لاپاراسکوپی چه کاربردی برای درمان ناباروری دارد؟/ بارداری طبیعی بعد از لاپاراسکوپی

بطور کلی لاپاراسکوپی در درمان نازایی زمانی انجام می‌شود که دیگر تست‌های تشخیصی نازایی از جمله تجزیه و تحلیل اسپرم، هیستروسالپینگرام، ارزیابی ذخایر تخمدان و … به نتیجه تشخیصی مشخصی نرسند. 

برای مثال درصورتيكه بيماری دارای مشكلات تخمك گذاری در قسمت های مركزی غيراز تخمدان باشد یا مرد نقص شدید در اسپرم داشته باشد بعید است که لاپاراسکوپی بتواند به درمان نازایی آن‌ها کمک کند. 

معمولا برای تشخیص علت موارد زیر لاپاراسکوپی جهت درمان نازایی توصیه می‌شود:

درد هنگام برقراری رابطه جنسی
کرامپ‌های قاعدگی شدید یا درد لگنی در هر زمان از چرخه قاعدگی
شرایطی که مشکوک به اندومتریوز متوسط تا شدید باشد
شرایط مشکوک به بیماری التهابی لگن یا چسبندگی‌های لگنی شدید
شک به بارداری خارج رحمی که در صورت عدم درمان بسیار خطرناک است
ناباروری غیر قابل توضیح
مشکل در تخمک‌گذاری بدليل تخمدان‌های پلي كيستيك شديدومقاوم به درمان

بعضی از علل ناباروری فقط از طریق لاپاراسکوپی قابل تشخیص هستند مثل اندومتریوز. لاپاراسکوپی با حداقل میزان تهاجم نه تنها امکان دیدن فضای داخلی شکمی را به پزشک می‌دهد بلکه برداشت بیوپسی جهت تشخیص توده‌ها یا کیست‌های مشکوکی که مانع بارداری می‌شوند نیز از طریق لاپاراسکوپی قابل انجام است.

همچنین در اغلب موارد همزمان با تشخیص مشکل با لاپاراسکوپی، متخصص می‌تواند فرایند درمانی با لاپاراسکوپی را انجام دهد. لاپاراسکوپی با وارد کردن لاپاراسکوپ و یک یا چند ابزار جراحی از طریق سوراخ‌های کوچک شکمی قابل انجام است. لاپاراسکوپی در درمان نازایی با علل مختلفی در خانم‌ها استفاده می‌شود. لاپاراسکوپی می‌تواند برخی از علل نازایی را درمان کند و شانس بارداری طبیعی و در مواردی بارداری به کمک دیگر روش‌های درمان نازایی مثل IVF را به شما بدهد. از جمله مواردی که جراحی و برداشت آن‌ها با لاپاراسکوپی به درمان نازایی کمک می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناهنجاری‌های رحم و تخمدان
لوله‌های فالوپ مسدود شده
بافت اسکار
کیست تخمدان
سندروم تخمدان پلی‌کیستیک
فیبروئیدهای رحمی
اندومتریوز

اولین اقدام بعد از لاپاراسکوپی اطمینان از زمان کافی برای بهبودی کامل بدن‌تان است. لاپاراسکوپی احتمالا اختلالی در بارداری طبیعی شما ایجاد نمی‌کند، اما لازم است اقداماتی جهت بهبودی کامل و آمادگی بدن‌تان برای بارداری انجام دهید:

پیگیری چرخه قاعدگی
بلافاصله بعد از لاپاراسکوپی باید شروع به بررسی زمانی چرخه قاعدگی خود کنید. با این کار قبل از اینکه بدن‌تان بطور کامل آمادگی باروری را داشته باشد، می‌توانید بهترین زمان برای رابطه جنسی جهت بارداری طبیعی را مشخص کنید. همچنین استفاده از کیت‌های بررسی تخمک‌گذاری (بررسی سطح هورمون‌ها)، بررسی مخاط رحمی و اندازه‌گیری دمای پایه بدن (که موقع تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد) به تعیین زمان تخمک‌گذاری کمک می‌کنند.

اجتناب از رابطه جنسی
بعد از لاپاراسکوپی به مدت ۴ تا ۵ روز از داشتن رابطه جنسی بپرهیزید. بعد از این مدت نیز ممکن است هنگام رابطه احساس درد کنید که لازم است رابطه‌تان را چند روز دیگر به تعویق بیندازید. همچنین در صورت درد شدید، خونریزی و ترشحات واژینال بعد از جراحی لاپاراسکوپی علائم را با پزشک خود در میان بگذارید.

استراحت کافی
بعد از جراحی لاپاراسکوپی احساس خستگی و درد می‌کنید که کاملا طبیعی است. تا جایی که می‌توانید استراحت کنید اما بعد از یک یا دو روز بهتر است از جایتان بلند شوید و حرکت کنید، اما تا زمان بهبودی کامل از انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید.

تغذیه
داشتن رژیم غذایی مغذی بعد از جراحی لاپاراسکوپی برای افزایش شانس بارداری طبیعی بسیار مهم است. قبل از بارداری مصرف همه انواع ویتامین‌های ضروری برای داشتن بارداری سالم لازم است. همچنین در چند روز اول بعد از لاپاراسکوپی برای راحتی معده‌تان بهتر است غذاهای سبک‌تر و مایعات بخورید، اما بعد از آن می‌توانید رژیم غذایی معمول را از سر بگیرید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *