جشن گودبای پوشک چیست؟!/ جشن پوشک گیرون!/ جشنهای عجیب و غریب!

پس از مد شدن جشن جدید و ناشناخته ی جشن طلاق که برای پایان دوره ازدواج گرفته می شد، اینبار نوبت به گرفتن جشنی برای پایان دوره دستشویی بزرگ رفتن کودک در پوشک و آغاز دوران دستشویی رفتن در توالت رسیده است.

در برخی از خانواده ها در سال های اخیر مرسوم شده است که هنگامی که کودکشان ار پوشک گرفته می شود یا بدون نیاز والدین دستشویی رفتن یا یادمیگرد،جشنی می گیرند با عنوان جشن گودبای پمپرز یا جشن گودبای پوشک.

در این جشن کیکی که برای کودک سفارش داده می شود معمولا به شکل پوشک است.

به نظر می رسد جشن گودبای پمپرز یا جشن گودبای پوشک (که برخی نیز به آن جشن گودبای مای بی بی ) می گویند،جشنی باشد که در لیست جشن های تعیین جنسیت نوزاد،جشن بارداری،جشن ختنه سوران(اگر بچه پسر باشد) و جشن سیسمونی و …. اضافه شود.

زندگی پر است از اتفاقات شیرین و خاطره انگیز که می‌شود برای هرکدام‌شان جشنی بزرگ بر پا کرد. جشن گرفتن و دور هم جمع شدن و خوش گذراندن اصلا چیز بدی نیست. اما چیزی که بد است اجباری شدن تدریجی و فخر فروشی با این مراسم‌هاست. مثل اتفاقی که برای مراسم جهاز بران افتاده است. اوایل اگر فامیل جمع می‌شدند خانه عروس تا وسایلش را ببینند، برای این بود که اگر چیزی کم و کسر داشت، بخرند و هدیه ببرند. نه مثل حالا که کسی از وارسی قفسه‌های یخچال و کشوهای کمد لباس جا نمی‌ماند. که حتی حمام و دستشویی را هم تزیین می‌کنند و درهاشان را باز می‌گذارند تا مهمان‌ها نگاهی به آنجا هم بیاندازند. خانواده عروس هم مدام اضطراب دارد که نکند چیزی از قلم افتاده و یا وسیله‌ای مارک دار نبوده باشد.

این طور رسم و رسومات معمولا از یک نقطه شروع می‌شوند و مانند یک بیماری واگیر پخش و کم‌کم تبدیل می‌شوند به یک اپیدمی که از ترس حرف مردم و … نمی‌توان انجامش نداد و باید هر کدام بهتر از دیگری باشد. همین استرس و خرج‌ها و روز به روز تجملی‌تر شدن‌شان، لذت اصلی جشن را هم از بین می‌برند، پس خواهشا این جشن‌های من درآوردی را در نطفه خفه کنیم.

جشن بارداری

جشنی مد شده به نام «جشن بارداری»! یعنی جشن می‌گیرند و فامیل را دعوت می‌کنند تا اعلام کنند تازه عروسِ دیروز، قرار است کم‌کم مادر شود و به مناسبت چنین اتفاق فرخنده‌ای، حتما باید کیک مخصوص بارداری خورده شود و مهمانان هم احتمالا باید خوراکی‌های مفید دوران بارداری و کتاب ۹ ماه انتظار و قرص فولیک اسید کادو ببرند!

تازه این جشن، جزو جشن‌های کم تعجب‌ناک به حساب می‌آید و کلی جشن دیگر در حال مد شدن است که شاخ بر سر آدم سبز می‌کند.

بچه دختره یا پسر؟

کمی که از جشن اعلام بارداری می‌گذرد، در جریان مراجعه به پزشک و سونوگرافی، متوجه می‌شوند بچه دختر است یا پسر! احتمالا یکی از والدین بچه پسر دوست داشته و یکی هم دختر و حالا می‌خواهند سر رو کم کنی جشن تعیین جنسیت بگیرند! یک زمانی می‌گفتند بچه هر چه هست باشد، فقط سالم باشد و تا روز زایمان کسی نمی‌دانست جنسیت بچه چیست و لوازم سیسمونی را طوری می‌خریدند که هم مناسب پسر باشد و هم مناسب دختر. اما حالا رنگ صورتی نماد دختر است و رنگ آبی نماد پسر. جشنی می‌گیرند و کیکی درست می‌کنند با تزیین دو رنگ صورتی و آبی که در روز جشن مادر کیک را برش می‌زند و در وسط کیک مشخص می‌شود بچه پسر است یا دختر!

گودبای پوشک!

کم‌کم بچه بزرگتر می‌شود، به جشن سیسمونی می‌رسند و بعد هم جشن اولین دندان‌هایی که در می‌آورد و اگر پسر باشد، جشن ختنه سوران هم دارد. اما بعد یک سنی که می‌شود می‌تواند خودش بگوید کی شماره یک دارد! به هر حال روز بزرگی برای مادران و پدران است هم از جهت پاکیزگی و هم خلاص شدن از هزینه پوشک. برای همین یک جشنی می‌گیرند به اسم «گودبای پوشک» یا گودبای مای بیبی و یا بای بای پوشک و یک کیک به شکل پوشک هم درست می‌کنند! باور بفرمایید بچه عزیز است و همه می‌دانیم، ولی جشن پوشک؟! 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *