چگونه یبوست را درمان کنیم؟/ یک راه حل ساده برای درمان یبوست!

یبوست چیست؟

تقریبا هر فردی دیر یا زود این مساله را تجربه می کند. داشتن یبوست به معنای این است که عمل اجابت مزاج دشوار است یا تعداد دفعات آن کمتر از میزان معمول است. اگرچه معمولا یبوست مشکل جدی ای نیست، اما پس از رفع یبوست و زمانی که به حالت عادی برگردید بسیار حس بهتری خواهید داشت.

زمان عادی میان هر دو اجابت مزاج بین همه ی افراد متفاوت است. برخی افراد یک یا دو بار در روز و برخی دیگر سه بار در هفته اجابت مزاج دارند. اگر ۳ روز یا بیشتر بدون این عمل سپری شود، مدفوع سفت تر می شود و خارج شدن آن بسیار دشوار تر خواهد بود.

علت ایجاد یبوست

یبوست زمانی ایجاد می شود که روده مقدار زیادی آب جذب می کند. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که عضلات روده به صورت آرام و ضعیف منقبض می شود که منجر به حرکت آرام مدفوع و از دست دادن آب بیشتر می شود.

علائم

تعداد اجابت مزاج های کم
مشکل در عمل اجابت مزاج (زور زدن برای انجام آن)
مدفوع سفت و به مقدار کم
حس این که تمام مدفوع خارج نشده است
دل درد
استفراغ
یبوست بارداری

چرا یبوست ایجاد می شود؟

تغییرات در رژیم غذایی و فعالیت روزانه

سرطان روده

مصرف زیاد لبنیات

اختلالات غذایی

سندروم روده تحریک پذیر

بیماری های عصبی مانند پارکینسون

فعالیت کافی نداشتن

عدم وجود فیبر و آب کافی در رژیم غذایی

استفاده بیش از حد از مسهل ها

بارداری ،باعث تغییرات هورمونی می شود که زنان را بیشتر در معرض یبوست در بارداری قرار می دهد. همچنین رحم ممکن است به روده فشار وارد کند که عبور غذا را از روده کند نماید.

مشکلات عصبی و ماهیچه ای در دستگاه گوارش

مقاومت در برابر اجابت مزاج اضطراری، که برخی افراد دچار هموروئید انجام می دهند.

استفاده از برخی داروها مخصوصا مسکن های قوی

استرس

تیروئید کم کار

سن: هر چه سن افراد بالا تر می رود ، متابولیسم بدن کاهش می یابد که منجر به کاهش فعالیت روده می شود .

مشکلات روده یا مقعد: تومورها می توانند باعث فشار یا محدود کردن راه روده شوند که منجر به یبوست می شود.

راه های پیشگیری و رفع یبوست

داشتن رژیم غذایی متعادل با مقدار قابل توجهی فیبر: بهترین منابع فیبر میوه ها، سبزیجات حبوبات، نان سبوس دار و غلات (به خصوص سبوس) است.
برای جلوگیری از یبوست شدید روزانه ۱٫۵ تا ۲ لیتر آب یا مایعات دیگر بنوشید. فیبر و آب با هم کمک می کنند تا شما به حالت عادی بازگردید.
از کافئین خودداری کنید، زیرا باعث کم آب شدن بدن شما می شود. در صورت استفاده از مواد کافئین دار نیز مطمئن شوید که به میزان لازم آب می نوشید.
از شیر دوری کنید، برخی افراد با نوشیدن شیر دچار یبوست می شوند.
به موقع به دستشویی بروید.دلایل بسیاری وجود دارند که شما ممکن است از دستشویی رفتن خودداری کنید، ممکن است از استفاده از توالت های عمومی احساس راحتی نداشته باشید و یا برای این کار بسیار مشغله داشتید و مجبور باشید آن را به تعویق بیاندازید. اما به تعویق انداختن گاهی منجر به یبوست می شود.
فعالیت کنید. زمانی که شما حرکت نمی کنید ، روده های شما هم همین کار را می کنند . اگر شما مدت زمان های طولانی را نشسته اید ،زمان های استراحت کوتاهی را قدم بزنید.

راه های درمان یبوست

برای درمان یبوست نوشیدن روزانه دو الی چهار لیوان آب اضافه را پیشنهاد می کنیم. مگر اینکه پزشک شما به شما توصیه کرده باشد مصرف مایعات را به دلیل دیگری محدود کنید.
مصرف آب اضافه ممکن است یبوست شما را کامل برطرف نکند اما باعث می شود مدفوع شما نرم تر شده و راحت تر خارج شود.

از مایعات گرم مخصوصا در هنگام صبح استفاده کنید.
میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. سعی کنید روزانه ۱٫۵ تا ۲ فنجان سبزیجات و ۲ فنجان میوه مصرف کنید. این گزینه مصداق بارز درمان خانگی یبوست است.
از خوردن غذاهای کم فیبر خودداری کنید. بسیاری از غذاها مانند فست فودها باعث بدتر شدن یبوست می شوند.مهترین این غذاها شامل پنیر،شیرینیجات،گوشت ،پیتزا و غذاهای فرآوری شده است.
برای درمان سریع یبوست آلو و غلات سبوس دار مصرف کنید.

درمان گیاهی یبوست

این گیاهان می توانند به درمان یبوست کمک کنند:

صبح ها یک لیوان خاکشیر ناشتا بخورید
آب هویج و آب کرفس را مخلوط کنید و یک فنجان بنوشید
یک قاشق غذاخوری پودر گل سرخ و یک فنجان ماست را مخلوط کرده و بخورید
به همراه هر وعده ی غذایی شش عدد زیتون بخورید
هر روز به همراه غذا شوید، جعفری، کاهو و گشنیز مصرف کنید

نکات تکمیلی

برای درمان یبوست شدید در صورت نیاز، یک ملین معمولی مصرف کنید. استفاده از ملین ها تاثیر گذار است زیرا به حرکت روده کمک می کنند .

از مسهل ها بیش از دو هفته بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید. اگر این کار را انجام دهید احتمال اینکه مشکل شما بدتر شود وجود دارد.

استفاده زیاد از مسهل ها باعث می شود که بدن شما به آن ها وابسته شود که در این صورت خطر مبتلا شدن به یبوست با قطع استفاده آن ها افزایش می یابد، به همین دلیل است که استفاده بلند مدت از این دارو ها توصیه نمی شود.

در مجموع یبوست جزء بیماری هایی است که تمام افراد در معرض آن هستند. یبوست نوزاد ، یبوست کودکان ، یبوست دوران بارداری و … مسائلی هستند که در اطراف ما بسیار متداول هستند به همین دلیل رعایت نکات ذکر شده برای جلوگیری از یبوست که گاهی دلیل بیماری های بسیار خطرناکی مانند سرطان روده نیز هست، ضروری می باشد. در ادامه به بررسی اجمالی برخی از انواع یبوست می پردازیم.

یبوست بارداری

یبوست در دوران بارداری عارضه ای بسیار متداول است. بیش از نیمی از بانوان باردار در دوره ای دچار این مشکل می شوند. همانطور که قبل تر هم گفتیم، یکی از دلایل یبوست دوران بارداری، افزایش هورمون پروژسترون است که عضلات را نرم و شل می کند و باعث می شود غذا آرام تر از روده رد شود. این مشکل معمولا در ماه های آخر بارداری و با بزرگ تر شدن رحم به علت رشد جنین بدتر هم می شود.

درمان یبوست در بارداری نیز می تواند راحت باشد. اما بهتر است که از بروز این مشکل جلوگیری شود. بهتر است زیاد آب بنوشید، غذاهای سرشار از فیبر بخورید، ورزش های سبک انجام دهید و در فاصله ی زمانی کمتری به سرویس بهداشتی سر بزنید. اگر ویتامین هایی که استفاده می کنید دوز بالایی از آهن دارند و مشکل کم خونی و آنمی ندارید، بهتر است که سراغ ویتامینی با مقدار کمتری از آهن بروید.

یبوست در کودکان و نوزادان

برای درمان یبوست نوزاد و درمان یبوست کودکان اگر فرزندتان بیشتر از ۶ ماه دارد، مقداری آب میوه به رژیم غذایی اش اضافه کنید. آب سیب، آب گلابی و آب آلو می توانند انتخاب های خوبی باشند. کم کم به مقدار آب میوه ها اضافه کنید.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. سلام چند مدت یبوست داشتم وداردها اثر نداشت اما از زمانی که از نان جو دو سر یعنی یو لاف استفاده میکنم حلم بسیار خوب شده است بسیار موثر بوده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *