سونوگرافی در مطب متخصص زنان/ سونوگرافی را در مراکز رادیولوژی و تصویربرداری انجام دهید!

دکتر امیررضا رادمرد امروز در سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران اظهار کرد: رادیولوژیست ها در حوزه تشخیص و درمان بیماری ها نقش بسیار تعیین کننده ای دارند اما در چند سال اخیر متخصصان زنان به حوزه تخصصی رادیولوژی وارد شده و این تداخلات بین رشته ای سبب بروز مشکلاتی در درمان بیماران و نگرانی های جدی در آینده شغلی فارغ التحصیلان جوان این رشته شده است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا به شدت با پدیده خودارجاعی مقابله می شود؛ به گونه ای که یک متخصص زنان به هیچ عنوان اجازه نخواهد داشت با انجام سونوگرافی به تشخیص نهایی رسیده و خود نیز بیمار را جراحی کند.

رادمرد تاکید کرد: در پروسه تشخیص و درمان بیماری ها، حضور رادیولوژِیست ها ضمن از بین بردن پدیده خودارجاعی، احتمال بروز خطاهای پزشکی را نیز کاهش می دهد.

وی گفت: برخی از متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی بدون هیچ محدودیت تعرفه ای از بیماران وجهی را دریافت می کنند و حتی در بسیاری از موارد هیچگونه گزارش مکتوبی به بیمار ارائه نمی دهند. 

رادمرد با انتقاد از تداخلات رشته ای ایجادشده با رشته رادیولوژی اظهار کرد: امیدواریم هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شده و رادیولوژیست ها بدون هیچ دغدغه ای به ارائه خدمات بپردازند.

دبیر علمی سی و سومین کنگره بین المللی رادیولوژی ایران گفت: موضوعات تصویربرداری سیستم عصبی و مداخله ای اعصاب، تصویربرداری سیستم عضلانی- اسکلتی و تصویربرداری زنان شامل تصویربرداری سینه و بارداری در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

رادمرد در خصوص تصویربرداری بارداری توضیح داد: تصویربرداری بارداری در تشخیص ناهنجاری های جنین نقش موثری دارد؛ در کشورهای پیشرفته رشته فوق تخصصی ام آر آی جنین، مورد توجه خاصی قرار گرفته است، متخصصان رادیولوژی در کشور ما نیز باید با دریافت آموزش های لازم در این حوزه وارد شوند و در تشخیص دقیق تر ناهنجاری های جنینی یا عوارض بارداری نیز خدمات خود را ارائه دهند.  

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *