چه عواملی گریه نوزاد را در می آورد؟!/ زبان گریه نوزادان

۱- گريه مي‌کنم چون گرمم شده!
اگر از دماي بدن نوزاد خود مطمئن نيستيد، بهتر است دست خود را روي شکم يا پشت او قرار دهيد تا از حرارت فيزيکي او مطمئن شويد. همچنين گونه‌ها و پاها از خنکي مطبوع نوزاد، به راحتي خبر مي‌دهد!
۲- گريه مي‌کنم چون شما با هم دعوا مي‌کنيد!
نوزادان جملات شما را نظير چرا زباله‌ها را سر موقع بيرون نمي‌گذاري، نمي‌فهمند ولي به راحتي تنش و مشاجره والدين را احساس مي‌کنند و اين باعث نگراني و بي‌قراري آنها مي‌شود. بهتر است دعواي اصلي خود را به بعد از خواب او موکول کنيد.
۳- من مضطرب و پريشان شده‌ام!
صداهاي بيش از اندازه، جابه‌جايي و حرکت، نور خيره کننده، حضور در اجتماعات شلوغ مثل مهماني مي‌تواند آرامش نوزاد را مختل کرده و باعث بي‌قراري او شود. حتي محصور شدن در بين کوهي از اسباب‌بازي نيز مي‌تواند به همين نسبت براي نوزاد ايجاد تنش کند. اين هوشياري والدين است که دقيقا مراقب حساسيت نوزاد خود بوده و پي به علت اصلي اين بي‌قراري ببرند و فضايي مطبوع و آرام براي او خلق کنند.
۴- گريه مي‌کنم چون دلم درد مي‌کند!
هيچ دليل روشني براي ناراحتي‌هاي گوارشي نوزادان وجود ندارد و متاسفانه بسيار رايج است. ممکن است نوزاد دچار ريفلاکس معده باشد يا فرمول شير مصرفي، او را دچار اين حساسيت کرده است. ممکن است نوزاد مبتلا به يبوست شده و هزاران دليل گوارشي ديگر. مهم‌ترين کار والدين اين است که بعد از هر وعده غذا دادن به نوزاد، او را وادار کنند که آروغ بزند. براي رفع گاز معده بهتر است که به آرامي شکم نوزاد را ماساژ دهيد يا پاهاي او را به حالت دوچرخه زدن تکان دهيد. اگر کودک از شير مادر تغذيه مي‌کند، بهتر است درهر وعده غذا تنها از يک پستان مادر شير بخورد يا اگر با شيشه شير به او غذا مي‌دهيد، سعي کنيد سر شيشه اي که مجاري باريک دارد، انتخاب کنيد. اين کارها باعث مي‌شود که کودک هنگام غذا خوردن هواي کمتري را به درون دستگاه گوارش خود بفرستد.
۵- گريه مي‌کنم چون پوستم ظريف است!
اطراف انگشتان دست و پاي نوزادان زوايد بسيار ظريفي است که ممکن است هنگام زدودن آنها، نوزاد احساس ناراحتي کند. بنابراين، کار بايد به دقت و به کمک وسايل مخصوص انجام شود. همچنين در اغلب موارد، برچسب لباس نوزاد يا زيپ لباس مي‌تواند کودک را ناراحت کند. حتي کمربند ايمني کالسکه يا ماشين، باعث ساييدگي پوست نوزاد و آزردگي او مي‌شود.
۶- گريه مي‌کنم چون احساس تنهايي مي‌کنم!
از ماه‌هاي ۶ تا ۹، نوزاد متوجه جدايي خود از مادر مي‌شود. اما تنها گذاشتن او در اتاق مي‌تواند غير قابل تحمل باشد و گريه او را به همراه داشته باشد. اينکه نوزاد را در فضايي قرار دهيد که ضمن کنترل او، به کار خود بپردازيد، خوب است. اما اگر احساس کرديد که همين جدايي نيز براي او سخت است، هر از گاهي به او توجه و محبت کنيد. گاهي تنها ديدن شما يا در آغوش گرفتن او براي چند لحظه به او تسکين مي‌دهد ولي اگر به هيچ عنوان حاضر به جدايي نشد، در هر حال اميدوار باشيد که با ورود به ۱۵ ماهگي، بهتر با اين حقيقت کنار مي‌آيد.
۷- گريه مي‌کنم چون گرسنه‌ام!
ممکن است نوزاد درست يک ساعت بعد از شير خوردن ناآرامي کند و دقيقا اين ناآرامي به خاطر گرسنگي او باشد. اين اتفاق اصولا در مراحل رشد نوزاد پيش مي‌آيد. مثلا در هفته ۲، ۳ و ماه‌هاي ۳ و ۶ که تقريبا ۲ روز ادامه مي‌يابد. اگر از گرسنه بودن او مطمئن نيستيد، او را بلند کنيد و چند دقيقه راه برويد. اگر به خواب رفت يا حداقل آرام شد، به اين معناست که گرسنه نيست ولي اگر گريه او همچنان ادامه داشت، بهتر است به او شير بدهيد.
۸- گريه مي‌کنم چون از ديدن اين فضاي تکراري خسته‌ام!
ماندن بيش از اندازه در يک وضعيت ثابت مثل قرار گرفتن روي صندلي و يا گوشه‌اي از اتاق مي‌تواند سبب خستگي و کسالت نوزاد شود بنابراين بد نيست که کمي او را حرکت دهيد. فضاي متنوعي را براي او خلق کنيد يا هر از گاهي او را به پارک ببريد. اگر به قدري پرمشغله هستيد که فرصت اين کار را نداريد، لااقل با او صحبت کنيد. نوزادان بسيار اجتماعي هستند. آنها از بودن در کنار شما، ديدن شما، گوش دادن به شما و آموختن از شما لذت مي‌برند. 

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. فرکانسهای بالا و صداهای ناگهانی و استرس و تشنج محیط بچه را بی قرار می کند. موسیقی ملایم کودک را آرام می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *