چقدر طول کشید تا باردار شوید؟!

چقدر طول می کشد باردار شوید؟ چقدر طول می کشد تا نطفه بسته شود؟
بیشتر زوج ها در طول سه ماه باردار می شوند. البته این زمان با بالا رفتن سن مادر، داشتن عادت های غلط (همچون سیگار کشیدن) یا داشتن شرایطی که به باروری صدمه می زند، افزیش می یابد.
آمار زیر نشان دهنده فاصله زمانی و احتمال بسته شدن نطفه در بیشتر زوج ها است:
* ۳۰ درصد از زوج ها در دور اول باردار می شوند (حدود یک ماه)
* ۵۹ درصد از زوج ها در دور سوم باردار می شوند (حدود سه ماه)
* ۸۰ درصد از زوج ها در دور ششم باردار می شوند (حدود شش ماه)
* ۸۵ درصد از زوج ها در دور دوازدهم باردار می شوند (حدود یک سال)
* ۹۱ درصد از زوج ها در دور ۳۶ باردار می شوند (حدود ۳ سال)
* ۹۳ تا ۹۵ درصد از زوج ها در دور ۴۸ باردار می شوند (حدود ۴ سال)

اگر پس از یکسال موفق به بارداری نشدید بهتر است با متخصص ناباروری مشورت کنید. ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشید و با گذشت زمانِ بیشتر باردار شوید اما اگر مشکل باروری داشته باشید، باید به جای هدر دادن فرصت های خود از متخصصین کمک بگیرید. برای افراد بالای ۳۵ سال، فاکتور زمان بسیار مهم است و باید هرچه زودتر کمک بگیرید. در این سن اگر پس از ۶ ماه باردار نشدید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

چه تعداد از زوج ها برای بارداری به کمک نیاز دارند؟
حدود ۹۰ درصد از زوج ها به طور طبیعی و بدون مشکل باردار می شوند. ۱۰ درصد باقی مانده نیز اصولا مشکل باروری دارند. (حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد از افراد با داشتن تلاش مستمر و طولانی بچه دار خواهند شد.)
«ناباروری» عموما زمانی به کار می رود که پس از یک سال، هیچ نتیجه ای حاصل نشود. بیشتر این افراد پس از طی دوره درمان، موفق به بچه دار شدن می شوند. تعدادی نیز باید از روش های دیگر همچون لقاح مصنوعی یا قبول سرپرستی کودکان بی سرپرست بچه دار شوند.

تاثیر سن بر بارداری چیست؟
هر چه سن بالاتر رود احتمال باردار شدن پایین می آید. پس از یکسال تلاش، حدود ۸۶ درصد از زنان سالم و بارور ۲۰ تا ۳۰ ساله باردار می شوند. این درصد تا ۳۶ درصد برای زنانی که در ابتدای دهه ۴۰ سالگی قرار دارند، کاهش پیدا می کند.
به طور متوسط، اوج باروری زنان ۲۴ سالگی است و از حدود ۳۵ تا ۴۰ سالگی کاهش پیدا می کند. با اینکه با بالا رفتن سن باردار شدن دشوار است اما بیشتر زنان بالای ۳۵ سال حاملگی سالم و موفقی دارند.

آیا می توان سریع تر بچه دار شد؟
خوشبختانه باید گفت بله. در اینجا چند مرحله که کمک می کند تا سریع تر بچه دار شوید را برایتان ذکر کرده ایم.

ابتدا باید زمان تخمک گذاری خود را کشف کنید: شما زمانی باردار می شوید که در حال تخمک گذاری باشید. برای تشخیص این زمان روش های مختلفی وجود دارد. از جمله ساده ترین روش ها، تعیین تاریخ شروع پریود ماه بعد است. (البته اگر پریود نامنظم دارید این روش چندان کاربردی ندارد). راه مطمئن تر دنبال کردن تغییرات دمایی بدن و تخلیه واژینال است که به زمان و حوصله زیاد نیاز دارد.

تطبیق زمان نزدیکی با دوره تخمک گذاری: یافته های علمی ثابت کرده اند زوج هایی که همزمان با دوران تخمک گذاری نزدیکی می کنند خیلی سریع تر بچه دار می شوند. بهترین زمان برای بسته شدن نطفه، دو یا سه روز پیش از تخمک گذاری تا همان روز است.

آیا بدن شما آماده آبستن شدن هست: سلامت عمومی و تناسلی شما برای بارداری بسیار مهم هستند. بنابراین پیش از هر اقدامی، حتما پیش پزشک زنان بروید و چک‌آپ کنید. تحقیق کنید بدن شما به چه نوع مواد غذایی برای باردار شدن نیاز دارد و رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید. همچنین، حتما در نظر داشته باشید اضافه یا کمبود وزن تاثیر زیادی بر بارداری دارند.

شما هم از تجربه ها و خاطره های خود بگویید …

آرشیو موضوعات " هر کسی میتونه نظر بده "

اشتراک‌گذاری
17 نظر
  1. من تنبلی تخمدان داشتم و همیشه پریودهام نامرتب بود فکر نمی کردم بارداری من ۳ سال طول بکشد تقریبا دیگه قبول کرده بودم باردار نمی شم. چند دوره هم قرص لتروزول و متفورمین استفاده کردم اما نتیجه نداد وقتی بیخیال شدم در اوج ناباوری بیبی چک مثبت شد.

  2. من ۲۵ ساله هستم با اینکه همه پریودهایم منظم و دقیق است بعد از ۹ ماه اقدام باردار نشدم. در یکی از برنامه های تلویزیونی شنیدم که ممکن است کسی عادت ماهیانه منظم داشته باشد ولی تخمک گذاری نداشته باشد.

  3. مامانا تو رو خدا منو راهنمایی کنید خیلی از طرف خانواده همسرم تو فشارم. ۴ ساله قصد بارداری دارم ولی نمیشه نه من مشکلی دارم و نه همسرم. علتش ناشناخته است . نمی دونم باید چه بکنم زندگیم تو خطره. هم همسرم عصبی و بداخلاق شده و هم من. اگه تجربه ای دارین لطفا بگید.

  4. هنگامه جان ورزش و تغذیه و آرامش خیلی به باردار شدن کمک می کنه . استرس و افسردگی ضد بارداریه. به خاطر خانواده ی همسرت اینقدر خودتو اذیت نکن.

  5. من در دوران عقد باردار شدم سریع عروسی برگزار کردیم. ولی بعدش سقط شد…الان دو ساله چشم انتظار یه نی نی کوچولم

  6. الان چون سن عروس خانومها بالا رفته، بارداری دیر اتفاق می افتد تازه اگر مشکل دیگری نباشد. ما هر عروسی ای دعوت می شیم سن عروس بیشتر از ۳۰ سال هست!

  7. من بعد از ۴ بار آی وی اف باردار شدم چقدر حس ناباروری ناراحت کننده هست هر بچه ای که تو خیابون می دیدم می گفتم خدایا میشه منم یه دونه از اینا داشته باشم و یک آه پر از حسرت می کشیدم. ۴ سال انتظار کشیدم تا خدا به من هم این هدیه را عطا کرد. دختر نازنینم هدیه خانم

  8. من ۳ ماه بعد ازدواج باردار شدم اون موقع ۲۱ ساله بودم اما برای بارداری دوم ۱ سال انتظار کشیدم در ۳۰ سالگی. البته اشتباه کردم هم فاصله سنی بچه ها زیاد شد و هم بارداری سختی داشتم.

  9. مامان امیر طاها پاسخ

    بعد از ۱۰ سال چشم انتظاری با چند بار عمل آی وی اف و آی یو آی بالاخره حامله شدم ناباروری خیلی حس بدیه. من شدیدا افسرده شده بودم و زودرنج. تا کسی درباره بچه و بارداری صحبت می کرد تپش قلب می گرفتم. باز هم خدا را شکر

  10. سلام حدود ۱۷ سال.نا امید نباشید

  11. من به خاطر کم کاری تیروئید و استرس و افسردگی ۲ سال طول کشید تا باردار بشم شاید این یکی از حکمتهای خداست که افسردگی ناباروری هم می آورد چون یک مادر نباید افسرده حال باشد!

  12. خدا هیچ بنده ای را چشم انتظار بچه نذاره. آدم وقتی بچه می خواد و نمیشه هیچ چیز نمی تونه آدمو خوشحال کنه. به کس و ناکس باید جواب پس بده. من ۴ ساله چشم انتظارم و تنبلی تخمدان دارم.

  13. وقتی که بعد از همه رفت و آمدها به مرکز ناباروری یزد آخرین جواب رو از دکتر گرفتیم. دکتر با قیافه ای حق به جانب روبرویمان نشسته بود و پرونده ای قطور در دست داشت: متاسفانه تمام آزمایشات می گه که خانم شما تحت هیچ شرایطی قادر به بارداری نیستند، از نظر ما فقط یه معجزه می تونه جواب بده. خانم از نظر تخمدانی، لوله های رحمی، غده هیپوفیز دچار مشکلات عدیده ای هستند که این امکان وجود نداره. فقط دکتر رو می دیدم که لبهاش تکون می خورد. صداش رو نمی شنیدم. با کمک همسر از اتاق بیرون آمدیم. تا خرم آباد بدون هیچ حرفی آمدیم. بالاخره نتیجه قطعی را گرفته بودیم و همه منتظر پاسخ بودند. اولین کسی که پرسید مادرشوهر بود. جوابی نداشتم که بدهم، همسر هم سخت آشفته بود. همسر در جواب مادرش گفت: الهام هیچ وقت نمی تونه براتون نوه ای به دنیا بیاره. هنوز این حرف توی گوشم هست. با طعنه بود، حتی نگفت ما نمی تونیم بچه ای داشته ای باشیم. همه تقصیرها رو که من نقشی در به وجود اومدن اونها نداشتم به گردن من انداخت. قیافه مادر شوهر یادم نمی ره و همچنین حرفهاش. بعد از اون بود که تا شب همه فامیل خبردار شدن. روزهای سختی بود. ناراحتی خودم یکطرف. استرس حرفهای اطرافیان یکطرف. طعنه و کنایه ها شروع شده بود، عروس بد قدم، عروس نازا، پسرشون جادو شده بود که با من ازدواج کرده بود، همه جوانی و عمرش باید الکی بگذره، اجاقش کور می مونه، عصای دستی واسه پیری نداره. کم کم خواهرشوهرها و مادرشوهر اجازه می دادن به خودشون که توی زندگی من دخالت بکنند. دکوراسیون خونه رو عوض می کردن، به بهانه های مختلف همسر رو از من دور می کردن، توی مهمونی هاشون من رو دعوت نمی کردن و فقط همسر تنها می رفت، توی این رفت و آمدها اخلاق همسر عوض شده بود، دیگه اون آدم عاشق اولی نبود که واسه من جون می داد، دیگه شب ها هم خونه نمی اومد، تلفن های مشکوک داشت، از من روزبروز دورتر می شد.

  14. روی یکی از صندلی‌ها زن میانسالی نشسته است. از حرف‌هایی که میان او و همسرش رد و بدل می‌شود، می‌فهمم قرار است تا ساعتی دیگر عمل آی.یو.آی انجام دهد، اما در چهره‌اش اثری از اضطراب جراحی نیست و شاید خودش نمی‌خواهد کسی نگرانی را در چهره‌اش بخواند.

    می گوید: هیچ چیز در زندگی مان کم نداشتیم جز کودکی که آرزوی هر دویمان بود. مادر شوهرم آرزو داشت نوه پسری‌اش را ببیند؛ اما همسرم هر بار بهانه می‌آورد و طوری وانمود می‌کرد که خودمان نمی‌خواهیم بچه‌دار شویم تا شاید از حرف‌ها و فشارها خلاص شویم؛ اما هر چه می‌گذشت وضعیت بدتر می‌شد. ۱۲- ۱۰ سال بدون بچه زندگی کردن کم نیست!

    هیچ دوا و درمانی جواب نمی‌داد. دیگر خسته شده بودم از این همه قرص خوردن و آزمایش‌های مختلف دادن و هزینه‌های بی‌نتیجه. تا این‌که یک روز خواهرم بطور اتفاقی متوجه شده بود یکی از همکارانش پس از ۱۸ سال انتظار با مراجعه به مرکز نازایی رویان با عمل جراحی صاحب فرزند شده است،خودش دنبال کارم افتاد و برایم وقت گرفت.

    می دانی خوبی اینجا این است که یکدفعه تکلیفت را روشن می‌کنند و بجای چند سال درمان بی‌نتیجه با آن همه هزینه‌های سنگین از همان اول مناسب‌ترین راه را توصیه می‌کنند.

    حالا فاطمه چند ماهی است که زیر نظر پزشک این مرکز مراحل درمانش را می‌گذراند و در این مدت موارد زیادی را هم دیده که به نتیجه رسیده‌اند.

    همین یک ماه پیش روزی که برای معاینه آمده بودم زنی را دیدم که با کودکی چندماهه به بغل، کنار همسرش میان مراجعان شیرینی پخش می‌کرد. وقتی از اطرافیان پرس و جو کردم، فهمیدم او یک ایرانی مقیم آلمان است که پس از چند سال نازایی وقتی تعریف چنین مرکزی را در ایران می‌شنود با همسرش به اینجا سفر می‌کند و پس از یک دوره درمان نتیجه می‌گیرد.

    از او می‌پرسم چقدر به نتیجه امیدواری و فاطمه با لبخندی به آسمان چشم می‌دوزد که خیلی دلم روشن است. شما هم برایم دعا کنید.

  15. خیلی از ترس های خانم ها در مورد نازایی غیرواقعی است چون درمان بسیاری از مشکلات نازایی صبر است؛ صبر همراه با آرامش، چون هر گونه استرس و نگرانی خانم روی هورمون های او و چرخه تخمک گذاری شان تاثیر می گذارد. سیستم زایشی و باروری انسان کامل نیست و برای تکمیل آن به زمان نیاز داریم. گاهی لازم است برای بالا رفتن احتمال بارداری صبر کنیم. مثلا خانم ۲۲ ساله ای که ۳ ماه است دارد برای باردار شدن تلاش می کند، نباید واهمه داشته باشد که چرا باردار نمی شود. اواحتمالا هیچ مشکل نازایی ای ندارد و باید کمی صبر کند. خانم ها در سال اول با احتمال ۸۰ درصد باردار خواهند شد ونصف ۲۰ درصد باقی مانده در سال بعد مادر شدن را تجربه خواهند کرد. اما این صبر کردن هم حد دارد. اگر سن خانم بالاتر از ۳۵ سال باشد ما در مورد میزان صبر کردن حساس تر عمل می کنیم چون با بالا رفتن سن، کیفیت تخمک کاهش پیدا می کند. این کاهش شدت بیشتری بعد از سن ۳۵ سالگی دارد و این حقیقت شانس لقاح را کم می کند و علاوه بر آن با بالا رفتن سن چون اختلال های کروموزومی درجنین هم باشانس بیشتری بروز می کنند، شاهد افزایش آمار سقط هستیم. پس این تخمکی که کیفیتش کم شده نه تنها با احتمال کمتری می تواند بارور شود بلکه شانس سقط جنین بعد از تشکیل هم بیشتر است.

  16. گویند زنی زیبا و پاک سرشت به نزد حضرت موسی علیه‌السلام، کلیم‌الله، آمد و به او گفت: «ای پیامبر خدا، برای من دعا کن و از خداوند بخواه که به من فرزندی صالح عطا کند تا قلبم را شاد کند.»
    حضرت موسی علیه‌السلام دعا کرد که خداوند به او فرزندی عطا کند. پس ندا آمد: «ای موسی، من او را عقیم و نازا آفریدم.»
    حضرت موسی علیه‌السلام به زن گفت: «پروردگار می‌فرمایند که تو را نازا آفریده است.»
    پس زن رفت و بعد از یک سال بازگشت و گفت: «ای نبی خدا، برای من نزد پروردگار دعا کن تا به من فرزندی صالح عطا کند.»
    بار دیگر حضرت موسی دعا کرد که خداوند به او فرزندی ببخشد. دوباره ندا آمد: «من او را عقیم و نازا بیافریدم.»
    موسی به زن گفت: «خداوند عزوجل می‌فرماید تو را نازا بیافریده.»
    بعد از یک سال، حضرت موسی همان زن را دید در حالی که فرزندی در آغوش داشت.
    از زن پرسید: «این نوزاد کیست؟»
    زن جواب داد: «فرزند من است.»
    پس موسی علیه السلام با خداوند صحبت کرد و گفت: «بارالها، چگونه این زن فرزندی دارد در حالی که تو او را عقیم و نازا آفریدی؟!»
    پس خداوند عزوجل فرمود: «ای موسی هر بار که گفتم «عقیم»، او مرا «رحیم» می‌خواند. پس رحمتم بر قدر و سرنوشت پیشی گرفت.»

  17. آمار برای زمان بارداری تنها یک میانگین است. برخی افراد هستند که هرماه بارور هستند و هرماه احتمال بهتری برای بارداری دارند. این زوج‌ها شانس خوبی برای بارداری سریعی دارند.
    گروه دیگری از افراد وجود دارند که قدرت باروری کمتری دارند و هرماه احتمال بارداری کمتری دارند. این زوج‌ها برای بارداری زمان بیشتری نسبت به گروه بالا دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *