کیست تخمدان چند سانتی نیاز به عمل جراحی دارد؟/ جراحی کیست با لاپاراسکوپی

کیست تخمدان مقاوم که بیش از ۱۰-۵ سانتیمتر هستند موارد قابل تاملی برای جراحی محسوب می‌شوند. رویکردهای جراحی کیست تخمدان عبارتند از: تکنیک برش باز (لاپاروتومی) و تکنیک حداقل تهاجمی (لاپاراسکوپی) که با با برش‌های بسیار کوچک همراه است. هر دو روش جراحی صرفا اهداف یکسانی را دنبال می‌کنند که عبارتند از:

• تایید تشخیص توع کیست تخمدان
• ارزیابی بدخیم بودن کیست تخمدان
• به دست آوردن مایع حاصل از شستشوی صفاقی برای ارزیابی‌های سیتولوژیکی
• برداشت کیست تخمدان به صورت کامل برای بررسی‌های پاتولوژیکی. این موضوع ممکن است باعث برداشت و حذف کامل تخمدان شود.
• ارزیابی تخمدان دیگر و سایر اندام‌های شکمی
• انجام جراحی اضافی در صورت نیاز

استفاده از تکنیک‌های لاپاراسکوپی در جراحی کیست تخمدان در حال گسترش است. روش لاپاراسکوپی به دلیل داشتن اثرات جانبی کمتر و بهبود سریع‌تر بیماران نسبت به لاپاروتومی طرفداران بیشتری دارد.
بعضی از بیماران، از جمله افرادی که دارای بیماری مزمن ریه هستند که قادر به تحمل فشار داخل شکمی بالا یا قرارگیری در موقعیت تخت شیب دار نیستند، برای لاپاراسکوپی مناسب نیستند. افراد دیگر که به دلیل جراحی قبلی دچار چسبندگی شدید شده‌اند نیز برای انجام لاپاراسکوپی مناسب نیستند. در بسیاری از شرایط، مهمترین عامل در موفقیت عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان ، مهارت و تجربه جراح در انجام لاپاراسکوپی است.
به طور کلی برای کیست‌های خوش خیم، هیچ مانعی برای استفاده از روش لاپاراسکوپی وجود ندارد. چنین بیمارانی شامل کسانی هستند که دارای کیست درموئید یا اندومتریوم هستند، افرادی که دارای کیست‌های عملکردی یا ساده هستند که علایم آن‌ها با دارو و مراقبت‌های دیگر برطرف نمی‌شود و افرادی که دارای کیست‌های با علائم حاد هستند.
هدف از انجام لاپاراسکوپی حذف تمام کیست تخمدان به طور کامل است اما اگر برداشت همه کیست تخمدان امکان پذیر نباشد، کیست یا تخمدان درگیر در یک کیسه محافظ قرار می‌گیرد و این امکان را فراهم می‌کند که کیست تخمدان را بدون ایجاد و پخش آلودگی و عفونت، پاره و سپس خارج کرد. کیست‌های بدخیم تخمدان معمولا توسط لاپاروتومی حذف می‌شوند.
در مورد کیست تخمدان بسیار بزرگ و به ظاهر خوش‌خیم انتخاب روش جراحی بحث برانگیز است. رویکرد سنتی در این موارد، یک برش طولی و کوتاه برای حذف کیست تخمدان به صورت کامل است. بعضی از افراد در حال حاضر با روش لاپاراسکوپی و با تخلیه کیست اجازه می‌دهند که تخمدان به کمک یک سوراخ کوچک برداشته شود. با این حال جنبه منفی این روش برای حذف کیست تخمدان این چنینی این است که احتمال ریخته شدن سلول‌های سرطانی به داخل حفره شکمی وجود دارد. در حال حاضر، لاپاراسکوپی برای حذف کیست تخمدان سرطانی با اندازه کوچک تا متوسط (تا حدود ۱۲ سانتیمتر) استفاده می‌شود.
حذف یک کیست خوش‌خیم – مانند کیست درموئید، عملکردی یا اندومتریوم – به تنهایی با حفظ تخمدان در بیمارانی که مایل به حفظ تخمدان برای باروری در آینده یا به دلایل دیگر هستند، به کمک لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. ببخشید من کیست تخمدان دارم تو هر کدوم از اون ها دو یا سه تا هست میخواستم ببینم باردار میشم یا نه

    1. باید اول اقدام به بارداری داشته باشید و اگر پریود شما نامنظم است تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید تا پریود شما منظم شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *