگيد پسرم يازده سالش براي پسرم مي خوام٩٥/٥/٣٠

  6. عزیزم تو کل ایران فقط مرکز رویان شناسی اصفهان، مرکز تحقیقات پروفسور ترابی نژاد شروع کرده و داره کم کم نمونه می گیره . از اونجا باید اطلاعات کامل بگیری.

  7. سلام فرزند دوم من هم عضو بانک بند ناف هست .بانک خون بند ناف رویان .اصفهان خ مشتاق دوم خ مهر کوچه شهید علیخانی پلاک ۳۷۱٫ تل ۰۳۱ ۳۲۶۱۲۹۰۱ الی۳ لطفا در مورد بانک دندان های شیری و عقل و شرایط و هزینه هایش راهنمایی کنید برای فرزند اولم میخواهم . هرچه زود تر

  8. با سلام و خسته نباشید . میخواستم لطف کنید به ما بگید دندانهای شیری را کجا باید ببریم تحویل بدیم.

  9. با سلام و عرض خسته نباشید می خواستم در رابطه با چگونگیتماس با این مرکز سوال بپرسم اگه راهنمایی بفرمایین ممنون می شم

  10. فعلا تو ایران اجرایی نشده و مرکزش تو اصفهانه ولی پذیرش ندارن هنوز.

  11. باسلام توروخدا زودتر مرکز نگهداریرو راه اندازی وپذیرش کنید کم مونده دندونای دخترم تموم شن توروخدا زودتر پذیرش کنید

  12. لطفا منو راهنمایی کنید در گام اول باید چکار کرد کجا مراجعه کنم چون دندون فرزندم افتاده؟

  13. خواهش می کنم راهنمایی کنید،دندون که افتاد باید چه کار کنیم وکجا نگه داری کنیم؟ لطفا شماره تلفن هم بذارین.

  14. سلام دندان افتاده بچه ام برای من به درد می خوره چطور نگهداری کنه برای این مرکز بفرست.

  15. لطفا اطلاع رساني درست كنيد كه كجا بايد اين دندونها رو تحويل بديم و از زمان افتادن تا تحويل چقدر مدت زمان فرصت داريم براي تحويلشون و يك شماره تلفن براي ارتباط با مركز اينكار ميخوام ممنون

    1. طوری که توی متن نوشته دندان باید توسط متخصصین کشیده بشه و تو مایع مخصوص قرار بگیره و ۲۴ساعته باهواپیما به مرکز نگهداری ارسال بشه…نگهداشتن دندانی که افتاده فکر نمیکنم نتیجه ای داشته باشه

  16. خانواده‌هایی که از شهر اصفهان دور هستند، چه باید بکنند؟
    خانواده‌ها بعد از ریزش دندان شیری کودک خود فقط ۴۸ ساعت فرصت دارند به مراکز آزمایشگاهی مراجعه کنند تا این دندان‌ها تحت شرایط خاص نگهداری شوند. برای سالم ماندن سلول‌های بنیادی، دندان را در یخچال‌هایی خاص با درجه پایین نگهداری می‌کنند. پس به محض اینکه والدین احساس کردند دندان شیری لق شده، بهتر است به دندان‌پزشک اطفال مراجعه کنند تا دندان معاینه و معلوم شود آیا برای استفاده سلول بنیادی مناسب است یا نه و اگر تایید شد، والدین به آزمایشگاه معرفی می‌‌شوند و شیشه‌ای در اختیار آنها قرار می‌گیرد که حاوی محلول‌های لازم برای نگهداری از دندان است. بعد از قرار دادن دندان داخل شیشه باید آن را به آزمایشگاه تحویل دهند. آزمایشگاه طی تقریبا ۱۰ ساعت تشخیص می‌دهد که آیا سلول بنیادی مناسب در دندان وجود دارد یا نه. در صورت مثبت بودن جواب به خانواده اطلاع داده می‌شود تا برای عقد قرارداد حاضر شوند. نمونه از طریق هوایی و به سرعت از هر نقطه از ایران به اصفهان انتقال داده می‌شود. دندان داخل جعبه‌های خاصی قرار می‌گیرد که حداقل تکان را دارند و هیچ آسیبی به آن نمی‌رسد.

  17. سلام دررابطه بادندانهای شیری که می افتندشـرایط نگهـداریش توضیح بدیددندان پسـرم افتاده ایاتوی یخچال نگهداری بشه قابل استفاده برای پژوعشگـاه هست کـه بتـونه جان بیماران دیگـه رونجـاتت بده اگ امکان ارسالش هست بگیـدخـودمون باتقبل همـه هزینه هابرای پژوهشگاه رویان ارسال کنیم وازاین طریق بتونیم به جوامع علمـی کشورمون جهت تحقق اهداف عامی قدمی کوچک برداشته باشیم

  18. کجا نگهداری میکنن ؟
    ادرس؟
    تلفن ؟

  19. ببخشید در استان همدان نمایندگی برای ذخیره و نگهداری دندان برای ارسال به بانک سلولهای بنیادی وجود دارد؟لطفا راهنمایی کنید

  20. سلام با عرض ادب می خواستم بدونم آیا در شهر همدان نمایندگی برای ذخیره و نگهداری دندان برای ارسال به بانک سلولهای بنیادی وجود دارد خواهش میکنم راهنمایی کنید

  21. دندان شری را کجا ببریم لطفا ادرس و تلفن را بفرمایید

    1. پذیرش برای عموم در حال حاضر در مرکز اصفهان انجام نمی شود و در حال حاضر فقط برای کسانی است که بیماری های ژنتیکی خاصی دارند.

  22. فاطمه مرادیان پاسخ

    ایا سلولهای بنیادین کودک برای پدر و مادر یا افراد غیر قابل استفاده است؟

  23. سلام پسرم هفت ساله هست دیابت نوع یک داره الان میشه براش کار ی بکنن

  24. سلام.وقت بخیر.تلفن مرکز ۰۳۱۳۷۹۲۵۵۰۲ با سرکار خانم قبادی تماس بگیرند تلفن بخش تخصصی کودکان ۰۳۱۳۷۹۲۵۵۹۲ .بهتر است قبل از اقدام توسط همکار متخصص دندانپزشکی کودکان معاینه شوند و اگر واجد شرایط میباشد به مرکز معرفی گردد.ضوابط را فردا بطور مفصل یادآوری خواهم کرد.در مورد هزینه تا زمانیکه مجوز رسمی گرفته نشود نمیتوان تعیین کرد.در حال حاضر رایگان است بصورت خیریه و یا public اما اگر سلول خوبی جدا شود و خانواده تصمیم به نگهداری داشته باشند با همکاری مرکز تحقیقات قبمت بر آورد می شود برای نگهداری صد هزار تومان.فعلا بصورت کاملا محدود برای افرادی که واقعا در ریسک هستند.انشالله بزودی با طی مراحل پایانی هزینه نهایی برای عموم تعیین میگردد??

  25. سلام.دوست عزیز سرکار خانم زینب من همین الان با این شماره که در بالا دادید تماس گرفتم و متاسفانه گفتند هنوز بانک راه نیفتاده متاسفانه. من هم پسرم یکی از دندانهاش لق شده و دنبال این بانک بودم.

  26. سلام من مشهد هستم دخترم ٥ سالشه و دوتا دندان پايينش افتاده ودندون دائم در اومده براي دندانهاي ديگرش كجا مراجعه كنم چندين ازمايشگاه رفتم ولي هيچ دانشي در ايمورد نداشتن وبا تعجب گفتن مگه دندان هم سلول بنيادي داره ؟!!! من كجا مراجعه كنم
    مركز رويان مشهد كه بند ناف فريز ميكند هم پرسيدم هيچ اطلاعي در مورد دندان نداشتن

  27. سلام دندان های دخترم یکی یکی لق میشه ومیفته خیلی دوست دارم یکی از دندوناشو ذخیره کنم موسسه رویان آیا این کار رو میکنه؟؟؟ اگه امکان داره راهنماییم کنید که چگونه این کار رو انجام بدم

  28. سلام بیست نه سالمه یکی ازدندون نیش ام شیری میتوانم ازش استفاده بکنم لطف کنید راهنماییم کنیدخیلی گیرم جواب بدید

  29. با سلام بنده یه کودک ۱۲ساله سرطان خون دارم ولی هنوز دندون شیری داره امیدی هست که ازش سلولهای حیات بخش بگیرند؟

  30. با سلام بنده یه کودک ۱۲ساله سرطان خون دارم ولی هنوز دندون شیری داره امیدی هست که ازش سلولهای حیات بخش بگیرند؟

  31. سارا كاشاني املي پاسخ

    سلام من دو پسر دارم ميخوام دندان هاي شيري شان را در بانك دندان نگه اري كنم چطور بايد ارتباط بر قرار كنم

  32. سید محمد ترابی پاسخ

    شماره مرکز نگهداری رو لطفا برایم بفرستید

  33. سلام .پسر من ۷ سالشه و دندان شیری جلوش داره می افته توی مشهد هست جایی که بتونم ببرمش برای بانک سلول های بنیادی از دندان شیری … لطفا اگر هست شماره مرکزش رو بدین

  34. چطور میتوانم تاریخ انتشار و مصاحبه اشاره شده در متن را بدانم.با سپاس

  35. منیژه چهارده چریک پاسخ

    این مرکز بسیار عالی است اما در مورد این که خانواده ها میتوانند برای فرزندانشان این کار را انجام دهند مطلع نیستند من خودم در مرکز پیوند مغز استخوان اهواز کار می کنم اما اطلاع رسانی کافی نیست لطفا اگر امکانش هست در رادیو و بخصوص برنامه تلویزیونی اطلاع رسانی شود

  36. ادرس و شماره تماس مرکز رو لطفا برام بفرستین. و اینکه دختر من الان نزدیک ۵سالشه و دندونش لق شده میخواستم بدونم امکان نگهداری دندونش هست یا خیر؟؟؟

  37. سلام .من امروز۹۸/۱۰/۱۵با موسسه رویان اصفهان تماس گرفتم وگفتن متاسفانه تا الان تحقیقاتشون در زمینه دندان شیری هیچ نتیجه ای نداشته و دندان شیری را نگهداری نمیکنند و گفتن خودتون میتونید نگهداری کنیدش ولی در چه شرایطی را نگفتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *