تقویت مغز کودکان با این ۶ ماده غذایی

ماهي قزل آلا

ماهي قزل آلا منبع سرشاري از امگا ۳ است كه براي رشد و عملكرد مغز ضروري است.تحقيقات نشان داده است، هنگامي كه كودكان اين نوع اسيد چرب رابه مقدار كافي دريافت كنند، مغزشان سرعت عمل بهتري دارد و مهار تهاي مغزيشان تقويت ميشود. براي ناهار ميتوانيد به جاي درست كردن ساندويچ، فقط سالاد ماهي درست كنيد. كافي است كمي مايونز يا ماست به همراه كرفس و هويج و كمي پياز خرد شده به تكه هاي ماهي كه تيغ آ ن را جدا كرده ايد،اضافه كنيد و كمي هم سس خردل به آن بزنيد و با نان ذرت يا نان سبوس دار كه آن هم غذاي مفيدي براي مغز است، به فرزندتان بدهيد.

براي شام هم ميتوانيد با ماهي قزل آلا پيراشكي درست كنيد. ۴۰۰ گرم كنسرو ماهي با كمي جعفري يا اسفناج خرد شده و نصف پياز ريز شده را با كمي فلفل و نمك مخلوط كنيد و با خمير پيراشكي درون فر پزيد.اين غذايي است كه كودكتان خيلي دوست خواهد داشت.

كره بادام زميني

بادام زميني و كره بادام زميني به خاطر اينكه سرشار از ويتامين E هستند، مقدار زيادي آنتي اكسيدان درا ختيار مغز قرار ميدهند كه ميتواند در محافظت از غشاي سلو لهاي عصبي كمك كند. آنتي اكسيدانها راديكالهاي آزاد را كه به سلو لهاي مغز و بقيه سلو لها صدمه ميزنند، خنثي ميكنند، در نتيجه از آسيب بافتي مغز هم جلوگيري ميكنند.

كره بادام زميني و مقداري موز را با هم داخل يك تكه نان بگذاريد و يك ساندويچ بسيار مغذي با طعم جديد براي كودكتان درست كنيد. بادام زميني را ميتوانيدبه عنوان تنقلات يا چاشني سالاد به رژيم غذايي كودكتان اضافه كنيد.

غلات

مغز به طور مداوم به گلوكز احتياج دارد. بهترين ماده براي اينكه هم مقدار گلوكز مورد نياز مغز را تهيه كند و هم باعث چاقي نشود، غلات هستند. فيبر موجود در آنها به تنظيم سيستم گوارشي هم كمك ميكند. غلات به صورت كرن فلكس همراه با صبحانه يا دانه هاي بوداده به عنوان تنقلات مي توانند در اختيار كودك قرار گيرند.

توت ها

انواع خشك شده و تازه توت ها، هر چه قدر رنگشان تيره تر باشد، مواد مغذي بيشتري دارند. اين ميوه ها همچنين حاوي مقادير زيادي از آنتي اكسيدان ها به خصوص ويتامين سي هستند. مرباي توت فرنگي را جزو غذاهاي صبحانه قرار دهيد. توت خشك هم ميتواند به صورت تنها مصرف شود و هم ميتواند همراه با پنير خامه اي جزئي از يك ساندويچ خوشمزه باشد.

شاه توت و آب شاه توت يك شربت خنك و مقوي براي مغز خواهد بود. ميتوانيد كمي شاه توت يا توت فرنگي را با مقداري ماست و آب ميوه درون همزن مخلوط كنيد ودر قالب پلاستيكي درون فريزر قرار دهيد تا يك بستني يخي خوشمزه و مفيد براي عصرانه كود كتان حاضر كرده باشيد.

شير و ماست

اين را كه ديگر خودتان هم ميدانيد. ماست و شير براي بچه ها در سن رشد حياتي هستند. فرآورده هاي لبني حاوي ويتامينهاي ب هستند كه براي رشد سلو لهاي مغزي ضروري اند به همين خاطر در ليست غذاهاي دوپينگي براي مغز به شمار ميآيند. در اين ميان شير و ماست اهميت بيشتر دارند، چون پروتئين و گلوكز لازم براي مغز را سريعتر و بيشتر درا ختيار بدن قرار ميدهند.

تحقيقات اخير نشان داده است، بچه ها در سنين نوجواني ۱۰ برابر بزرگسالان به ويتامين دي احتياج دارند. ويتاميني كه براي تقويت سيستم عصبي، عضلاني و همچنين چرخه طبيعي حيات سلو لهاي بدن لازم است.اگر كودكتان شير دوست ندارد، ميتوانيد با اضافه كردن مقداري توت فرنگي يا انواع توتهاي ديگر يا كمي بادام و مغزهاي ديگر به ماست، يك ميان وعده لبني خوشمزه و مفيد تهيه كنيد.

حبوبات

حبوبات هم جزو مواد ويژه رژيم غذايي كودك هستند، چون هم پروتئين و كربوهيدرات مركب دارند و هم مقدار زيادي فيبر و علاوه بر آن حاوي منبع سرشاري از ويتامينها و مواد معدني مفيد هستند. در حقيقت بايد حبوبات را در صدر فهرست غذايي كودكتان قرار دهيد، چون تقريبا تمام مواد مورد نيازش را تامين ميكند. اين مواد به خاطر اينكه هم زمان انرژي و قدرت تفكر كودك را براي مدت طولاني در سطح ايده آلي حفظ ميكنند، با ارزش هستند. لوبيا قرمز و لوبياي معمولي بهترين نوع اين حبوبات هستند به خاطر اينكه امگا ۳ بيشتري دارند. لوبياي پخته را ميتوانيد سرد و همراه با سالاد سرو كنيد يا اينكه يك كاسه داغ آن را همراه با كمي ترشي و نمك به عنوان يك عصرانه دلچسب در روزهاي سرد پاييز به كودكتان بدهيد.

لوبيا قرمز پخته همراه با كمي كاهو، كلم و پنير ميتواند ساندويچ خوشمزه اي براي ناهار يا شام كودكتان باشد. مقداري كنسرو لوبيا را با يك حبه سير خرد شده، كمي زيره و نصف فنجان روغن زيتون مخلوط كنيد و به آن كمي ليمو ترش اضافه كنيد و روي چيپس ترتيلا بريزيد.اين سريعترين ميان وعده اي است كه ميتوانيد ظرف دو دقيقه آماده كنيد.

 

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. از مامانا خواهش می کنم موز و آجیل و خرما را در برنامه روزانه بچه ها بگنجانند چون باعث رشد جسمی و ذهنی بچه ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *