چه کنیم شیرخواران دل درد نگیرند؟

شيرخواران، هنگام مكيدن شير، هواي زيادي ميبلعند و با دست زدن به پشت آن ها به خالي شدن اين هوا از درون معده كمك ميكند. درواقع سيستم گوارش آنها هنوز كامل نشده و براي تخليه هوا از معده به كمك والدين نياز دارند. اگر فرزند شما زياد بادگلو دارد شايد به اين دليل باشد كه تند و با ولع شير ميخورد و در نتيجه هواي زيادي را همراه با شير مي بلعد.

چرا خواباندن شيرخواري كه آروغ نزده اشتباه است؟

شيرخواري كه آروغن زده خوابي پريشان و ناآرام دارد و مدام بيدار ميشود. براي اينكه فرزندتان راحت بخوابد كافي است چند دقيقه بعد از اتمام شيردهي او را در آغوش نگه داريد و آرام با او صحبت كنيد يا صورتش را نوازش كنيد يا تكان اش دهيد تا در نهايت بادگلو بزند و آرام بخوابد.

چه مدت بايد صبر كنيم تا شيرخوار آروغ بزند؟

حداكثر ۲۰ دقيقه بعد از پايان شيردهي. بهتر است قبل از اين مدت شيرخوار را نخوابانيد. بهتر است او را سردوش بگذاريد يا اگر واقعا سرتان شلوغ است براي چند دقيقه اي او را به شكم بخوابانيد. البته در اين حالت بايد مراقب او باشيد.

آيا آروغ نزدن مشكلي پيش ميآورد؟

خير. اگر شيرخوار شما بعد از شيرخوردن آروغ نزد به اين معني است كه هواي زيادي در معده اش جمع نشده است. البته بهتر است قبل از خواباندن او بعد از شيرخوردن كمي او را سردوش خود نگه داريد.

چگونه متوجه شويم كه شيرخوار به دليل آروغ نزدن ناراحت است؟

مرتبا تكان خوردن، اين طرف و آن طرف بردن سر و ناراحت بودن، نگرفتن دوباره سينه يا شيشه مي تواند نشانه داشتن بادگلو باشد. در اين شرايط او را بنشانيد و با دست گردن او را نگه داريد و چند دقيقه اي صبر كنيد.

چه زماني شيرخواران آروغ مي زنند؟

اين موضوع كاملا به فرزند شما بستگي دارد.اكثر شيرخواران بعد از خوردن كامل شير بادگلو ميزنند.برخي نيز وقتي دارند شير ميخورند بادگلو ميزنند.البته مادر به راحتي ميتواند متوجه اين موضوع شود. اين كودكان سينه يا سر پستانك را با زبان پس ميزنند و سرشان را به نشانه نخواستن شير كج ميكنند، شايد كمي نق بزنند و گريه كنند. در اين حالت كمي صبر كنيد، به آرامي فرزندتان را به حالت نشسته بگذاريد و سرش را با گذاشتن دست زير چانه اش بالا بياوريد تا راه تنفسي اش باز شود. ميتوانيد چند ضربه آرام نيز به كمر او بزنيد.

چگونه به كودكانمان كمك كنيم آروغ بزنند؟

كافي است شيرخوار را روي دوش خود گذاشته و راه تنفسي اش را باز گذاريد.براي اينكه شيرخوار راحت آروغ بزند بايد كمر او كاملا صاف باشد و گردنش تكيه گاه داشته باشد. پيشنهاد ميكنيم پارچه اي روي دوش خود بيندازيد زيرا معمولا آروغ زدن با بالا آوردن كمي شير  همراه است.

آيا شيرخواري كه از سينه شير ميخورد هم آروغ مي زند؟

شيرخواراني كه از سينه شير ميخورند در مقايسه با آن دسته كه از شيشه شير مي خورند، كمتر باد گلو دارند. در واقع وقتي شيرخواري درست مقابل سينه مادر قرار ميگيرد و تمامي يا ميزان زيادي از هاله قهوه اي سينه را به داخل دهان مي كشد، هواي زيادي وارد معده او نمي شود. در حال حاضر بسياري از توليدكنندگان شيشه هاي شير نيز تلاش ميكنند سرشيشه هايي شبيه به سينه مادر بسازند، اما با اين حال باز هم شيشه در مقايسه با سينه مادر سبب مي شود هواي بيشتري به داخل معده شيرخوار وارد شود.

آيا شيرخواران يك آروغ ميزنند يا چند تا؟

گاهي پيش ميآيد كه بعد از شيرخوردن شيرخوار ۲ تا ۳ آروغ بزند. اين موضوع به سرعت شيرخوردن، وضعيتي كه در آن شير خورده، ميزان تكامل دستگاه گوارش و…بستگي دارد.

 

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. یک تجربه گرانقدر

    وقتی خداوند متعال، بر سر من و همسرم منّت گذاشت و فرزند دوّممان را به ما هدیه داد، با مشکلی مواجه شدیم و آن هم نفخ بیش از اندازه و غیر طبیعی او بود؛ به نحوی که تمام نسخه هایی که برای بیماران خود می پیچیدم را برای نوزاد خود اجرا کردم؛ امّا نتیجه ای حاصل نشد. در این گونه مواقع که تیر دانسته های طبّی من به سنگ می خورد، به تجربه دریافته ام که راه حل را باید پیش قدیمی ترهای فامیل جستجو کرد و خدا را شکر، این بار هم به چشم خود دیدم که طبّ افواهی ما چه گنجینه سرشاری از راه حل های درمانی را در خود ذخیره کرده است. به تمام مادرانی که فرزندانشان نفخ های شدید و غیرعادی دارند و به درمان های معمول پاسخ خوبی نمی دهند توصیه می کنم روش ذیل را تجربه کنند. حتّی در نفخ های عادی هم می توان این روش را به عنوان راهی برای وصول سریع تر به نتیجه درمانی مطلوب به کار بست.

    ۱- به مدّت ۳- ۲ شب، قبل از خواب، بالا تنه نوزاد(شکم، قفسه سینه، سرشانه ها و تمام ناحیه پشت) را به خوبی با روغن کرچک ماساژ دهید – به نحوی که روغن، جذب پوست شود – و سپس کودک را به حالتی مانند قنداق کردن کاملاً ببندید و به خصوص مواظب باشید که در معرض باد و سرما قرار نگیرد.

    ۲- در طول روز، ۲- ۱ بار ناحیه زیر ناف نوزاد را با روغن کرچک به خوبی ماساژ دهید.

    ۳- روزی ۲- ۱ بار، یک گلوله کوچک پنبه(به اندازه یک لوبیا) را با روغن کرچک آغشته کرده و برای نوزاد شیاف بگذارید. راه دیگر این است که یک گوش پاک کن را با روغن کرچک آغشته کرده به آرامی، چند بار داخل مقعد نوزاد جلو و عقب ببرید تا باد شکمش خالی شود.

    موارد ۲ و ۳ را تا بهبودی نوزاد ادامه دهید که البته این روند معمولاً چند روزی بیشتر طول نمی کشد. با انجام این روش خواهید دید که کودک دلبندتان از دست این نفخ آزار دهنده خلاص شده و خواب خوب و آرامی را تجربه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *