کمبود ویتامین “دی” و زایمان زودرس!/ عوارض کمبود ویتامین d در دوران بارداری

یک بررسی جدید نشان داده است که زنانی که در زمان بارداری سطح ویتامین دی کمتری در خون خود داشته اند احتمال اینکه یک زایمان زودرس داشته باشند بیشتر خواهد بود.

این مطالعه نشان داده است که در زنانی که سطح ویتامین دی در پایینترین حد خود بوده است احتمال زایمان زودرس ۵۰ درصد بیش از آنهایی بوده که ویتامین دی بدنشان طبیعی بوده است. نتایج این مطالعه در مجله Obstetrics & Gynecology منتشر شده است.

زنان باردار نیاز به حداقل روزی ۶۰۰ واحد ویتامین دی دارند. گرچه بدن در معرض نور آفتاب قدری ویتامین دی میسازد ولی این میزان معمولا در زندگی شهرنشینی اندک است. غذاهای کمی حاوی ویتامین دی هستند با این حال ماهی ها بخصوص ماهی سالمون و ساردین بالاترین میزان ویتامین دی را در خود دارند.

از طرف دیگر تولد زودرس میتوان مشکلات زیاید را برای نوزاد هم در زمان نوزادی (مانند مشلات ریوی و مغزی، مشکلاتی در چشم، گوش دستگاه گوارش و سیستم دفاع ایمنی بدن) و هم در سنین بالاتر عمر بوجود آورد. وقتی زمان بارداری کمتر از ۳۷ هفته است آن را زودرس نامیده و نوزاد حاصل از این تولد نوزاد نارس نامیده میشود.

در این مطالعه ۲۱۰۰ با زایمان طبیعی و ۱۱۰۰ زن با زایمان زودرس در سال های ۲۰۲۰-۱۹۹۹ بررسی شدند و این بررسی نشان داد که هرچه سطح ویتامین دی زن باردار کمتر است احتمال زایمان زودرس او بیشتر خواهد شد.


دکتر Lisa Bodnar استاد اپیدمیولوژی دانشگاه پیتزبورگ میگوید:

مکانیسم احتمالی این تاثیر افزایش عفونت در جفت در زنان با کمبود ویتامین دی است که موجب زایمان زودرس میشود.

دکتر مهرداد منصوری

منبع خبر : ایران ارتوپد

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *