چغاله بادام در بارداری

خوردن چغاله بادام در بارداری| چاقاله در بارداری

لازم است بدانید همه میوه‌های کال و نارس در مقایسه با میوه‌های رسیده خاصیت درمانی و تغذیه‌ای پایین‌تری دارند. برای درک بهتر، یک مثال جالب می‌زنیم. میوه کال همچون جنین نارس انسان است که اگر زودتر از موعد پا به عرصه وجود بگذارد، به دلیل کامل نبودن ارگان‌های حیات بخش بدن، کارایی و عملکرد لازم را ندارد. نوبرانه‌ها نیز چون هنوز نارس‌اند و برای کامل‌شدن به زمان نیاز دارند، خواص تغذیه‌ای و شیرینی لازم را نداشته و ترش و کم‌کالری هستند.

البته ترشی آنها لاغرکننده نیست. در حقیقت چون میوه هنوز به تکامل لازم نرسیده، کالری‌ای را که بخواهد موجب اضافه‌وزن شود وارد بدن نمی‌کند و در اصل چاق‌کننده نیست. البته در نوع خود مقداری کلسیم و آهن گیاهی و برخی ویتامین‌ها را دارند و تا حدودی از ویژگی‌های درمانی برخوردارند.

خواص چغاله بادام در بارداری

چغاله بادام در بارداری

چغاله در بارداری باید با احتیاط مصرف شود، زیرا که ممکن است مصرف بیش از حد تعال آن باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال در خانمهای باردار شود. و از آنجایی که چغاله با نمک مصرف میشود، مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون می شود.

مصرف چاقاله در دوران شیردهی

چغاله بادام نفاخ است مانند چغاله بادام و مادرانی که در حال شیردهی هستند باید از مصرف زیاد چغاله بادام بپرهیزند. و این ماده غذایی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و از طریق خون وارد شیر مادر میشود و باعث نفخ و دل درد در نوزاد میشود.

خطر چغاله‌های تلخ

چغاله میوه کالی است که قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک و داخل آن لایه‌ای سفید و نرم وجود دارد که مغز آبکی و نازکی را در خود نگهداری می‌کند. این میوه تنها در فصل بهار آن هم در مدت زمان کوتاهی خودی نشان می‌دهد و ناگهان وارد مرحله تکامل شده و پوسته سبز بیرونی‌اش سفت و سخت و دندان‌شکن می‌شود. چغاله می‌تواند متعلق به میوه هلو، زردآلو و بادام باشد.

اما بد نیست بدانید چغاله هلو و زردآلو در مقایسه با چغاله بادام بافت سفت و سخت‌تری دارد و اگر موفق شوید با دندان‌های نیشتان آن را خرد و سپس آسیاب کنید می‌فهمید که اصلا به خوشمزگی و تردی چغاله بادام نیست و از طرفی تلخ و گس است.

نکته قابل توجه آن‌که چغاله زردآلو، هلو و بادام اگر تلخ باشد بدون شک حاوی مقادیری سیانور است که مصرف زیاد آن موجب مسمومیت می‌شود و سمیت چغاله هلو و زردآلو می‌تواند بیشتر باشد. هم‌اکنون بیشترین محصولی که در بازار عرضه می‌شود چغاله بادام شیرین است. جالب است بدانید با آن‌که مغز بادام از نظر طب سنتی گرم و ‌تر است، اما چغاله آن طبع سردی دارد و زیاده‌روی در مصرف آن موجب سردرد، دل پیچه، تهوع، اسهال، ترشح بیش از حد بزاق و رخوت می‌شود.

بهبود گرفتگی عضلات با چغاله

اما چرا می‌گوییم چغاله تا حدودی خاصیت درمانی دارد؟ چغاله غنی از کلروفیل است. کلروفیل رنگدانه‌ای سبزرنگ است که در مسیر گوارشی به جذب منیزیم کمک می‌کند. منیزیم یکی از املاح مفیدی است که نقش بسزایی در کمک به انقباض و انبساط عضلات و رفع اسپاسم دارد. در نتیجه چغاله می‌تواند تا حدی سبب بهبود گرفتگی عضلات شود. در ضمن ترکیبات اسیدی چغاله در حدی نیست که بخواهد به بافت معده صدمه بزند. البته چغاله چون فیبر سفتی دارد، اغلب هضم سنگینی داشته و بهتر است سالمندان از خورش یا ترشی آن استفاده کنند.

این هشدار را جدی بگیرید

به افرادی که به طراوت و تمیزی ظاهری چغاله‌هایی که از سوی دستفروشان عرضه می‌شود، اعتماد می‌کنند و این میوه را نشسته می‌خورند، هشدار می‌دهیم، چغاله از آن میوه‌هایی است که اغلب دوره گردان برای تازه ماندن و از بین بردن کرک سطح میوه آن را در آب‌های آلوده همچون آب جوی یا چاه خیس کرده و مدام سطح میوه را با ابر یا اسفنج‌های خیس آلوده‌تر از این آب‌ها مرطوب می‌کنند که می‌تواند عامل بروز بیماری‌های گوارشی بویژه حصبه باشد. حصبه نوعی عفونت گوارشی است که اغلب، کودکان و افراد بالای شصت سال را که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند درگیر کرده و نشانه‌های آن کاهش شدید آب و املاح بدن، سوراخ‌شدن روده‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، عفونت استخوان و هپاتیت است. این موضوع در مورد گوجه‌سبز هم صدق می‌کند.

بسیاری از افراد همراه با چغاله بادام نمک زیادی مصرف می‌کنند و طعم شور را با این میوه می‌پسندند که این مقدار زیاد نمک می‌تواند مشکلات سلامتی را برای افراد ایجاد کند. باید توجه داشت که در صورت مصرف چغاله بادام از نمک استفاده نشود یا مقدار آن محدود شود.

به علت مشکلاتی گوارشی و احتمال نفخ و اسهال در اثر مصرف زیاد توصیه می‌شود خانم‌های باردار در صورت تمایل به استفاده از این میوه در مصرف آن محتاط باشند چون دچار شدن به اسهال و مشکلات دستگاه گوارشی در دوران بارداری بیش از هر زمانی خطرناک است.

همین طور در مورد مصرف نمک نیز باید توجه داشته باشند که فشار خون خود را کنترل و از مصرف نمک زیاد بپرهیزند.

چاقاله در بارداری

چغاله بادام؛ مفید برای درمان یبوست

میوه درخت بادام در ابتدای رویش تا حدودی سفت است و قشر خارجی آن سبزرنگ و پوشیده از کرکی ظریف است که در داخل آن نیز روکشی سفید و نرم قرار دارد؛ این روکش نرم، مغز آبکی و نازک بادام را در خود نگه می‌دارد.

به تدریج که پوسته‌های رویی و داخلی بادام سخت‌تر می‌شود، این میوه به دانه‌ای تغییر شکل می‌دهد که از مغذی‌ترین انواع خشکبار است، اما میوه جوانی که هنوز رشدش کامل نشده و کال است، از نظر ارزش تغذیه‌ای به اندازه بادامی که همه ما می‌شناسیم، شناخته‌شده نیست.

این میوه نیز غنی از فیبر بوده و به خاطر نوع بافتی که دارد، برای رفع یبوست بسیار مفید است.

جالب آن که در گذشته نیز اعتقاد بر این بوده است که چغاله بادام، لثه و ریشه دندان را تقویت می‌کند و برای خشکی دهان مفید است.

سلامت پوست و مو با چغاله بادام

چغاله بادام كلسيم و ويتامينC دارد، البته به مقدار اندك. در گذشته از اين ميوه براي درمان زخم‏هاي گوارشي استفاده مي‏كردند. چغاله بادام منيزيم هم دارد كه در آرامش اعصاب نقش مهمي بازي ميكند. ويتامين E موجود در چغاله بادام براي سلامت پوست و مو هم مفيد است و هر عدد آن حدودا ۵ كالري انرژي دارد. اين ميوه علاوه بر همه اين موارد، تقويتكننده معده است، لثه و ريشه دندان را تقويت ميكند و براي رفع خشكي دهان هم مفيد است.

نگران سرطان معده نباشيد

چغاله بادام تركيبات اسيدي ويژهاي دارد كه وجود آنها در معده از آسيب رسيدن به بافت معده و بروز سرطان جلوگيري ميكند. البته اين نكته را درنظر داشته باشيد كه اين ميوه خوش طعم بهاري از نظر ويتامينC كامل نيست. اين باور هم كه كم كالري بودن آن موجب لاغري ميشود اصلا مورد تائيد نيست.

چغاله رسيده را بخوريد!

بهطور كلي مواد مغذي ميوه كال و نارس بادام كمتر از رسيده آن است و از نظر كلسيم، آهن و بهطور كلي املاح معدني نسبت به بادام رسيده در سطح پايينتري قرار دارد. رسيده اين ميوه افراد را در برابر بيماريهايي مثل پوكي استخوان، افزايش كلسترول، كمخوني و چسبندگي رودهها محافظت ميكند اما تا وقتي كال است اين ويژگيها را ندارد.

منبع خبر : hidoctor

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *