آلرژی غذایی در کودکان/ آلرژی به شیر و سویا/ پیشگیری و درمان

آلرژی غذایی چیست؟
آلرژی غذایی به واکنش غیر طبیعی بدن در مقابل برخی غذاها گفته می‌شود. باید بدانید آلرژی غذایی و عدم تحمل غذا متفاوت است. عدم تحمل غذا تأثیری بر عملکرد سیستم ایمنی نمی‌گذارد اگرچه برخی از علائم مشابه آلرژی ممکن است به دنبال داشته باشد.

چه عواملی باعث آلرژی غذایی می‌شوند؟
کودک حساس پیش از واکنش آلرژی به غذا، باید حداقل یک مرتبه در معرض آن غذا گرفته باشد یا از طریق شیر مادر نسبت به آن حساسیت نشان داده باشد و این دومین مرتبه ای باشد که کودک آن غذا را می‌خورد و علائم آلرژی نسبت به آن نشان می‌دهد. در این حالت هنگامی که آنتی‌بادی‌های ایمنوگلوبین E به غذا واکنش نشان می‌دهد، هیستامین آزاد می‌شود. هیستامین باعث می‌شود کودک علائمی مانند کهیر، آسم ، خارش دهان، دشواری تنفس، دل درد، استفراغ و یا اسهال را تجربه نماید.

تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذا چیست؟
آلرژی غذایی باعث می‌شود واکنش سیستم ایمنی برانگیخته شود و علائمی پدیدار گردد که دامنه آن از صرفاً ناراحت‌کننده تا خطرناک و مرگبار میتواند متفاوت باشد. در صورتی که عدم تحمل غذایی هیچ تأثیری بر سیستم ایمنی ندارد و تنها ممکن است علائمی ایجاد نماید که شبیه به علائم آلرژی باشد.

چه غذاهایی بیشتر آلرژی غذایی ایجاد می‌کند؟
تقریباً ۹۰% از تمام آلرژی‌ها غذایی مربوط به هشت گروه غذایی زیر است:
شیر
تخم‌ مرغ
گندم
سویا
مغزهای درختی
بادام زمینی
صدف دریایی

شیر، تخم ‌مرغ و بادام‌ زمینی متداول‌ترین عوامل آلرژی غذایی در کودکان هستند و گندم، سویا و مغزهای درختی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بادام‌ زمینی، مغزهای درختی، ماهی و صدف در صورت آلرژی زا بودن برای فرد، معمولاً علایم شدیدی ایجاد می‌کنند. تقریباً هشت در صد از کودکان زیر پنج سال آلرژی غذایی دارند. از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۷ شیوع آلرژی غذایی در کودکان زیر ۱۸ سال ۱۸% افزایش یافته است. با این حال بیشتر کودکان هنگامی که بزرگ‌تر می‌شوند آلرژی شان از بین می‌رود اما آلرژی بادام ‌زمینی، مغزهای درختی، ماهی و صدف ممکن است آخر باقی بماند.

علائم آلرژی غذایی چیست؟
علائم آلرژی ممکن است ظرف چند دقیقه تا یک ساعت پس از بلع غذا شروع شود. موارد زیر متداول‌ترین علایم آلرژی غذایی هستند. با این حال هر کودک ممکن است تجربه متفاوتی داشته باشد :
استفراغ
اسهال
گرفتگی و کرامپ
کهیر
تورم
اگزما
خارش یا تورم لبها، زبان یا دهان
خارش یا سفتی گلو
دشواری تنفس
خس خس
افت فشار خون
طبق گزارش مؤسسة ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، معدودی از غذاها می‌توانند واکنش شدیدی در فرد ایجاد نمایند. در حقیقت تنها یکی از هر ۴۴۰۰۰ هسته بادام ‌زمینی می‌تواند باعث واکنش آلرژی در فرد مبتلا به آلرژی شدید بادام‌زمینی شود. علائم آلرژی غذایی ممکن است شبیه مشکلات پزشکی دیگری باشد بنابراین برای تشخیص حتماً باید کودک را به متخصص نشان دهید.

درمان آلرژی غذایی
هیچ دارویی برای پیشگیری از آلرژی غذایی وجود ندارد. هدف از درمان، اجتناب از غذاهایی است که باعث بروز علائم می‌شوند. پزشک پس از معاینه کودک و شناسایی غذاهایی که واکنش آلرژی در کودک ایجاد می‌کنند، به شما میگوید باید از استفاده این غذاها و مواد مشابه در همان گروه غذایی در رژیم غذایی کودکتان پرهیز شود. اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، حتماً باید مادر از مصرف غذاهایی که باعث علایم آلرژی در کودک می‌شوند، پرهیز کند. مقدار کمی از این مواد آلرژی‌زا ممکن است از طریق شیر به کودک منتقل شده و باعث بروز علایم شوند.
اگر کودک می‌تواند برخی مواد غذایی را مصرف نماید، باید از طریق مکمل ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز او را تأمین نمایید. پزشک در این زمینه به شما کمک می‌کند.
در مورد کودکانی که آلرژی شدید غذایی دارند، ممکن است پزشک کیت اورژانسی حاوی اپی‌نفرین به والدین بدهد تا در صورت ضرورت بتوانند علائم شدید آلرژی‌ها متوقف سازند.
گاهی اوقات طبق نظر متخصص اطفال می‌توانید مقدار مشخصی از برخی غذاها را پس از سه تا شش ماه بعد از بروز علائم، به کودک بدهید تا ببینید آیا آلرژی او برطرف شده است یا خیر. بسیاری از آلرژی‌ها در کودکان ممکن است کوتاه مدت باشند و پس از سه تا چهار ماهگی آلرژی برطرف شود.

آلرژی شیر و سویا
آلرژی به شیر و سویا معمولاً در نوزادان و کودکان کم‌ سن دیده می‌شود. این علایم معمولاً شباهتی به علائم آلرژی های دیگر ندارند. از جمله علائم آلرژی به شیر و سویا به صورت زیر است:
قولنج ( بهانه‌گیری و گریه زیاد )
خون در مدفوع
کندی رشد
اگر متخصص اطفال کودک را معاینه کند و تصور کند احتمالاً کودک به شیر آلرژی دارد، رژیم غذایی شیر خشک کودک را به شیر مادر و یا شیر خشک سویا تغییر می‌دهد تا تأثیر آن را مشاهده نماید. اگر کودک با شیر خشک سویا مشکل داشته باشد، پزشک ممکن است شیر خشک او را به شیر خشک سهل الهضم هیپو آلرژن (غیر آلرژی) تغییر دهد. علائم آلرژی شیر یا آلرژی سویا ممکن است مشابه مشکلات پزشکی دیگری باشد بنابراین برای تشخیص حتماً به متخصص اطفال مراجعه نمایید.

پیشگیری از آلرژی‌های غذایی
نمی‌توان از ابتلا به آلرژی غذایی پیشگیری کرد، اما اغلب می‌توان با توصیه‌های زیر آلرژی را در نوزادان به تعویق انداخت:
– در صورت امکان نوزاد را حداقل تا شش ماه اول از شیر مادر تغذیه کنید
– تا شش ماهگی به کودک غذای جامد ندهید
– تا یک سالگی از دادن شیر گاو، تخم‌مرغ، گندم، بادام‌زمینی و ماهی به کودک اجتناب نمایید

صرف غذا در بیرون از منزل
اگر کودک شما به یک یا چند غذا آلرژی دارد، صرف غذا در بیرون از منزل به خصوص رستوران می‌تواند امری چالش برانگیز باشد.
انجمن متخصصان تغذیه آمریکا برای صرف غذا در بیرون از منزل توصیه‌های زیر را برای خانواده‌ها دارد:
اگر در رستوران غذا می‌خورید، باید بدانید مواد تشکیل دهنده غذایی که سفارش داده‌اید چیست. در صورت امکان منوی رستوران را خوب ببینید و مناسبترین غذا را انتخاب کنید.
در مورد آلرژی غذایی کودک با پیشخدمت رستوران صحبت کنید. او می‌داند مواد آلرژی زایی که شما مد نظر دارید در کدام غذاها استفاده شده است و هر غذا چه ترکیباتی دارد.
از سلف سرویس استفاده نکنید چرا که ممکن است بخشی از غذاهای حاوی مواد آلرژی‌زا وارد ظرف‌های دیگر سلف سرویس شده باشد.
از سفارش غذاهای سرخ کرده این پرهیز کنید چرا که ممکن است از همان روغنی که برای سرخ کردن برخی غذاهای آلرژی‌زا استفاده شده است، برای غذاهای دیگر نیز استفاده شده باشد. 

منبع خبر : drbehrouzmeghdadi.com

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *