چه بیماری هایی با خون بند ناف درمان می شود؟

بیماری های زیادی از جمله انواع سرطان خون، بیماریهای کبدی، دیابت، انواع کم خونی های مادرزادی، نقص های مادرزادی سیتم ایمنی و… با خون بند ناف درمان می شوند…

خون بند ناف چیست؟
خون بند ناف که به عنوان خون جفتی شناخته شده، خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد. بند ناف و جفت ارگان هایی برای تبادل مواد غذایی بین جنین و مادر هستند که بعد از تولد نوزاد بعنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می شوند درحالی که امروزه دریافته اند خون موجود در بند ناف سرشار از سلولهای بنیادی است که می توانند در درمان بسیاری از بیماری ها به کار روند.

چه بیماری هایی با خون بند ناف درمان می شود؟

در بانک خون بند ناف، نمونه خون جمع آوری شده و سلول های بنیادی موجود در آن پس از انجام آزمایشات و پردازش سلولی در تانک های مخصوص در دمای ۱۹۶- درجه سانتی گراد برای مدت طولانی نگهداری می شود تا در زمان نیاز، مورد استفاده قرار گیرد.

خون بند ناف چه استفاده هايي دارد؟
مرور آمار منتشر شده نشان مي دهد که هر ساله حدود ۳۰۰۰۰ بيمار با بيماريهايي که با پيوند سلولهاي بنيادي مغز استخوان، قابل درمان هستند در سال شناسائي مي شوند و حدود ۷۵ درصد اين بيماران قادر به يافتن يک داوطلب مناسب براي اهداء خون مغز استخوان نيستند.

امروزه تحقيقات گسترده ای به منظور درمان بيماريها و ضايعات عصبي، ترميم بافتهاي آسيب ديده قلبي و استخواني، ترميم سوختگيها و ضايعات پوستي، ترميم لوزالمعده وترشح انسولين و ترميم ساير بافت هاي آسيب ديده با استفاده از سلولهاي بنيادي مغز استخوان، خون بندناف و ساير سلولهاي بنيادي يک فرد بالغ درحال انجام است. تحقیق در حیطه ترميم لوزالمعده وترشح انسولين و ترميم ساير بافت هاي آسيب ديده با استفاده از سلولهاي بنيادي مغز استخوان، خون بندناف و ساير سلولهاي بنيادي يک فرد بالغ درحال انجام است.

بیماری های قابل درمان با سلول های بنیادی:
امروزه با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه سلول های بنیادی آمار بیمارانی که با استفاده از این سلول ها بهبود می یابند رو به افزایش است که به برخی از موارد آن اشاره می شود:

۱- انواع سرطان خون

۲- انواع کم خونی های مادرزادی

۳- انواع سرطان غدد لنفاوی

۴- تالاسمی

۵- کم خونی داسی شکل

۶- نقص های پلاکتی

۷- نقص های مادرزادی سیتم ایمنی

۸- اختلالات پلاسماسل

۹- بیماری‌های ارثی: سندروم لش نیهان، هیپوپلازی غضروف

۱۰- اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی: سندروم کاستمن، نقص چسبندگی لکوسیتی، سندروم دی جرج

۱۱- هموگلوبینوری حمله ای شبانه (PNH)

۱۲- سایر بیماری ها: سکته های قلبی، مشکلات کبدی، آسیب های نخاعی ، دیابت، پارکینسون و…

منبع خبر : بانک خون بند ناف رویان نمایندگی استان قزوین

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بسیار عالی.
    ذخیره سازی خون بندناف بسیار مهمه امیدوارم مامانا بخشی از هزینه هاشون رو کم کنن و به این مساله مهم بهای بیشتری بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *