مزایای ماساژ برای نوزادان نارس/ خواب عمیق کودکان با ماساژ!

ماساژ یک راه دوست‌داشتنی برای ابراز عشق و مراقبت از کودک است. با ماساژ می‌توانید کودک خود را آرام و به خواب او کمک کنید. از بسیاری جهات، لامسه زبان اول ما است. لمس آرام و دوست‌داشتنی می‌تواند به رشد بیشتر نوزادان کوچک و کاهش اضطراب آن‌ها کمک کند. ماساژ دارای مزایای بسیاری برای کودک و یک راه بسیار خوب برای آرامش شما و شریک زندگی‌تان است.

ماساژ کودک چیست؟

ماساژ ملایم کودک، نوازش ریتمیک بدن کودک با دستان شما است. شما می‌توانید از روغن یا یک مرطوب‌کننده برای کمک به سُر خوردن هموار دست روی پوست کودک خود استفاده کنید. به عنوان بخشی از برنامه‌ی ماساژ می‌توانید آرام صحبت کنید و برای کودک‌تان هم‌زمان با ماساژ آواز هم بخوانید. آرامش حاصل از لمس باعث تحریک تولید هورمون «اکسی‌توسین» و ایجاد احساس خوب در شما، نوزاد و حتی شریک زندگی‌تان هنگام مشاهده می‌شود.

مزایای ماساژ کودک چیست؟

ماساژ یک راه فوق‌العاده برای کمک به تقویت پیوندتان با فرزند است که به روابط آینده‌ی شما و فرزندتان کمک می‌کند. علاوه بر آن ماساژ به طور منظم باعث آرامش کودک، کاهش گریه و ایرادگیری می‌شود و هم‌چنین می‌تواند اثرات زیر را به همراه داشته باشد:

کمک به هضم و کمک به تسکین قولنج، گاز و یبوست؛
افزایش وزن روزانه؛
افزایش تنظیم خواب شبانه‌ی کودک و کمک به خواب عمیق‌تر؛
از بین بردن احتقان بینی و ناراحتی دندان در آوردن؛
کمک به توسعه‌ی خوب تون عضلانی، هماهنگی و نرمش‌های روزانه؛
افزایش آگاهی بدن؛
تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توانایی کودک برای مبارزه با میکروب‌ها؛
بهبود بافت پوست؛
کمک به آرامش و استراحت شما و کودک‌تان؛
افزایش اعتماد به نفس شما در دست زدن به کودک.
علاوه بر تماس پوست به پوست، پژوهش‌ها نشان داده است که ماساژ منجر به رشد عاطفی و فکری، بهبود عملکرد شناختی و افزایش هوشیاری و توجه در کودکان می‌شود. ماساژ کودک نه تنها برای کودک بلکه برای شما و همسرتان هم مفید است. یک مطالعه نشان داد ماساژ در روزهای اولیه می‌تواند به نوزادان برای بهبود یافتن سریع‌تر زردی کمک کند. شما ممکن است دریابید که ماساژ دادن نوزاد کمک می‌کند تا شما به احساس قدرت بیشتر به عنوان یک پدر و مادر دست یابید. یکی از دلایلی که ماساژ می‌تواند به مادران با افسردگی پس از زایمان یا خطر ابتلا به افسردگی کمک کند، تعامل با نوزاد از طریق ارتباط چشمی است. ماساژ به طور منظم توسط پدر می‌تواند تبدیل به یک روال، مثلاً در زمان خواب شود و به ارتباط نزدیک‌تر آن‌ها با هم کمک کند. هم‌چنین می‌تواند از استرس‌هاس همسرتان بکاهد.

مزایای ماساژ برای نوزادان نارس

بهبود افزایش وزن
به خصوص اگر از روغن استفاده می‌شود، ماساژ باعث تحریک عصب‌های کلیدی‌ای به نام عصب واگ می‌شود که بخش مهمی از بدن، از جمله معده را به مغز متصل می‌کند. مغز با تحریک این عصب می‌تواند هضم و اجابت مزاج را بهبود دهد و به وزن‌گیری کودک کمک کند.

ضربان قلب با ثبات‌تر
ماساژ باعث بهبود بخش‌هایی از سیستم عصبی می‌شود که اندام ما را تنظیم می‌کند. بنابراین ماساژ می‌تواند به حفظ ضربان قلب کودک نارس کمک کند و باعث پاسخ آرام‌تر به استرس و درد و فعالیت بیشتر و باثبات مغز شود.

نوزادان نارس که ماساژ داده شدند دارای فعالیت مغزی در سطح رشد طبیعی شدند. نوزادان نارس که ماساژ داده نشدند کاهش رشد فعالیت مغز را نشان داده‌اند. این منافع ممکن است باعث شود کودک نارس زودتر از بیمارستان ترخیص و به خانه برود.   

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *