آیا کیست تخمدان ۵ میلی متری نیاز به جراحی دارد؟/ بهترین قرص برای درمان کیست؟!

 من دوساله ازدواج کردم تا این مدت که کیست داشتم دارو میخوردم (دزوسپتیو_متفورمین) و کیستم به قطر ۴ و ۵ میلی متر است به سونوگرافی رفتم باز از بین نرفته و یک ماهه جلو گیری نمی کنم و پریودم نامنظم است دکتر گفته باید برم عمل کنم آیا با این وضع باردار میشم یا باید برم عمل کیست انجام بدم؟!

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام نیازی به انجام عمل نیست. کیستهای بالای ۷ م م توصیه به جراحی می شوند. با مصرف قرص جلوگیری این کیست تخمدان از بین می رود. داروهای کمک باروری شانس بارداریتان را افزایش می دهد.

به کیسه های پر از مایع در سطح تخمدان کیست های تخمدان گفته می شود، در صورتی که فولیکول ها در درون تخمدان دارای سایز بیشتر از ۲ سانتی متر باشند ، آن کیست، کیست تخمدان نامیده می شود.

معمولا کیست ها بی خطر بوده و پس از چند ماه از بین می روند به همین جهت بسیاری از آنها نیازی به درمان ندارند .

در بیشتر مواقع ممکن است بانوان به کیست تخمدان مبتلا باشند ولی از وجود آن بی اطلاع بوده، یکی از نشانه های کیست اختلالات دوره ماهانه است.

کیست تخمدان معمولا خوش خیم بوده و به شکل توده های تخمدانی ظاهر می شوند، تولید کیست ها معمولا از نسج تخمدان می باشد که از فولیکولهای سطح تخمدان نشات می گیرند.

مهم ترین علت ایجاد کیست تخمدان اختلال در تخمک گذاری می باشد ، علت اختلال تخمک گذاری در برخی موارد تخمدان می باشد اما زیاد بودن هورمون پرولاکتین یکی دیگر از عوامل این اختلال باشد .

پرکاری و کم کاری تیروئید نیزدر اختلال هورمونی بی تاثیر نیست و می تواند یکی از عوامل کیست تخمدانی باشد .

در بانوان و دختران ۱۴ روز پس از عادت ماهیانه فولیکول ایجاد کننده تخمک به شکل طبیعی پاره می شود و سبب آزاد سازی تخمک می شود .

تخمدان های پلی کیستیک که معمولا ساده می باشند به دلیل کیست های کوچک در ناحیه تخمدان ایجاد می شوند.

در برخی از موارد کیست علاوه بر خطرناک بودن ، بدخیم نیز می باشند که نیاز است حتما بیمار به پزشک مراجعه نماید و راه های درمانی را در پیش بگیرد .

در اغلب موارد این کیستها نشانه بیماری خاصی نیستند، و ممکن است در طول چند ماه بدون درمان خاصی برطرف شوند.

  در خانم های جوان اینها کیست هایی است که هورمون ترشح می کند . علت آن نیز اختلال در سیستم تخمک گذاری خانم ها است . اینها ندرتاً ممکن است سایز بالای هشت یا ده سانت پیدا کند که بررسی دقیق سایز ان برای اینکه بدانیم اندازه کیست تخمدان چقدر است با انجام سونوگرافی می باشد که در این سایز اندازه کیست تخمدان خطرناک و بیشتر از این اندازه کیست تخمدان برای جراحی ضروری می باشد.

 اکثراً با علائمی مانند خونریزی های غیر طبیعی و عدم سیکل ماهیانه مراجعه می کنند. با یک سونوگرافی می توان کیست را نشان داد.

جالب است که اکثریت این کیست ها بدون درمان در عرض چهار تا هشت هفته از بین می روند که به آن درمان انتظارانه می گوییم.  

درمان کیست تخمدان با قرص ال دی که خیلی موفقیت آمیز است و به سادگی کیست از بین می رود.

است، اما وقتی این دارو را تجویز می کنیم جوانان عزیز نگران می شوند که مبادا این کیست باعث ایجاد عوارضی مانند ناباروری در دختر خانم ها شود ولی این نگرانی واهی وبیهوده است.

این قرص ها به دلایلی که توجیه آن از لحاظ علمی درست است باعث مهار هورمون های تخمدان می شود و با این مکانیسم کیست را از بین می برد .
بعضی از این کیست ها ممکن است جدار نازکی داشته باشد با یک حرکت ناگهانی و یا حتی بدون حرکت پاره می شود و داخل شکم می ریزد .و یا زمانی که اندازه کیست تخمدان بزرگ می شود پاره شده و گاهی دردهای خیلی شدیدی ایجاد می کنند .

در کشورهای غربی آماری که می دهند هر ساله تعداد بسیار زیادی از خانم ها فقط به دلیل پاره شدن این کیست های خوش خیم در بیمارستان بستری می شوند ،زیرااین درد خیلی شدید است وعلت آن نیز این است که این مایع کیست وارد حفره ی شکم می شود و باعث تحریک شکم می شود ،کیست تخمدان هموراژیک نیز بزرگ می شود بر اثر خونریزی داخل کیست و پاره می شود و ایجاد درد می کند که این علایم ذکر شده مربوط به علائم پارگی کیست هموراژیک تخمدان می باشد این درد اکثراً به شانه کشیده می شود و همراه با تهوع و استفراغ است . خیلی اوقات ممکن است ما آن را با آپاندیسیت اشتباه کنیم.  

اشتراک‌گذاری
25 نظر
  1. سلام من ۱۷ سالمه یکی از کیست هام پاره شده ولی عمل نکردم با دارو خشکش کردم ولی تو سونوگرافی فهمیدیم یه کیست ۵ سانتی هم دارم ایا نیاز به عمل داره؟؟؟

    1. سلام خیر نیازی به عمل جراحی نیست با مصرف دارو رفع می شود .

    2. چطوری خشکش کردی

  2. من سه ساله ازدواج كردم كيست بنج ميلي دارم دكتر رفتم كفت مشكلي نداره كوجيكه ولي بجه دار نميشم

    1. باید تحت نظر مرکز تخصصی ناباروری پروسه درمانی خود را ادامه دهید تا نتیجه بگیرید.

  3. من سه ساله ازدواج كردم كيست بنج ميلي دارم دكتر رفتم كفت مشكلي نداره كوجيكه ولي بجه دار نميشم

  4. سلام شما رو خدا خانم دکتر جواب منو بده .من کیست تخمدانم ۶۱ میلی هستش .الان دکتر قرص LDبهم داده مصرف کنم.میشه نظر شما رو بدونم دراین رابطه.

    1. سلام باید قرص ال دی را مصرف کنید تا کیست تخمدان شما برطرف شود.

  5. سلام من کیستم۵و۳میلی متره چکارکنم میترسم عمل بخواد

    1. سلام خیر مشکلی ندارد.

  6. سلام من کیست ۵ سانتی دارم دکتر برام قرص سیپروترون کامپاند تجویز کرده که دوماه مصرف کنم این قرص برا رفع کیست تاثیر گذاره؟ لطفا جواب بدید خیلی نگرانم

    1. سلام بله با مصرف این قرص کیست تخمدان شما برطرف خواهد شد.

  7. سلام خسته نباشیدمن یک کیست ۵و۳۰سانتی متردارم که میگن داخلش مایع خونی هست و من نگران شدم بعدشم گفتن شایدبارداری خارج از رحم ولی ازمایشات منفی بود بعدش برام ۳تا امپول نوشتن که پریود بشم ولز من بازم نگرانم سمت چپ دلمم درد میکنه

    1. سلام نگران نباشید با مصرف دارو مشکل شما برطرف می شود.

  8. سنوگرافی داخلیم داشتم گفتن کیست یه دکتر دیگه گفت شایدبارداری خارج رحمه که منفی بود

    1. سلامآقا دکتر من ۶ سال کیست دارم‌ خیلی استرس دارم چه کار کنم

  9. سلام من دوسال ازدواج کردم بعد از یه سقط یه ساله که کیست دارم پلی کیسیک تخمدان سمت چپم کیست هفت میلی متری اگه قرص ال دی بخورم به نظرتون رفع میشن یا عمل کنم

    1. سلام سایز کیست تخمدان شما کوچک است کیست اگر بالای ۳ سانت باشد نیاز به مصرف دارو وجود دارد .

  10. سلام
    من ۱۹ سال دارم و ۵ ماهه که ازدواج کردم و کیست تخمدان pco به اندازه ۵ الی ۴ میلی متر هست و تقریبا یک و نیم سال هس که این کیست هارو دارم و عادتمم نامنظم هست رفتم دکتر برا من طب سنتی گف رفتم یک ماه که به طور مداوم دارو هاشو خوردم اثر گذاشته بود ولی یک ماه سرم به عروسی اینا مشغول شد نتونستم بخورم الانمم مادرم میگه شاید کیست هات باعث بشه باردار نشی به همین خاطر بزار یدونه بچت بشه ولی برا من هم زوده الان نمیخوام بنظرتون چی کار کنم؟

    1. سلام نگران نباشید مشکل جدی ندارید با مصرف دارو پریود شما منظم خواهد شد .

  11. سلام من ی کیست ۷۵در ۵۴ mmدارم و ۲۰ سالمه مجردم وپروید هم ۳ ماه عقب انداختم و گاهی مواقع سمت چپم درد میگیره ایا نیاز به عمل داره؟؟

    1. سلام باید زودتر شروع به مصرف دارو کنید .

  12. سلام سه روزه اینقددردم شدیدبودک ب بیمارستان منتقل میشدم بعدفهمیدم ک کیست ۴میلی دارم‌برای تسکین دردبهم قرص استامینفون وشیاف دادن بنظرتون باقرص ال دی برطرف میشه یاخدای نکرده بزرگ‌ترمیشن

  13. سلام دکتر
    من ۱۶ سالمه و در تخمدان راستم کیست تقریبا ۳ سانتی دارم یک ماه و نیمه که ال دی مصرف میکنم دکترم گفت بعد از دو ماه دوباره برم سونو که ببینم رفع شده یا نه
    هیچ دردی ندارم فقط گاهی وقتا یکم تیر میکشه و هیچ وقت پریودیام نا منظم نبود همیشه سر وقت شدم و میشم
    به نظرتون رفع میشه کیستم؟

  14. سلام من یه کیست ۵۵میلی دارم آیا نیاز به عمل هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *