کودکان کمرو تنها می مانند

كمرويي زماني اتفاق مي افتد كه كودك به علت ترس يا خجالت از رويارويي با ناشناخته ها در اينجا، تمايلي به ابراز احساسات يا ارتباط متقابل با ديگران ندارد. به علل كمرويي كودكان ميپردازيم و روشهايي را توصيه ميكنيم كه ميتواند به آنها كمك كند از اين قالب بيرون بيايند و اعتماد به نفس پيدا كنند. هميشه اندكي كمرويي در وجود كودك باقي ميماند و اين گاهي خوب است. با وجود اينكه راحتتر ميتوان كودكان خجالتي و ترسو را كنترل كرد اما كمرويي بيش از حد – اگر از همان ابتدا درمان نشود – ممكن است رشد كودك را در آينده متوقف كند. كودكاني كه بر كمرويي خود غلبه نكرده اند، در دوران بزرگسالي تبديل به آدمهاي تنهايي ميشوند كه از مهارتهاي اجتماعي بي بهره اند. به همين دليل است كه از همان ابتدا بايد بر اين كمرويي غلبه كرد وگرنه عزت نفس كودك را كاهش داده و به طور كلي مانع رشد شخصيتي وي ميشود.

علل كمرويي در كودكان

كمرويي در كودكان از عوامل طبيعي يا تربيتي گوناگوني ناشي ميشود. بيشترين علت، مربوط به چگونگي تربيت آنهاست. در اين قسمت برخي از علل كمرويي بيش از حد كودكان آمده است.

حساسيت عاطفي بسيار زياد

برخي از كودكان هنگام تولد حساستر و آسيب پذيرتر از سايرين هستند. با آن ها بايد به ملايمت رفتار كرد. بي توجهي به احساسات آن ها موجب ميشوند در لاك خود فرو روند. آن ها از رويارويي با هر چيز جديدي مي ترسند مبادا آسيب ببينند.

تقليد از رفتار پدر و مادر

كودكان هر چيزي را با تقليد كردن مي آموزند. اگر پدر و مادر به طور ذاتي اهل معاشرت نباشند و كمرو باشند، خجالتي شدن فرزندان آن ها بعيد نيست زيرا آ نها الگوي فرزندان خود هستند.

والدين مستبد و شديدا منتقد

علت ديگر، ميتواند عيب جويي و تسلط پدر ومادر بر فرزندان باشد. زماني كه كودكان به خاطر اشتباهات خود بيش از اندازه مورد انتقاد پدر و مادر قرار مي گيرند، در لاك خود فرو مي روند! ترس از اشتباه كردن موجب كمرويي آنها ميشود زيرا مي خواهند از خودشان در برابر حمالت انتقادي پدر و مادر محافظت كنند.

نبود امنيت

احساس نبود امنيت ميتواند به كمرويي كودك منجر شود. كودكاني كه والدين بد رفتار دارند، بيشتر احساس ناامني مي كنند و به طور ذاتي كمرو ميشوند.

اعتماد به نفس كم

كمبود اعتماد به نفس كودكان مي تواند علت ديگري براي كمرويي آن ها باشد. اين مشكل مي تواند در اثر فشار همسالان، مقايسه شدن آن ها با خواهر و برادرهاي ديگر يا حتي تحقير شدن در مدرسه به وجود آيد.

انزواي طولاني مدت

زماني كه كودك به مدت طولاني از جامعه دور باشد، هرگز فرصت پيدا نمي كند مهارت هاي ارتباط اجتماعي را بياموزد. چنين كودكي وقتي ناگهان با يك محيط اجتماعي روبه رو مي شود، احساس خجالت و ناراحتي ميكند. اين تجربه بد، اعتماد به نفس او را نابود مي كند و موجب انزواي بيشتر او ميشود.

چگونه بر كمرويي كودكان غلبه كنيم؟

خبر خوب اين است كه مي توان با موفقيت بر اين كمرويي غلبه كرد. شما به عنوان پدر و مادر بايد صبور باشيد و در وهله اول بدانيد چرا فرزند شما خجالتي است. در ادامه روشهايي براي غلبه بر كمرويي كودكان آمده است.

تشويق به برقراري روابط اجتماعي

كودك خود را تشويق كنيد با آدم هاي جديد ملاقات و براي خود دوست پيدا كند. به او اين فرصت را بدهيد تا افراد ديگر خانواده يا مدرسه را بشناسد. او را به شركت در رقابتهاي ورزشي يا ساير فعاليتها تشويق كنيد.

در دسترس باشيد و اجازه بدهيد آزادانه با شما حرف بزند

بايد كودك خجالتي خود را متقاعد كنيد حرف بزند. دوست او باشيد و اعتماد به نفس نداشتن او را مورد تمسخر قرار ندهيد. با نزديك شدن به كودك، او را تحريك كنيد حرفش را به شما بگويد. با كمك يكديگر فعاليتهاي سرگرم كننده اي انجام دهيد.

به كودك احساس امنيت بدهید

بگذاريد كودك احساس امنيت كند و بداند شما در كنار او هستيد. به او بياموزيد اشتباه كردن اشكالي ندارد. كاري كنيد بفهمد همه اول شكست مي خورند و هيچ اشكالي ندارد اگر وقت خود را صرف يادگيري كند.

به او فرصت پيشرفت بدهيد

كودك را تشويق كنيد به تنهايي كارها را انجام دهند. بگذاريد با كسب موفقيت هاي كوچك، اعتماد به نفس پيدا كند. كمتر از او انتقاد كنيد و در تحسين موفقيت هاي كوچك او، سخاوت به خرج دهيد.

تمام آنچه كودك به آن نياز دارد اين است كه دستي بر شانه او بزنيد و او را تشويق كنيد از اين قالب بيرون بيايد. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *