چرا واریکوسل میگیریم؟/ علت به وجود آمدن واریکوسل

در پاسخ به این سوال که چرا واریکوسل میگیریم؟ باید بگوییم علت مشخصی برای واریکوسل اولیه تاکنون مشخص نشده است؛ اما واریکوسل در افراد چاق و همچنین افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند بیشتر بروز می‌کند…

 در جواب این سوال که چرا واریکوسل میگیریم؟ باید بگوییم علت مشخصی برای واریکوسل اولیه تاکنون مشخص نشده است؛ اما واریکوسل در افراد چاق و همچنین افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند بیشتر بروز می‌کند. ارثی بودن این عارضه هنوز به اثبات نرسیده است.

چرا واریکوسل میگیریم، علت به وجود آمدن واریکوسل، جلوگیری از واریکوسل

کیسه‌ی بیضه، کیسه‌ای است که بیضه‌ها یا تخم‌ها را نگه می‌دارد. کیسه‌ی بیضه محتوی سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌هایی است که خون را به اندام تولیدمثلی می‌رسانند. ناهنجاری‌های سیاهرگ‌های موجود در کیسه‌ی بیضه می‌تواند موجب بروز واریکوسل بشود. واریکوسل بسیار رایج است.

۱۵ درصد از مردان بالغ و ۲۰ درصد از مردان نوجوان به واریکوسل مبتلا هستند. این بیماری در مردان ۱۵ تا ۲۵ ساله رایج‌تر است. واریکوسل معمولا در دوران بلوغ شکل گرفته و در بیضه‌ی چپ رایج‌تر است. آناتومی بیضه‌ی چپ و راست متفاوت است. ممکن است این بیماری در هر دو بیضه بروز بکند، ولی این امر بسیار نادر است. این بیماری همیشه موجب کاهش تولید اسپرم نمی‌شود. 

چرا واریکوسل میگیریم؟

عارضه واریکوسل در افراد چاق و همچنین افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند بیشتر بروز می‌کند. ارثی بودن این عارضه هنوز به اثبات نرسیده است.

از منظر طب امروزی این بیماری در دو گروه اوليه و ثانويه تقسيم‌بندی می‌گردد. در نوع اوليه، هيچ عامل ايجادکننده مشخصی وجود ندارد، گرچه تئوری اشکال در دريچه‌های لانه کبوتری وريدهای بيضه، طولانی بودن مسير اين وريدها و احتمال اثر فشاری ساير عروق و احشاء شکمی مطرح می‌باشد ولی هنوز علت مشخصی برای آن ثابت نشده است. اين نوع عامل عمده واريکوسل است.

نوع ثانويه که بدنبال وجود عامل مشخص ايجادکننده انسداد در عروق داخل شکم ايجاد می‌گردد، درصد کمی از واريکوسل‌ها را شامل می‌شود و علت ايجادکننده آن غالباً توده‌های شکمی، بخصوص تومورهای بدخيم می‌باشد که تشخيص آن مهم و حياتی است.

از منظر طب سنتی علت واریکوسل تجمع خون سوداوی در عروق مذکور است.

علائم بیماری واریکوسل چیست؟

بیماری واریکوسل معمولا بدون علامت بوده و بطور اتفاقی، حين معاينه مشخص می‌گردد. در معاينه، بزرگی و تورم عروق بيضه، بخصوص در سمت چپ مشهود است و در حالت ايستاده و يا افزايش فشار شکمی تشديد می‌يابد و در حالت خوابيده از بين می‌رود (در صورتيکه تورم عروق در حالت خوابيده از بين نرفت، بايستی به نوع ثانويه آن شک کرد).

در صورتیکه علائم زیر را دارید، می‌توانید با مراجعه به یک اورولوژیست و انجام سونوگرافی تشخیص قطعی بدهید:

ورم‌ها و برآمدگی‌های درون کیسه بیضه که البته دردناک نیستند
رگ‌های بزرگ شده و پیچ خورده در کیسه بیضه
درد در ناحیه کیسه بیضه که ممکن است با نشستن، پاشدن و سایر کشش‌های فیزیکی افزایش یافته، در روز شدیدتر شود و زمانی‌که به پشت دراز می‌کشید بهتر شود.
بزرگی بیضه‌ها
عدم تقارن بيضه‌ها
درد بيضه
ناباروری

عوارض واریکوسل چیست؟

در مورد خطرات واریکوسل باید گفت این وضعیت می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد. این بیماری در ۳۵ تا ۴۴ درصد مردان مبتلا به ناباروری اولیه و در ۴۵ تا ۸۱ درصد مردان مبتلا به ناباروری ثانویه وجود دارد. ناباروری اولیه به حالتی اشاره دارد که تلاش زن و شوهر برای بچه‌دارشدن پس از حداقل یک سال، بی‌نتیجه باقی بماند. ناباروری ثانویه مربوط به زوج‌هایی است که حداقل یک بار نتیجه گرفته‌اند، اما برای بار دوم نمی‌توانند بچه‌دار بشوند. 

چطور می‌توان از بروز واریکوسل پیشگیری کرد؟

از مصرف غذاهای سودازا پرهیز کرده و از پوشیدن لباس‌های تنگ اجتناب کنید.
اگر دارای واریکوسل خفیف هستید نیز برای پیشگیری از بدتر شدن وضعتان، سرپا نباید بیاستید. کارهای ایستادنی نباید انجام دهید، سماق و آش سماق و سرکه شیره زیاد بخورید.
اگر دچار یبوست هستید آن را با مصرف خاکشیر و آب گرم درمان کنید.

درمان واریکوسل چگونه است؟

اگر واريکوسل برای فرد، عارضه‌ای ايجاد کند لازم است درمان انجام گردد. در غير اينصورت احتياجی به درمان نيست. واریکوسل یک بیماری خوش‌خیم است اما درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. تصمیم‌گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت بیماری و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد.

جراحی واريکوسل يا به اصطلاح پزشکی واريکوسلکتومی بستن وريدهای بيضه مبتلا می‌باشد که پس از انسداد اين وريدها به تدريج به دليل عدم حرکت خون، وريدهای مسدودشده کوچک شده و از بين می‌رود و واريکوسل نیز برطرف می‌گردد. اين اقدام از طريق برش کوچکی بر روی پوست شکم به طول ۴ – ۲ سانتي‌متر قابل انجام است.

انواع روش‌های جراحی واریکوسل

روش استاندارد طلایی جراحی واریکوسل: روش اینگوینال میکروسکوپیک می‌باشد که با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است.

روش جراحی اینگوینال: تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می‌شود و بنابراین عوارض آن بیشتر است.

روش جراحی رتروپریتوان: این روش با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می‌شود.

روش جراحی با لاپاروسکوپ: این روش با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام می‌شود. در این روش احتمال آسیب عروق بزرگ یا روده‌ها یا مثانه و… هر چند ناشایع وجود دارد.

روش آمبولیزاسیون: از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده می‌شوند. این روش نیاز به متخصص رادیولوژی ماهر در این زمینه و تجهیزات پیشرفته دارد.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. علت مشخصی برای واریکوسل اولیه تاکنون مشخص نشده است؛ اما واریکوسل در افراد چاق و همچنین افرادی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند بیشتر بروز می‌کند.?وزن و قدم متعادله, واریکوسل۳ دارم بیضه سمت راستم کوچکتره…

  2. ورزش‌هایی مانند والیبال, بسکتبال و بدمینتون به درمان واریکوسل کمک می‌کند.

  3. آزمایش اسپرم در آب:

    بهترین روش برای جمع آوری مایع منی، آمیزش منقطع با همسر می باشد. در این نوع آمیزش، پس از دخول آلت و زمانی که مرد قصد انزال دارد بلافاصله آلت خود را از واژن خانم بیرون کشیده و منی را در خارج از بدن زن می ریزد. پس از آن مقداری از منی خارج شده را به آرامی بر روی آب موجود در لیوان یا ظرف قرار داده و مدتی صبر نمایید. اگر مایع منی دارای اسپرم یا نطفه باشد پس از مدتی، منی قرار داده شده روی آب ته نشین شده و پایین خواهد رفت. اگر مایع منی پس از گذشت زمان کمی که لازم است (حدود چند دقیقه) پایین نیامده و همچنان بر روی آب باقی ماند نتیجه می توان گرفت که مایع منی به احتمال زیاد بدون نطفه می باشد.

  4. اگر واریکوسل برای فرد، عارضه‌ای ایجاد کند لازم است درمان انجام گردد. در غیر اینصورت احتیاجی به درمان نیست. واریکوسل یک بیماری خوش‌خیم است اما درمان دارویی ندارد و تنها روش درمان آن جراحی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. تصمیم‌گیری برای عمل بستگی به فاکتورهای گوناگونی مانند: شدت بیماری و سن بیمار و وضعیت باروری (تاهل و داشتن یا نداشتن فرزند) دارد.جراحی واریکوسل یا به اصطلاح پزشکی واریکوسلکتومی بستن وریدهای بیضه مبتلا می‌باشد که پس از انسداد این وریدها به تدریج به دلیل عدم حرکت خون، وریدهای مسدودشده کوچک شده و از بین می‌رود و واریکوسل نیز برطرف می‌گردد. این اقدام از طریق برش کوچکی بر روی پوست شکم به طول ۴ – ۲ سانتی‌متر قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *