چرا IVF من ناموفق بود؟!/ دلایل شکست آی وی اف چیست؟

چرا IVF من ناموفق بود؟!/ دلایل شکست آی وی اف چیست؟

پاسخ مشاور:

به طور کلی درصد موفقیت آی وی اف به دو عامل بسیار مهم، “کیفیت” و “کمیت” تخمک بستگی دارد. کیفیت تخمک به طور مستقیم به سن خانم بستگی دارد، چراکه کیفیت تخمک از سن ۳۲ سالگی به طور تدریجی کاهش پیدا می‌کند و این کاهش آن‌قدر قابل ملاحظه هست که بعد از ۴۲ سالگی شانس آی وی اف را تقریباً صفر خواهد کرد.

عامل مهم دیگر در درصد موفقیت آی وی اف، کمیت یا تعداد تخمک حاصله در آی وی اف است. کمیت تخمک می‌تواند پیش‌بینی شود. با تست خونی ذخیره تخمدان (ای ام اچ) یا به طور دقیق‌تر با سونوگرافی واژینال و اندازه‌گیری تعداد فولیکول‌های هر تخمدان، این فاکتور می‌تواند بسیار اهمیت پیدا کند؛ مخصوصاً در مواردی که ذخیره تخمدان بسیار پایین است و یا در مواردی که سن خانم بیش از ۳۸ سال است و ذخیره تخمدان کمتر از حد معمول می‌باشد.

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. تنبلی تخمدان دلیل دیگری در ناموفق بودن آی وی اف(IVF) است. یک زن سالم باید در هر تحریک فاز IVF تخمک‌های زیادی را تولید کند. اما بسیاری از زنان با تنبلی تخمدان، به داروهای IVF پاسخ نمی‌دهند و تخمک آزاد نمی‌کنند. این مساله در زنانی که سطح FSH بالا بوده یا تعداد فولیکول کمی در تخمدان‌شان دارند، شایع‌تر‌ است.
    شکست در کاشت جنین. در کاشت جنین، ابتدا تخمک سالم برداشته می‌شود و عمل لقاح تخمک و اسپرم انجام می‌گیرد. جنین تشکیل شده را به رحم انتقال می‌دهند وکاشت جنین انجام می‌شود. متاسفانه مهم‌ترین علت ناموفق بودن آی وی اف(IVF) را شکست در کاشت جنین می‌دانند. داشتن کیست و پولیپ تخمدان و جریان خون ضعیف در رحم می‌تواند مانع از کاشت جنین در روش IVF شود. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از طب سوزنی می‌تواند تاثیر مثبتی در نرخ کاشت جنین و افزایش گردش خون در رحم داشته باشد.

  2. بطور طبیعی باید هر خانم در هر پروسه IVF با تحریک تخمدان، تخمک های زیادی تولید کند. اما در مواردی که خانم دچار تنبلی تخمدان باشد، نسبت به داروهای IVF پاسخ نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *