چگونه فرزند حرف گوش کن داشته باشیم؟/ ۵ روش موثر!

چگونه فرزند حرف گوش کن داشته باشیم

چگونه با کودک خود صحبت کنیم تا حرف گوش کن شود؟!

به نظر می آید کودکان شما درخواست های تان را نمی شنوند، اگر اینطور است به خاطر ضعف شنوایی آنها نیست! بلکه نشانه بی توجهی آنها به حرفهای شماست. آنها تا هنگامی که صدایتان به حدی بلند شود که احساس کنند جدی هستید به این کار ادامه می دهند رفع این مشکل دو جزء ضروری را می طلبد والدین باید چیزی را بگویند که هدفی از آن دارند و سپس آن مطلب را جدی بگیرند. پس کلمات خود را با دقت انتخاب کنید، سپس آنها را با صداقت و محکم به کودکان انتقال دهید. کودک شما به زودی یاد خواهد گرفت که در اولین لحظه ای که شروع به صحبت می کنید، به شما گوش فرا دهد. برای رسیدن به این منظور به نکات زیر توجه فرمایید:

۱- تلاش کنید به چشم هایتان نگاه کند

 از آنجایی که حواس کودکان به آسانی پرت می شود، اطمینان حاصل کنید که هنگام صحبت کردن به شما نگاه می‌کنند شاید این مهمترین عامل در پیروی کودک از دستورات یا گوش دادن به شما باشد.

نشان دهید که منظور شما از تلاقی نگاه چیست. این روش را از طریق یک بازی به کودک بیاموزید چند متر دورتر از هم بنشینید و به چشمهای هم نگاه کنید هر کسی زودتر به اطراف را نگاه کند بازنده است. اگر کودکتان از نگاه کردن به چشمان شما می ترسد یا احساس راحتی نمی کند به او بیاموزید تا به دهان یا تمام صورت شما نگاه کند.

گاهی برای جلب توجه یک کودک لازم است تماس جسمی با او داشته باشید به آرامی دستتان را روی شانه اش بگذارید یا در صورت لزوم دوتا دستتان را روی شانه هایش قرار دهید و با ملایمت صورتش را به طرف خود بگیرید.

۲- آرام ولی محکم صحبت کنید

اگر معمولاً هنگامی که کاری از کودک تان می خواهید صدای تان را بلند میکنید کودک می آموزد تا هنگامی که صدای تان را به حداکثر نرسانده اید به شما بی توجهی کند؛ اگر متوجه شدید که صدایتان لحظه به لحظه بلند تر می شود صبر کنید یک نفس عمیق بکشید به چشمهای کودک خیره شوید با آهستگی و بسیار شمرده سخن بگویید مثلا "من ازت می خوام لباست رو همین حالا جمع کنی و توی کمد بگذاری!"

۳- از جملات پرسشی اجتناب کنید

وقتی به کودکتان می گویید "چطوره لباست را جمع کنی؟" اگر پاسخ دهد "حالا نه" متعجب نشوید! اگر بگویید "میایی حالا ظرفها را تمیز کنیم؟" این فرصت را به او داده اید تا بگوید "نمی آیم" اگر در مورد چیزی که می خواهید کودکتان انجام دهد سوالی در ذهن دارید از جملات قاطع استفاده کنید تا دقیقا بدانند چه کار باید بکند و به علاوه آن را چه موقع کجا و چگونه انجام دهد.

۴- با جملات ساده صحبت کنید

از کلماتی که کودکان آنها را نمی‌فهمند استفاده نکنید. ساده و روشن حرف بزنید پرچانگی نکنید. دستورات و توضیحات طولانی ممکن است باعث فراموش شدن بخش های اصلی صحبتتان شود. کودکان برای به یاد آوردن سرنخ های اطلاعات شفاهی، توانایی محدودی دارند.

گفتگوهای کوتاه و ساده همراه با یک عکس العمل طبیعی، بهتر از یک سخنرانی طولانی درک و به خاطر سپرده می شود.

۵- احساستان را به کودک بگویید

بدون آنکه به طور مستقیم از کودک انتقاد کنید به او بگویید که در مورد اعمال و رفتارش چه احساسی دارید برای مثال به خاطر اینکه "خودت توالت را تمیز نمی کنی واقعا ناراحتم!" یا "وقتی به موقع خونه نمی آیی واقعا نگران میشوم"

اگر از جملاتی استفاده کنید که به جای کودک به خودتان اشاره کند می‌توانید از انتقاد، سرزنش یا حمله کردن به کودک بپرهیزید، همچنان احساسات را به طور موثری بیان کنید.

منبع خبر : اختصاصی نی نی نما

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. علائم بیش فعالی : ۱- به خود پیچیدن،نا آرامی و بی قراری ۲- نمی توانند سر جایشان بنشینند ۳-خیلی زود و به راحتی به هم می ریزند و ناراحت می شوند ۴- تحمل نوبت و انتظار را ندارند ۵- در حرف زدن و پاسخ دادن عجول و هول هستند ۶- قواعد و دستور العمل ها را نمی توانند به درستی دنبال کنند ۷- در تمرکز و توجه مشکل اساسی دارند و نمی توانند تمرکز کنند ۸- از کاری به کار دیگر می پرند قبل از انجام کار قبلی ۹- آرام نمی توانند بازی کنند ۱۰- خیلی سریع(تند تند)و زیاد حرف می زنند ۱۱- حرف دیگران را قطع می کنند و وسط حرف آنان می پرند. ۱۲- شنونده خوبی نیستند ۱۳- وسایل مورد نیاز خود را گم می کنند ۱۴- اغلب دست به کارهای خطرناک می زنند.

  2. یک تجربه داشتم: وقتی دختر پنج ساله م کارهای ناشایست میکنه مثلا دروغ میگه یا به کسی زور میکنه هیچ واکنشی نشون نمیدم نه اون لحظه یا لحظه های بعدش که اونم مقاومت کنه. فقط در گوشه ای اشکالاتش رو یادداشت میکنم و بعد از چند روز که میگه مامان برام قصه بگو یه داستان موضوعی میسازم و براش تعریف میکنم و اشکالاتش رو تو ماجرا می ریزم در درون یک شخصیت دیگه پوشش میدم و بدنبالش راه حل همراه خنده و شوخی با نتیجه معنوی که از ازش میگیره خیلی اثرگذارتره!
    یادمه مادربزرگش یه بار بهم گفت: قدش غلط اندازه و الا انگار آدم بزرگه. حرف گوش کن هست و بسیار منطقی. وقتی سرما میخوره بهش میگیم لیمو شیرین بخوری خوب میشی با حالت تهوع سعی میکنه بخوره مقاومت و ستیزه نداره. خلاصه نباید بترسیم از بی اخلاقی شون. به بچه ها میدون بدیم معرفتشون شکوفا میشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *