کدام قرص ضد بارداری بهتر است؟!

انتخاب نوع قرص ضد بارداری

اینکه کدام قرص ضد بارداری برای شما بهتر است؟ بستگی به شرایط شما دارد.

کدام قرص ضد بارداری بهتر است

برای انتخاب نوع قرص ضدبارداری باید با پزشک متخصص مشورت کنید و نکات زیر را نیز مد نظر داشته باشید:

۱- اگر مبتلا به جوش های صورت (جوش غرور جوانی یا آکنه هستید بهتر است از قرص های LD (که استروژن آنها بیشتر از پروژسترون است استفاده شود) اگر قرص خارجی ۳۵ Ovcon یا دیان (Diane) تهیه کنید بهتر از همه است.

۲- اگر موهای صورت شما بیش از حد طبیعی است بهتر است از قرص های LD (که استروژن آنها بیشتر از پروژسترون است) استفاده کنید. قرص خارجی ۳۵ Ovcon یا دیان (Diane) بهتر از همه است ولی کمیاب می باشد.

٣- اگر پس از مصرف قرص ضدبارداری دچار سردرد شده اید و سردرد قبلی یا میگرن شما تشدید شده است، نوع قرص خود را تغییر دهید.

۴- به طور کلی سعی کنید از قرص LD استفاده کنید چرا که عوارض آن (از قبیل ورم لثه ها، ترشح مهبلی، تهوع، افزایش وزن، بزرگی پستان ها، لک افتادن صورت و افزایش فشار خون) نسبت به قرص HD بسیار کمتر است.

۵- اگر مبتلا به فشار خون هستید و یا فشار خون شما مدتی پس از مصرف قرص ضدبارداری افزایش یافته، بهتر است از قرص های لوونورژسترلی (مینی پیل) استفاده کنید ولی اگر باز هم چنان فشار خون افزایش یابد و یا عوارض دیگری ایجاد شود ممکن است لازم باشد که مصرف قرص قطع گردد. اگر قرص مینی پیل تهیه نکردید، می توانید از ترکیبات ضدبارداری تزریقی یا قرص ۱/۲۰ Loestin یا LD استفاده کنید.

۶- زنان مبتلا به دیابت (مرض قند) که سن آنها بیش از ۳۵ سال است نباید از قرص ضدبارداری استفاده کنند و بجای آن بهتر است لوله های رحم بسته شود. ولی اگر حاضر به بستن لوله ها نیست و سایر روشهای ضدبارداری قابل استفاده نمی باشد می توان از قرص لوونورژسترل (مینی پیل) استفاده کرد، ولی اگر چربی خون او هم بالا باشد بهتر است از قرص LD استفاده شود.

۷- زنان چاقی که سابقه ی مرض قند در خانواده ی خود دارند (مثلا مادر آنها به مرض قند مبتلا بوده) در صورتی که آزمایش قند خون آنها طبیعی باشد می توانند از قرص ضدبارداری استفاده کنند.

۸- در زنان مبتلا به کم خونی داسی شکل (نوعی کم خونی ارثی نایاب که در جنوب ایران دیده می شود و بیمار بطور حمله ای دچار حملات کم خونی و درد شدید اندام ها می شود) نباید از قرص ضد بارداری استفاده شود. ولی در صورتی که سایر وسایل و روشهای ضدبارداری قابل استفاده نباشد می توان از قرص لوونورژسترلی (مینی پیل) استفاده کرد.

۹- زنانی که داروهای زیر را استفاده می کنند باید قرص ضدبارداری آنها از نوع HD باشد وگرنه خطر بروز حاملگی ناخواسته وجود دارد: ریفامپین، فنوباربیتال و فنی توئین (دیلانتین)

۱۰- در صورت ابتلاء (قبلی یا فعلی) به یک غدهی خوش خیم کبدی، مصرف قرص ضدبارداری ممنوع نیست ولی بهتر است از نوع آیا LD استفاده شود.

۱۱- در صورت ابتلاء به دردهای قلبی یا ترومبوفلبیت (لخته شدن دردناک خون در یکی از سیاه رگهای پا) مصرف قرص ضد بارداری ممنوع است و در صورت استفاده باید از نوع LD یا الوونورژسترلی (مینی پیل) یا ۱/۲۰ Loestin باشد. (برای رفع لخته شدگی خون نیز عمل فصد یا زالو درمانی توصیه می شود)

۱۲- اگر دچار دردهای قاعدگی هستید و در زمان قاعدگی نواحی زیرشکم و کمر و دستگاه تناسلی شما دچار دردهای ناراحت کننده می شود. بهتر است از قرص HD استفاده کنید چرا که اثر تسکینی و درمان بیشتری در این مورد دارد (البته به شرطی که فشار خون نداشته باشید).

۱۳- اگر سیگار می کشید از قرص ضدبارداری نوع LD استفاده کنید چون در نوع HD خطر بروز فشار خون و سکته ی قلبی بیشتر است در حالی که نوع LD در این مورد تقریبا بی خطر است.

۱۴- خطر سکته ی مغزی در مصرف کنندگان نوع HD بیشتر از افراد معمولی است. در حالی که در نوع LD این خطر بسیار کم است، لذا باید در صورت ابتلاء قبلی به سکته ی مغزی یا افزایش چربی خون یا افزایش فشار خون، از نوع LD استفاده کنید.

۱۵- در صورتی که چربی خون شما بالا است از قرص LD استفاده کنید.

۱۶- در صورت ابتلاء قبلی یا فعلی به بیماری های کیسه صفرا (سنگ کیسه ی صفرا یا ورم کیسه ی صفرا) از قرص های LD استفاده کنید.

۱۷- در صورت ابتلاء به روماتیسم مفصلی، بهتر است از قرص های لوونورژسترل (مینی پیل) استفاده نکنید و به جای آن از قرص های دیگر استفاده کنید. چرا که نوعی اثر محافظتی در برابر روماتیسم دارند.

۱۸- اگر مبتلا به عفونت های ادراری یا کلیوی مزمن یا عود کننده هستید از قرص LD استفاده کنید.

۱۹- اگر دچار افسردگی هستید، از قرص های LD استفاده کنید. شیوع افسردگی در قرص های لوونورژسترل (فقط پروژسترون) و آمپول ضدبارداری یا کاشتنی ها بیشتر است.

در ذهن بعضی افراد سؤالاتی وجود دارد که به شرح زیر مطرح می شود:

آیا در مدت شیردهی می توان از قرص ضدبارداری استفاده کرد؟

فقط با اجازه ی پزشکتان شاید بتوانید از قرص استفاده کنید. چون در مدت شیردهی به نوزاد احتمال حاملگی وجود دارد، بنابراین با پزشک در این زمینه صحبت کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که تا وقتی به نوزادتان شیر می دهید، قرص نخورید. اگر قرار بر این شد، هرطور هست از وسیله ی دیگری استفاده کنید تا مدت شیردهی سپری شود و بتوانید دوباره قرص بخورید.

آیا با داشتن بیماری قند می توان از قرص استفاده کرد؟

در این مورد مسایل فراوانی هست که باید مورد توجه قرار گیرد و پزشک بهترین کسی است که شما را راهنمایی خواهد کرد.
آیا با وجود ناراحتی قلبی می توان از قرص استفاده کرد؟ در این مورد نیز فقط پزشک می تواند اظهار نظر کند.

اگر کودکی یکی از قرص های ضد حاملگی را بخورد چه خواهد شد؟

اگر این موضوع قبلا اتفاق افتاده است و سانحه ای به دنبال نداشته است بهتر است برای اطمینان بیشتر کودک را نزد پزشک ببرید.

آیا قرص ها زمان یائسگی را به تأخیر می اندازد؟

خیر، عوارض دوران یائسگی تمام بدن را فرا می گیرد و بسیار پیچیده است. منتها قرص های ضد باروری عوارض این دوره را سهل تر خواهد ساخت و در تمام این دوران به طور قطع شما را عليه حاملگی مصون خواهد کرد.

آیا می توان در حین وقوع یائسگی قرص خورد؟

در این مورد هم باید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر مرتبا قرص می خورید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که گاه گاه برای معاینهی کلی به او سر بزنید.

از چه سنی می توان شروع به خوردن قرص کرد؟

اغلب پزشکان تا وقتی دختر به سن رشد کامل جسمانی نرسیده، به او اجازه ی قرص خوردن نمی دهند. آیا وقتی زن ها قرص می خورند، ممکن است لکه بینی و خونریزی بین عادت های ماهانه شان چندین ماه طول بکشد؟
اغلب زنها این طور نیستند. ولی اگر شما گرفتار این مشکل شدید، به پزشک خودتان اطلاع دهید.

آیا خوردن قرص، باعث لخته شدن خون در ایام قاعدگی می شود؟

لخته شدن خون در اثر قرص اتفاق می افتد ولی به ندرت. اگر برای شما چنین پیشامدی شد، پزشکتان را بی خبر نگذارید.

اگر در وسط ماه قرص خوردن ترک شود چه وقت قاعدگی رخ خواهد داد؟

وقت آن فرق می کند. عموما بین یک تا پنج روز قاعده می شوید. البته فراموش نکنید که اگر در وسط ماه از خوردن قرص خودداری کنید، ممکن است حامله شوید.

اگر کسی در حین مصرف قرص حامله شود نوزادش طبیعی خواهد شد؟

دلیل واضحی وجود ندارد که قرص آسیبی به نوزاد شما برساند. ولی اگر فکر می کنید که حامله شده اید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، همچنین اگر دو ماه متوالی قاعده نشدید، علت را هر چه باشد به دکتر اطلاع دهید.

آیا قرص های ضد حاملگی تخمدان ها را از کار خواهد انداخت و آن را خشک خواهد کرد؟

همه ی قرص های ضد حاملگی فقط از تخمک گذاری در داخل تخمدان ها جلوگیری می کنند. قرص به تخمدانها هیچ آسیبی نمی رساند و تخمدان ها همچنان سالم می مانند.

بعد از گرفتن قرص لازم است به پزشک مراجعه کرد؟

همه ی خانم ها اقلاً سالی یک بار برای معاینه ی عمومی و آزمایش سرطان باید پیش پزشک خود بروند. در بین این مدت لازم نیست به پزشک مراجعه کنید مگر این که مشکلی برایتان پیش آید، یا سوالی داشته باشید. قرص ممکن است احيانا عوارضی به وجود آورد که موجب نگرانی شما باشد. اگر چنین شد حتما پیش پزشک بروید. او تنها کسی است که می تواند بفهمد حال شما از هر جهت خوب است یا خیر. هر موقع که ناراحتی چشمی داشتید یا وضع دید شما خوب نبود، هر وقت که خون ریزی زیاد بین دو قاعدگی داشتید و هر زمان که سردرد بیش از معمول پیدا کردید، حتما پزشک خود را از جریان امر مطلع کنید.

از کجا می توان قرص ضد بارداری تهیه کرد؟

نسخه ی پزشک را به هر داروخانه ای که ببرید قرص را در اختیار شما خواهند گذاشت. وقتی قرصی را می خرید نحوه ی مصرف آن را هم بپرسید. (هر شرکتی بسته بندی مخصوصی برای قرصهای خود دارد بطوری که می توانید از روی آن، خوردن قرص را بهتر به یاد آورید).

قیمت یک بسته قرص چقدر است؟

قیمت قرصها متفاوتند. اما در مجموع جز قرصهای ارزان محسوب می شوند.

آیا مردها می توانند قرص بخورند؟

خیر، کار قرص های ضد حاملگی، جلوگیری از تخمک گذاری در تخمدان های زن است، بنابراین روی مردها اثری ندارد.

آیا یک دختر مجرد می تواند قرص بخورد؟ آری، اما با اجازه ی پزشک خودش برای تنظیم قاعدگی. (در صورت مجرد بودن قرص مورد نیاز نخواهد بود)

کسی که رابطه ی جنسی ندارد می تواند قرص بخورد؟

آری، اغلب زنان دوست دارند که همه وقت قرص بخورند، بعضی زنها دوران قاعدگی منظمی را که پس از خوردن قرص برقرار می شود، دوست دارند. علاوه براین، اطمینان دارند که همیشه عليه حاملگی مصونیت خواهند داشت.

آیا بدون اجازه ی شوهر می توان از قرص استفاده کرد؟

این امر بسته به وجدان و تصمیم خود شماست. در عین حال کمتر شوهری را می توان یافت که با استفاده از هر روش برای جلوگیری مخالف باشد. بنابراین بد نیست درباره ی روش دیگری مطالعه کنید. اگر فکر می کنید که اندیشه ی تنظیم خانواده برای شوهرتان مفهوم نیست ممکن است پزشک خانوادگی یا درمانگاه تنظیم خانواده در این مورد کمکی از دستشان ساخته باشد.

آیا مرد می فهمد که یک زن قرص می خورد یا نه؟

اگر مرد قرص را نبیند هیچ وسیله ای وجود ندارد که خوردن یا نخوردن قرص را تشخیص بدهد.

آیا میل جنسی زن در موقع قرص خوردن برقرار می ماند؟

آری به همان صورت قبلی بعضی از آنها می گویند میلشان بیشتر می شود. زیرا ترس حامله شدن فکرشان را مشوش نمی سازد.

آیا این قرص های ضدبارداری تمایلات جنسی را افزایش می دهند؟

بعضی از آنها می گویند از وقتی که قرص می خورند و ترس حامگی ندارند از نزدیکی با شوهرشان لذت بیشتری می برند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *