چه قرصی برای پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی توصیه می شود؟/ آیا از “قرصهای پیشگیری اورژانسی” در دوران شیردهی می توان استفاده کرد؟

لاينسترونول قرص خوراكي پروژستروني پيشگيري از بارداري بوده كه فقط مادران شيرده تا ۶ ماه پس از زايمان مي توانند از آن براي پيشگيري از بارداري استفاده كنند. اين قرص بايد هر روز در ساعت معيني خورده شود. خدمت اين قرص توسط كاركنان بهداشتي تعليم ديده ارائه مي شود.

مکانيسم اثر قرصهای شيردهی:
مکانیسم اثر این قرصها به این صورت است که بامهارتخمك گذاري سبب جلوگيري ازحاملگي مي شوند، همچنين بابهم زدن ترشحات مخاطي دهانه رحم، ورود اسپرم به درون رحم را مشكل مي كنند.
اثر بخشي: اثر بخشي اين قرص همزمان با شيردهي به كودك كمتر از ۶ ماه ۹۹% است.

مزاياي قرصهای شيردهی:
۱) نداشتن تاثيرمنفي بركميت وكيفيت شيرمادر.
۲) افزايش مدت زمان شيردهی
۳) عدم نياز به قطع روش قبل از عمل جراحي
۴) قابل استفاده در مادران شيرده با فرزند كوچك تر از ۶ ماه
۵) نداشتن فاصله ۷ روزه بين بسته ها و كم شدن احتمال مصرف نادرست
۶) بازگشت باروري بلافاصله پس از قطع قرص 

معايب لاينسترنول:
۱) قرص هابايد همه روزه، راس ساعتي معين خورده شوند. درغيراين صورت بخصوص در مادران شيردهي كه قاعدگي آنها بازگشته است، احتمال بارداری وجود دارد
۲) تاثير كمتر در پيشگيري از بارداري خارج رحمي در مقايسه با بارداري داخل رحمي
۳) نامنظم شدن قاعدگي ها

عوارض شايع وچگونگي برخورد با آنها:
خونريزي نامرتب رحمي مهمترین عارضه این قرصهاست، اين عارضه معمولادرماههاي اول مصرف ديده مي شود و۲تا۳ ماه پس از آغاز مصرف از بين رفته ويا كاهش مي يابد. در صورت تداوم خونريزي نامرتب و يا نارضايتي فرد، براي قطع خونريزي تا ۵ روز، كپسول مفناميك اسيد۲۵۰ ميلي گرمي، روزي ۳ بار و در هر بار ۲ كپسول تجويز مي گردد.
هرگونه اقدام پس از ۳ ماه توسط متخصص انجام خواهد شد.

نحوه تهيه و مصرف قرصهای شيردهی:
زنان شیرده با مشورت با كارشناسان شاغل در مراكز بهداشتي درماني شهري و روستايي، پايگاه هاي بهداشتي شهري و روستايي، خانه هاي بهداشت ، می توانند قرص پیشگیری از بارداری دروه شیردهی را انتخاب نموده و استفاده نمایند . هر بسته لاينسترنول داراي ۲۸ قرص است كه بايد هر شب يك عدد از آن راس ساعت معيني خورده شود . شروع مصرف بسته بعدي قرص بلافاصله پس از پايان بسته قبلي است. بین مصرف هر دو بسته قرص نباید هیچ فاصله زمانی وجود داشته باشد.
 

زمان شروع و استفاده از لاينسترونول:
درصورت قاعده نشدن: ودر صورت تغذيه انحصاري با شير مادر مصرف قرص ۶ هفته پس از زایمان آغاز خواهد شد.
درصورت بازگشت قاعدگي : ودر صورت تغذيه انحصاري با شير مادر در ۵ روز اول قاعدگي و ترجيحا روز اول

تغيير از ساير روشها:
• اگر مادر شيرده از قرصهاي تركيبي پيشگيري از بارداري استفاده كرده باشد ،مي تواند بلافاصله خوردن قرص پروژستروني را آغاز كند. در اينحالت نيازي به استفاده از كاندوم نخواهد بود.
• اگر مادر شيرده ازآمپولهاي سه ماهه پيشگيري از بارداري استفاده كرده باشد، در زمان تزريق دوز بعدي يا حداكثر يك هفته بعد از آن مي تواند خوردن قرص پروژستروني را شروع كند. در اينحالت نيز نيازي به استفاده از روش پشتيبان نيست. بديهي است در صورت تاخير بيشتر از يك هفته از زمان تزريق دوز بعدي آمپول،نياز به يك هفته استفاده از كاندوم خواهد بود.

فراموشي مصرف قرص شيردهی :

۱٫ در صورت فراموشی مصرف يك قرص تا ۳ ساعت مسئله اي نبوده و ضمن خوردن قرص فراموش شده باید دقت شود كه بقيه قرصها در ساعت مقرر ميل شود. 

۲٫ در صورتی که بيش از ۳ ساعت به تاخير افتد و يا خوردن يك قرص تا نوبت بعدي فراموش شود ، هر زمان كه به ياد آمد قرص فراموش شده ، خورده شده و قرص نوبت بعدي نيز در زمان تعيين شده خورده شود . ضمنا تا دو روز از كاندوم استفاده شود.

۳٫ در صورتي كه مصرف ۲ قرص ( ۲ روز متوالي ) فراموش شود بايد به محض به ياد آوردن ، قرصهاي فراموش شده يكجا خورده شود و مصرف بقيه قرصها ادامه يافته و تا ۷ روز از كاندوم استفاده شود. در صورت داشتن نزديكي محافظت نشده در اين دو روز از روش اورژانس پيشگيري از بارداری استفاده شود و در صورت قاعده نشدن در مدت ۶-۴ هفته پس از فراموشي جهت بررسي بارداري باید به پرشک مراجعه کرد.

۴٫ در صورت فراموشي مصرف بيش از دو قرص و داشتن نزديكي محافظت نشده ، در عرض ۱۲۰ ساعت ، از روش اورژانس پيشگيري از بارداری استفاده شود.

توجه: مادران عزیز باید سعی کنند در حد امکان از روشهای مطمئن تر پیشگیری از بارداری استفاده کنند؛ چرا كه این قرصهای پیشگیری اورژانسی لونژیل ميتوانند وارد شير مادر گرديده و به نوزاد آسيب برسانند. 

موارد منع مصرف مطلق قرصهاي شيردهي:
۱٫ سابقه سرطان پستان يا ابتلا به سرطان پستان
۲٫ خونريزي غير طبيعي رحمي
۳٫ اختلالات مزمن يا حاد كبدي (تومور،هپاتيت و .. )
۴٫ ابتلاي فعلي به ترومبوز وريدهاي عمقي، آمبولي

هشدار:
در صورت بروز هر كدام از علائم مانند سردرد شديد،همراه با تاري ديد ،درد قفسه سينه پس از شروع مصرف
قرص ، خونريزي نامرتب رحمي يا هر خونريزي بدون دليل ، زردي پوست و چشم ،درد شديد شكمي بخصوص در قسمت پايين شكم و لگن مراجعه به متخصص مربوطه يا بيمارستان ضروري است.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *