شب یلدا برای عروس چی میبرن؟! | لیست وسایل شب یلدا برای عروس

واژهٔ «یلدا» ریشهٔ سریانی دارد و به‌ معنای «زایش» و «تولد» است. شب یَلدا یا شب چلّه یکی از جشن‌های کهن ایرانی است. در چنین شبی، طبق قراری نانوشته اما مرسوم، دو خانواده و آشنایان نزدیک دور هم جمع می‌شوند و بلندترین شب سال را با خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن می‌گیرند. در این میان هدایایی نیز از طرف خانواده داماد به عروس خانم تقدیم می‌شود که این هدایا در اساس رسوم خانواده‌ها در شهرهای محتلف کم‌و بیش متفاوت هستند.

تزئین هدایای شب یلدا نکته مهم دیگری است که خیلی از خانواده ها به آن توجه می کنند. برای تزئینات بیشتر از ربان های قرمز استفاده می شود که در کنار انار و هندوانه قرمز، ترکیب رنگی زیبایی ایجاد می کند.

شب یلدا برای عروس و داماد چی می برند؟

هدایا و وسایل شب یلدا عروس که خانواده داماد و داماد برای عروس خانم تهیه می‌کنند در بیشتر فرهنگ‌ها تقریبا به یک شکل است یعنی مقادیری آجیل و میوه تزیین‌شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا عروس هستند به شکل زیبایی تزیین شده و در کنار چیزهای دیگری مانند سکه طلا، لباس‌های زمستانی، کفش، پارچه و … پیش‌کش عروس خانم می‌شوند.

بسته به رسم و رسوم خانواده‌‌ها گاهی برخی افراد برای عروس چند تکه طلا مثل دستبند یا النگو و … نیز می‌خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می گیرد و زینت بخش هدایای عروس خانم می‌شود.
البته در این میان، خانواده‌هایی که از سلیقه عروس خانم مطمئن نیستند و یا فرصت کافی برای خرید ندارند، هدیه‌ای نقدی در نظر می‌گیرند و به عروس تقدیم می‌کنند تا با میل خودش هرچه دوست دارد بخرد. کله قند تزیین‌شده، نقل و شیرینی و پشمک تزیین شده نیز به مفصل‌ترشدن هدایای یلدا کمک می‌کنند. پس در حالت کلی اگر قرار باشد لیستی را برای هدایای شب یلدا در نظر بگیریم باید به موراد زیر اشاره کنیم:

لیست هدایای شب یلدا

  1. لباس های زمستانی و پارچه
  2. طلا و یا هدایای نقدی
  3. ظروف پر از میوه تزیین شده که میوه ها می توانند  هندوانه، انار، کدو تنبل، لبو، موز، آناناس و ….
  4. می توانید یک کله قند را تزیین کنید
  5. شکلات و نقل و شیرینی

تزیین هدایای شب یلدا

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با هدیه شب یلدا عروس یا وسایل شب یلدا عروس، صرف نظر از نوع هدیه یا هدایا، تزیین زیبا و چشم نواز آن‌هاست. معمولا خانواده‌های خوش ذوق و هنرمند خود مقداری روبان‌ و تورهای رنگارنگ و سایر ابزار تزیینی خریداری نموده و هدایا را به زیبایی تریین می‌کنند. در این میان اغلب اوقات از وسایل قرمز رنگ برای تزیین استفاده می‌شود تا در کنار قرمزی انار و هندوانه، ترکیب رنگی زیبا ایجاد شود. از طرفی، برخی از خانواده‌ها با پرداخت مبلغی مشخص و دادن ایده مورد نظر، تزیین هدایای عروس را به افراد باتجربه مثل افرادی که کار طراحی و تزیین سفره عقد و گل آرایی مجالس را انجام می‌دهند می‌سپارند.
میوه‌آرایی نیز یکی دیگر از المان‌های تزیین هدیه و وسایل شب یلدا عروس است که جلوه‌ای باشکوه و زیبا به این مراسم می‌بخشد.

طبق کشی به خانه عروس!

در گذشته خانواده داماد هدایا را بر روی سینی بزرگی قرار می دادند که به این سینی طبق می گفتند. سپس داماد طبق را بر روی سرش قرار می داد و راهی منزل خانواده عروس می شد. اما این روزها در شهرهای بزرگ دیگر چنین رسومی برکنار شده است؛ بااین وجود هنوز هم خانواده ها سعی می کنند که به برخی از این سنت ها پای بند باشند و با برگزاری مراسمی خوشحالی خودشان را از ورود تازه عروس به خانواده نشان دهند. هنوز هم برخی از خانواده ها هدایای عروس را بر روی طبق های کوچک تری می چینند که حمل و نقل شان راحت تر باشد. این سینی ها با پارچه ها و روبان های رنگارنگ تزئین می شود و هدیه ها بر رویشان قرار می گیرد. البته این روزها از سبدهای حصیری و جعبه های کادویی هم استفاده می شود. در بعضی از فرهنگ ها به این مراسم «شب چله ای» می گویند . خانواده ها تا پاسی از شب در کنار هم بیدار می مانند، تنقلات، آجیل و شیرینی می خورند و جشن می گیرند.

باسلیقه باشید!

تزئین هدایای شب یلدا هم نکته دیگری است که خیلی از خانواده ها به آن توجه می کنند. برای تزئینات بیشتر از ربان های قرمز استفاده می شود که در کنار انار و هندوانه قرمز، ترکیب رنگی زیبایی ایجاد می کند. خانواده هایی که اهل تجملات بیشتری هستند تزئین هدایای شب یلدا را به افرادی می سپارند که در کار تزئین سفره های عقد تبحر دارند. طراحی میوه ها هم چند سالی است که باب شده و به هدایا جلوه زیبا تری می بخشد.

اگر عروس شب یلدا هستید و می خواهید در شب یلدا میزبان خانواده نامزدتان باشید این نکات را بخوانید.

میز شب یلدا

عروس شب یلدا برای چیدن میز باید نهایت سلیقه را به خرج دهد. برای چیدن میز حتما از یک میز بزرگ که روی آن با رومیزی پوشانده شده است استفاده کنید. بهتر است رومیزی ای که در نظر می گیرید حتما رنگ و شکل سنتی داشته باشد تا فضای شما را به شب یلدا نزدیک تر کند. بعد از چیدن میز دو شمعدان به همراه شمع این طرف و آن طرف بگذارید. چند عدد سیب، انار، خرمالو، کدو حلوایی، آجیل شب یلدا، هندوانه، دیوان حافظ، گلدان پر از گل قرمز می توانند روی میز شما را تکمیل کنند. در ادامه کافیست یک موزیک سنتی بگذارید تا تمام شب همراه شما باشد. این ها تمام چیزهایی است که عروس شب یلدا برای فراهم کردن یک شب به یادماندنی نیاز دارد. البته هر کدام تزیینات مخصوص خود را دارند که در ادامه برای تان درباره ی آن توضیحاتی خواهیم داد.

تزیین هندوانه شب یلدا

وقتی عروس شب یلدا می شوید باید همه چیز را به بهترین شکل تزیین کنید و هندوانه هم از این امر مستثنی نیست. برای تزیین هندوانه شب یلدا ایده های زیادی در اینترنت وجود دارد. یکی از این ایده ها این است که هندوانه را با پوست به شکل های مثلث قاچ کنید و با قرار دادن یک چوب بستنی در انتهای آن خوردن هندوانه را به راحت ترین کار برای مهمانان تان تبدیل کنید.

برای شب یلدا قالیچه بیندازید

خانه عروس شب یلدا باید حسابی گرم باشد. منظورمان گرمای شومینه و بخاری نیست، منظورمان یک فضای گرم است. اگر کف خانه سنگ و سرامیک است و علاقه ای به انداختن فرش ندارید بهتر است آن شب از یک قالیچه کوچک یا روفروشی هایی که رنگ های گرم دارند استفاده کنید تا گرمای خانه شما یلدایتان را خاطره انگیز تر کند.

فال حافظ برای شب یلدا

یکی از قدیمی ترین رسم و رسوم هایی که متعلق به شب یلداست و همه از آن لذت می برند گرفتن فال حافظ است. برای این که مهمان های شما هم با یک فال حافظ خانه تان را ترک کنند یک پیشنهاد ویژه داریم. شما علاوه بر حافظ خانی در آن شب و گرفتن فال های متفاوت می توانید از قبل به تعداد مهمان هایتان چند غزل حافظ را پرینت بگیرید و با تزیین آن ها به شکل نامه های قدیمی با کمی ربان، آن ها را به مهمان های تان اهدا کنید تا به عنوان یادگاری از شما آن را به خانه شان ببرند.

کیک و کوکی شب یلدا

شب یلدا بهترین فرصت برای عروس شب یلداست که هنر آشپزی اش را به رخ خانواده داماد بکشد. اما اگر هم در حوزه شیرینی و کیک تبحر ندارید بهتر است نگران نباشید. کافیست چند شب قبل از برگزاری مراسم یلدا یک کیک به شکل هندوانه یا انار به همراه تعدادی کوکی سفارش بدهید.

لباس شاد برای عروس شب یلدا

در این شب توجه همه مهمان ها به سمت عروس شب یلداست. این که عروس خنده رو و پر نشاطی باشید ۵۰ درصد راه را رفته اید. برای همین توصیه ما به شما این است که لباس های شاد با رنگ های قرمز و سبز برای شب یلدا بپوشید و با آرایش ملایم و ناخن های دیزاین شده به استقبال مهمان هایتان بروید.

عکس هدیه شب یلدا برای ایده گرفتن

هدایای شب یلدای عروس

لیست هدایای شب یلدا

تزیین هدیه شب یلدا

تزیین سفره شب یلدا

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. قشنگ بود لذت بردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *