چیکار کنیم که نوزاد نفخ نگیره؟

چیکار کنیم که نوزاد نفخ نگیره؟

پاسخ مشاور:

از خوردن غذاهای نفاخ تا ۴ ماهگی نوزاد پرهیز داشته باشید.

عوامل موثر در ایجاد نفخ و دل پیچه نوزاد :‌

شیردهی نادرست و خارج نشدن باد گلو پس از شیرخوردن، باعث نفخ و دل پیچه نوزاد می شود.
شیردهی و همچنین قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نادرست و بلع هوا، باعث بروز سکسه و نفخ می شود.
مادر هنگام شیر دادن به کودک دچار استرس و نگرانی شده باشد که خود این موضوع روی مقدار شیر و همچنین روی نفاخ شدن شیر تاثیر مستقیم می شود.
شیردهی زیاد برای کاهش گریه نوزاد.گاهی اتفاق می افتد که نوزادی به دلیل گرما گریه می کند و والدین گرسنگی را برای وی تشخیص و شروع به شیر دادن می کنند که این خود مشکل را تشدید می کند.
حساسیت روده ای که گاهی با مصرف شیر خشک و شیر مادر اتفاق می افتد .به دلیل مشغله و مشکلات مادر و عدم به موقع تغذیه کودک توسط شیر مادر و استفاده از شیر خشک باعث می شود تا نوزاد دچار دل درد و دل پیچه های سخت همراه با یبوست شود.
نوزادان و خردسالان معمولا در هنگام خوردن شیر یا غذا، هوای زیادی می‌بلعند و به همین دلیل دچار نفخ روده و تجمع گاز در دستگاه گوارش می‌شوند که در نتیجه باعث نفح و دل درد خواهد شد.
باید توجه داشت که مادر از هر نوع تنوعی برای تغذیه خود بهرمند باشد نوزاد حدود ۲ ساعت بعد شیر را با همان طعم مواد غذایی توسط مادر می نوشد که گاهی موادی مانند : شیر ، حبوبات ، غذاهایی مانند : قرمه سبزی ، کله پاچه ، جگر شیر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع طعم و مزه دچار اشکال می کند.

 درمان های خانگی :

در ابتدا نذکری به رعایت بهداشت فردی مادر و شستشو سینه در هرنویت شیردهی که باید با آب گرم انجام شود.
نوبت دو ساعته شیر را رعایت کنید و بنا به دلسوزی به نوزاد خود شیر اضافه ندهید.
در کودکانی که از شیرخشک تغذیه می کنند با توجه به نظر پزشک شیر خشک مناسب را تهیه و مصرف کنید و هرگز بر حسب تجربه افراد تبادر به خربد شیرهای مختلف نکنید.
پس از فرایند شیردهی سر نوزاد را بر روی شانه خود قرار داده تا باد گلو بزند.
از مکیدن طولانی مدت پستانک یا شیشه شیر خالی توسط نوزاد جلوگیری کنید.
حوله گرم را روی شکم نوزاد قرار داده و او را نوازش کرد.
استفاده از موسیقی که ملایم باشد در زمان خواب نوزاد تاثیر بسیاری در آرامش نوزاد دارد.
گاهی یک قاشق چایخوری آب جوشیده و خنک را بعد از شیر به نوزاد بدهید.
و در نهایت، به خاطر داشته باشید که پس از سه یا چهار ماه نفخ و دل پیچه از بین رفته و شما با کودکی شاد، سالم و مشتاق به غذا که همواره آرزویش را داشتید روبرو خواهید شد. زیرا هیچ گونه مشکلات دراز مدتی در ارتباط با نفخ و دل پیچه وجود ندارد

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. یکی از دلایل گاز معده این است که هنگام شیر خوردن هوا هم وارد معده نوزاد می شود، شاید هم شما غذایی خورده باشید که شیرتان را نفخ آور کرده است. برخی از نوزادان در طول روز به طور مرتب گاز معده تولید می کنند، اما گاهی اوقات این گاز در روده کوچک گیر کرده و تولید حباب می کند که آنان را ناراحت خواهد کرد.
    در نوزادان طول مدت این مشکل زمان خاصی دارد که بین ۴۰روز تا ۴ ماه متغیر است که با رشد نوزاد در این زمان مسئله خود به خود حل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *