علت “استروژن بالا در بارداری” چیست؟!

علت بالارفتن سطح استروژن در بارداری

استروژن هورمون منفرد نیست و به دسته ای از هورمون ها اطلاق داده می شود. هورمون های استریول، استرادیول و استرون از این دسته هورمون ها هستند که،در بدن خانم ها تولید می شوند.

استروژن بیشتر در تخمدان ها ساخته می شوند و با نام هورمون های زنانه شناخته می شود.البته آقایان نیز مقدار کمی از این هورمون را در بیضه های خود تولید می کنند.

استروژن باعث رشد دستگاه تولید مثلی زن و ایجاد صفات زنانه مثل بزرگ شدن سینه‌ها ،باسن و ران ها می شود در واقع توزیع چربی را در بدن به فرم زنانه در می آورد و همچنین باعث داشتن صدای ظریف زنانه می‌شوند.

ترشح استروژن در هنگام بلوغ زیاد می شود وبه همین دلیل است که اندام های جنسی در این سن از حالت کودکانه در می آیند و شبیه به افراد بزرگسالان می شوند.

علائم بالا رفتن استروژن در زنان

یبوست

قاعدگی نامرتب و دردناک

اضطراب و تحریک پذیری

مشکلات باروری

میگرن و درد های مفصلی

مصرف قرص های ضد بارداری

مصرف بیش از حد سویا

علاوه بر این علائم ،زیاد شدن سطح استروژن در بدن زنان منجر به برخی اختلالات همچون سینه‌های فیبروکیستیک، سقط جنین‌های مکرر، فیبروئیدهای رحمی و اندومتریوز و هم‌چنین ابتلا به سرطان‌های مختلف می‌شود.

البته با پیروی از رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی می‌توان از افزایش سطح استروژن جلوگیری و آن را کنترل کرد.

استروژن در دوران بارداری نیز نقش مهمی در بدن زن ایفا می کند که همگی در راستای آماده سازی بدن مادر برای پذیرش جنین هستند.به همین علت در طی دوران بارداری ترشح استروژن در بدن مادر زیاد می شود.

این هورمون به دلیل آنکه از جفت نیز ترشح می شود،باعث بزرگ شدن رحم ،سینه ها و رشد مجاری شیری در پستان ها در دوران بارداری می شود.

استروژن همچنین برای آسان تر شدن زایمان، به مفاصل لگن مادر حالت ارتجاعی می بخشد.

استروژن علاوه بر کمک به توانایی باروری زنان، آنها را زیباتر نیز می کند و طبق قانون بقای نسل، مردان جلب زنانی می‌شوند که در ظاهر زیباتر بوده و از نظر قدرت باروری نیز برترند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *