دلیل افزایش فشار خون در دوران بارداری/ کنترل فشار خون بالا با تغذیه

فشار خون بالاتر از ۹۰/۱۴۰ میلی‌متر جیوه، به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود. فشار خون بالا در دوران بارداری، زمانی است که خانم‌ها بعد از هفته بیستم بارداری، دچار فشار خون بالا شوند. هرچند فشار خون بالا در بیشتر خانم‌های باردار خطر جدی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است عوارضی برای مادر و جنین ایجاد کند. بعضی از داروهای فشار خون، مشکلاتی برای خانم‌های باردار ایجاد می‌کنند. به همین خاطر بدون تجویز پزشک هیچ دارویی نباید مصرف شود.

دلیل افزایش فشار خون در دوران بارداری چیست؟
علت‌های مختلفی می‌توانند باعث بروز فشار خون بالا در دوران بارداری شوند:

چاقی و اضافه وزن
نداشتن فعالیت فیزیکی
سیگار کشیدن
مصرف الکل
اولین تجربه بارداری
سابقه خانوادگی فشار خون بالا در دوران بارداری
بارداری دوقلو یا چندقلو
سن بالاتر از ۴۰ سال

کدام خانم‌ها، بیشتر در خطر افزایش فشار خون در دوران بارداری قرار دارند؟
عادت‌ها و سبک زندگی نامناسب، منجر به بالا رفتن فشار خون در دوران باردای می‌شود. خانم‌هایی که اضافه وزن دارند و در دوران بارداری ورزش و فعالیت‌های معمولی خود را کاهش می‌دهند، در خطر افزایش فشار خون در دوران بارداری قرار دارند. خطر فشار خون بالا در خانم‌هایی که بارداری اول خود را تجربه می‌کنند، بیشتر است. در بارداری‌های دوم به بعد، این خطر کاهش پیدا می‌کند. همچنین احتمال افزایش فشار خون در خانم‌هایی که پیش از بارداری نیز فشار خون بالا داشته‌اند، بیشتر است.

آیا می‌توان از افزایش فشار خون در دوران بارداری پیشگیری کرد؟
دلایل اصلی افزایش فشار خون مانند چاقی، کم‌تحرکی و فشار خون بالا پیش از بارداری قابل کنترل هستند. با از بین بردن این فاکتورهای خطر از طریق رژیم غذایی و ورزش، می‌توان از افزایش فشار خون در دوران بارداری پیشگیری کرد.
هرچند افزایش وزن در دوران بارداری دور از انتظار نیست، اما خانم‌ها باید با مشورت پزشک، مقدار دقیق افزایش وزن ایده‌آل در دوران بارداری را تعیین کنند.
اصول تغذیه بارداری در تمام خانم‌ها یکسان نیست. از این رو، مشاوره گرفتن از متخصص تغذیه در دوران بارداری، توصیه می‌شود.
خودداری از مصرف الکل و کشیدن سیگار برای خانم های باردار از اهمیت بالایی برخوردار است. این موارد، باعث افزایش فشار خون در دوران بارداری می‌شوند.
بارداری علاوه ‌بر تغییرات جسمی و فیزیولوژیکی، باعث تغییرات هورمونی نیز در بدن خانم‌ها می‌شود. تغییرات هورمونی ممکن است به استرس و افزایش فشار خون منجر شوند. استفاده از روش‌های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن، خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *