گیاهان مفید و مضر برای کبد

آب تره تقویت‌کننده کبد است. نقش کاسنی در رفع امراض کبدی قطعی است و کبد را زهکشی و مواد زاید را دفع می‌کند. بادام و روغن بادام (روغن آراشید) برای کبد و کیسه صفرا بسیار مفید است. از زرشک، شربت و مربا تهیه می‌کنند و زرشک‌پلو را چنانچه با زعفران میل کنند برای رفع اختلالات کبدی بسیار سودمند است. 


جوشانده جو برای بیماران کبدی تجویز می‌شود. این جوشانده منبع ویتامین B است. جعفری یا جوشانده آن اشتها‌آور است و برای معالجه بیماران کبدی بسیار مفید است. نعناع و خانواده آن تسکین‌دهنده درد کبد و بیماری آن است. سبوس گندم برای رفع نارسایی‌های اعمال کبد اثر شفابخش دارد. نقش گریپ‌فورت و انواع مرکبات در معالجه اختلالات کبدی قطعی است. خیار که خوب جویده یا رنده شود و یا آب خیار برای کبد مفید است. آووکادو که با روغن زیتون و آب لیمو و کمی خردل قبل از غذا می‌خورند برای تقویت فعالیت سلول‌های کبدی و رفع ناراحتی‌ کبدی بسیار مفید و ثمربخش است. 


اگر آب آلبالو یا نصف استکان شربت آلبالو را در یک لیوان آب سرد حل کرده و در هنگام نارسایی کبدی میل کرده و چند روز تکرار کنند نتیجه مطلوب حاصل می‌شود. کشمش، آب انگور، سیب، ‌انار و آب همه میوه‌جات، فعالیت سلول‌های کبدی را افزایش می‌دهد. در نتیجه ناراحتی‌های کبدی و احتقان کبدی بسیار مفید و شفابخش است. تمشک و توت فرنگی و انواع توت برای کبد بسیار مهم است. میوه‌‌های دیگری که برای رفع اختلالات کبدی لازم و ضروری است عبارتند از: 

کدو، گلابی، نارگیل، سیب، آلو یا آلو زرد، گوجه سبز، انجیر، زنجبیل، هویج (باید کم خورده شود)، کرفس، شاهی، ترتیزک، روغن زیتون، انگور، خربزه و گرمک، آبغوره، دارچین، ترب و تربچه، بادنجان رسیده، موز، هلو و شلیل. 
بر اساس تحقیقات انجام شده که یک دهه به طول انجامیده و با تکمیل پرسشنامه و مطالعات میدانی انجام گرفته مهم‌ترین گیاهان مناسب برای بیماران کبدی عبارتند از: گل گندم، کاسنی، شنگ، هندوانه ابوجهل، سنجد، مرغ، نعناع، شبد زرد، سورنجان و انجیر. 

و گیاهانی که برای بیماران کبدی مضر شناخته شده‌اند عبارتند از: گوجه فرنگی، بادنجان، اسفناج، پسته، زردآلو، کاکائو، شلغم، کلم، زردچوبه.

 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. جالب است بدانید عواملی چون کاهش ناگهانی وزن، سوءتغذیه و تغذیه وریدی ممکن است باعث تغییر متابولیسم بدن و ابتلا به این بیماری شوند. حتی انجام بعضی جراحی‌های شکم ازجمله برداشتن کیسه صفرا، قسمتی از روده یا معده، جراحی لوزالمعده و مصرف بعضی داروهای خاص ازجمله هورمون استروژن و کورتون‌ها نیز از علل زمینه‌ساز کبد چرب محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *