چرا کودکان ناخن می جوند؟

عادت ناخن جویدن یک رفتار وسواسی آزاردهنده است که بصورت جبری و بدون اختیار زندگی انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و گاه آن را از روند عادی خود خارج می‌کند و از این‌رو درمان آن و اجتناب از این عادت، بی‌تردید یک ضرورت است.

ناخن‌ها علاوه‌بر زیبایی انگشتان به منزله‌ی یک وسیله‌ی مکانیکی نیز اعمال زیادی را در بدن انجام می‌دهند. مهم‌ترین وظیفهٔ آنها پوشاندن بافت نرم انگشتان است که گرفتن اشیای ریز و کارکردن با آنها را برای ما ممکن می‌کند.

بزاق دهان اثر مخربی بر ناخن و بافت‌های اطراف آن را دارد و رطوبت ناشی از آن مکان مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کند.

 از طرف دیگر به علت جمع شدن میکرب‌ها در زیر ناخن مقداری از آنها هنگام جویدن ناخن، بلعیده می‌شود و این امر ممکن است به ناراحتی‌های جسمانی از قبیل دل درد و آلودگی‌های انگلی منجر شود.

۳۸ درصد کودکان ۴ تا ۶ ساله ناخن‌هایشان را می‌جوند،این عادت تا ۱۰ سالگی به اوج خود می‌رسد و در مواردی تا ۶۰ درصد در کودکان افزایش می‌یابد.

بیشترین میزان ناخن جویدن در پسران ۱۳ تا ۱۴ ساله (۶۲ درصد) مشاهده می‌شود و ناخن جویدن در دختران حدود ۱۱ سالگی به بیشترین حد خود (۵۱ درصد) می‌رسد.

 آمارها بیانگر این موضوع هستند که تقریباً ۲۰ درصد نوجوانان کماکان درگیر این مشکل هستند و ۱۰ تا ۲۰ درصد این عده نیز تا بزرگسالی عادت ناخن جویدن را حفظ می‌کنند.

علل ناخن جویدن

عصبانیت بیش از حد ناشی از فشارهای روحی و اضطراب برای تسکین ناراحتی‌ها، دلواپسی و تضادهای فکری، تقلید از دیگران و هیجان بیش از حد از جمله علل ناخن جویدن در کودکان و نوجوانان است.

پاشیدن فلفل یا مالیدن مواد تلخ به انگشتان و ناخن کاربردی ندارد.

کودک را به خاطر این کار تهدید نکنیم و نترسانیم، سرزنش ، تحقیر، تهدید و تنبیه کودک هیچ اثری درمانی ندارد بلکه عادت را تشدید می‌کند و باعث اختلالات دیگر نیز می‌شود.

راه‌های درمان این عادت

 اگر کودک تحت فشارهای روحی و عصبی فراوانی قرار دارد سعی کنید این فشارها را کم و یا تعدیل کنید.

کوتاه کردن ناخن‌های بلند، سلامت و آرامش روحی محیط زندگی، مشغول داشتن فکر و اندیشه کودک و نوجوان با مسائل دیگر، ترغیب به بازی و فعالیت، دادن خوراکی یا آدامس بعنوان جایگزین و … می‌تواند در درمان این عادت موثر باشد.

 اگر کودک کمی بزرگتر شده و درصدد است با استفاده از دستکش یا استعمال محلول‌های تلخ و بد مزه بروی انگشتان این عادت را ترک کند نباید اجازه دهید تا از این روش‌ها استفاده کند.

 

ناخن جویدن بر خلاف انگشت مکیدن عادت نیست بلکه مکانیسم دفاعی در برابر اضطراب و نگرانی است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *