مصرف اسید فولیک در دوران بارداری تا چند ماهگی؟!/ اسید فولیک و کم خونی

مکمل اسید فولیک چیست و چه کمکی به افراد کم خون می کند؟

مکمل اسید فولیک یکی از انواع ویتامین های گروه B است که به نام فولات شهرت دارد. نکته قابل توجه عدم ساخت اسید فولیک توسط بدن است، به همین منظور تامین این ویتامین در بدن از طریق مواد خوراکی و مصرف مکمل ها صورت می پذیرد. در این مجال برای شما از مزایای اسید فولیک و کمک آن به افراد کم خون خواهیم گفت، پس اگر باردار هستید و یا دچار کم خونی هستید این مطلب را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که زنانی که روزانه قبل از لقاح و در اوایل بارداری به میزان ۴۰۰ میکروگرم (۰. ۴ میلی گرم) فولیک اسید مصرف کرده‌اند، تا ۷۰٪ کمتر احتمال دارد که نوزادشان را با نقوص جدی لوله عصبی (نقص هنگام تولد مربوط به توسعه ناقص مغز و نخاع) به دنیا بیاورند.

شایع‌ترین نقوص لوله عصبی عبارتند از:

اسپینا بیفیدا، بسته شدن ناقص نخاع و ستون فقرات؛
آنانسفالی، عقب ماندگی شدید مغز؛
آنسفالوسل، زمانی رُخ می‌دهد که بافت مغز به دلیل وجود سوراخ غیر طبیعی در جمجمه بیرون آمده و به زیر پوست برسد.

همه این نقص‌ها در طول ۲۸ روز اول بارداری رخ می‌دهند، یعنی معمولاً قبل از اینکه یک زن حتی بداند که باردار است. به همین دلیل بسیار مهم است که همه زنان در سن باروری به اندازه کافی فولیک اسید دریافت کنند و نه فقط کسانی که در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هستند. (تنها ۵۰٪ از حاملگی‌ها برنامه‌ریزی شده است!) بلکه هر زنی در دوره باروری‌اش احتمال دارد باردار شود (ولو ناخواسته) و باید اطمینان حاصل کند که به میزان کافی فولیک اسید دریافت می‌کند.
پزشکان و دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند که چگونه فولیک اسید چنین تأثیر عمیقی بر پیشگیری از نقوص لوله عصبی دارد، اما آنها می‌دانند که این ویتامین در توسعه DNA بسیار مهم است. در نتیجه می‌توانیم بگوییم، فولیک اسید نقش مهمی در رشد و توسعه سلول و همچنین تشکیل بافت ایفا می‌کند.

دریافت فولیک اسید به میزان کافی
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که تمام زنان در سنین باروری – به خصوص کسانی که در حال برنامه‌ریزی بارداری هستند – در هر روز حدود ۴۰۰ میکروگرم (۰. ۴ میلی گرم) فولیک اسید مصرف کنند.

مصرف فولیک اسید قبل از لقاح و حداقل ۳ ماه پس از آن به میزان کافی بسیار حائز اهمیت بوده و به طور بالقوه خطر داشتن جنین با نقص لوله عصبی را کاهش می‌دهد.

 کم خونی چیست و شامل چه افرادی می شود؟

کم خونی بیماری است که در آن تعداد گلبول های قرمز یا هموگلوبین موجود در خون کمتر از حالت طبیعی است. اگر مردان سطح هموگلوبین کمتر از ۱۳٫۵ و زنان کمتر از ۱۲ گرم در میلی لیتر داشته باشند، آنها دچار آنمی یا همان کم خونی هستند.

علائم کم خونی

افراد کم خون به دلیل عدم دریافت اکسیژن کافی توسط سلول ها دچار خستگی، رنگ پریدگی، تنگی نفس و مشکلات قلبی می شوند.

به منظور درمان کم خونی ابتدا باید نوع کم خونی را تشخیص داد و پیرو آن درمان لازم مقتضی گردد، یکی از راهکارهای درمانی برای برخی از بیماران کم خون، مصرف اسید فولیک است.

اسید فولیک ریزمغذی مهمی است که به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می کند و برای تولید سلول های قرمز ضروری است. خصوصا مصرف آن در زنان باردار و افراد کم خون بسیار حیاتی است.

منابع اسید فولیک

از منابع طبیعی این ویتامین می توان به سبزیجات برگ پهن و سبز، اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، قارچ، بامیه، لوبیا چشم بلبلی، طالبی، جگر و قلوه گوسفند اشاره نمود.

مکمل های اسید فولیک

گاهی اوقات آنطور که باید از رژیم های غذایی حاوی فولات بهره مند نمی شویم و بدنمان با کمبود اسید فولیک روبرو می شود که در اینصورت بهترین و شایسته ترین راه ممکن برای جبران این ویتامین مصرف مکمل های اسید فولیک می باشد. 

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. تغییراتی در بدن که خبر از کمبود اسید فولیک می دهد!!!
    ..بدن درد از علائم کمبود اسید فولیک:
    در موارد شدید کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک،است مغز اکسیژن کمتری نسبت به حالت ایده ال دارد. در پاسخ، شریان ها شروع به ورم می کنند و سردرد می گیرید. اما مغز تنها اندامی نیست که اکسیژن را کم می کند، بنابراین می توانید درد را در بخش های دیگر بدن دچار کمبود آهن، به ویژه در سینه و پاها حس کنید.

    /// رنگ پریدگی یکی از علائم کمبود اسید .فولیک:
    هموگلوبین ، پروتئین موجود در سلول های قرمز خون مسئول انتقال اکسیژن از ریه های شما به تمام بافت های بدن است. زمانی که بدن فاقد اسید فولیک است، به اندازه کافی گلبول های قرمز خون (و هموگلوبین) ندارد که عضوهای داخلی بدن را با مقدار اکسیژن لازم تامین می کنند. این می تواند منجر به احساس ضعف و خستگی عضلات، بی حسی در دست ها و پاهای شما و پوست رنگ پریده شود.

  2. همراه با مصرف مکمل اسید فولیک، از خوراکی هایی که به طور طبیعی حاوی این ماده غذایی است و فولات سرم نامیده می شود نیز به مقدار زیاد استفاده نمایید. خوراکی های سرشار از فولات عبارتند از: سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم پیچ، مرکبات، آجیل ها، برنج قهوه ای، نان و غلات غنی شده.
    همچنین ممکن است ممکن است پزشکتان تجویز کند روزانه به مقدار ۱۰ میکروگرم مکمل ویتامین D نیز استفاده کنید. بعضی از خانم ها به خاطر رنگ پوست و محل زندگی خود دچار کمبود ویتامین D هستند.

  3. مطالعات محققان نشان داده است مصرف دوز بالای اسید فولیک (تا ۴ هزار میکروگرم در روز) حداقل یک ماه قبل و در طول سه ماهه اول بارداری می‌تواند برای این خانم‌ها موثر باشد اما این مسئله حتما اول باید با پزشک مطرح شود.
    از جمله منابع غذایی فولیک اسید می‌توان به سبزیجات برگدار سبزرنگ، مغزها، انواع لوبیا، مرکبات و بسیاری خوراکی‌های غنی شده با فولیک اسید اشاره کرد. بنابراین فکر خوبی است که ضمن استفاده از منابع غذایی طبیعی اسید فولیک، از مکمل‌های آن هم به عنوان پشتیبان استفاده شود.
    کلسیم هم برای خانم‌های باردار مهم است. از آنجا که بچه از کلسیم مادر برای رشد استخوان‌های خودش استفاده می‌کند، مصرف این مکمل می‌تواند مانع از کاهش چگالی استخوان مادر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *