چرا لازم است از شامپو و شوینده های مخصوص برای کودکان استفاده کنیم؟!

در طراحی فرمولاسیون شوینده های کودک باید ملاحضات خاصی را به کار بست و از مواد اولیه ای استفاده نمود که اختصاصاً برای این دوره از زندگی طراحی شده است .

دکتر مصطفی اسماعیلی با بیان این مطلب اظهار داشت: هر چند پوست نوزاد دارای ترکیبات ساختمانی مشابه بزرگسالان است اما تفاوتهای مهمی بین آنها وجود دارد که مهم ترین تفاوت آناتومیک میان پوست نوزاد و بزرگسال، نسبت بالای سطح تماس پوست به وزن است که این سطح تماس در نوزادان نازکتر و کم استحکام نیز می باشد.

وی همچنین عدم تکامل سد دفاعی پوست، فعالیت کمتر غدد عرق ریز و بالاتر بودن اسیدیته نسبت به بزرگسالان را از جمله دیگر تفاوتها برشمرد که امکان آسیب رسانی به پوست را به دلیل استفاده از هرگونه شوینده ای محتمل می کند.

دکتر اسماعیلی اضافه کرد: چشم کودک از ترکیب اشکی متفاوت تری برخوردار بوده و نسبت به بزرگسالان برای سرخی وسوزش مستعدتر است و اگر شامپوی نامناسبی برای کودک استفاده گردد مطمئناً می تواند موجب بروز مشکلاتی شود.

معاون آرایشی ، بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اکثر فرمولاتورها سعی شان بر این است تا فرمول هایی را طراحی نمایند که موجب اشک ریزی و سوزش چشم نگردد ،تصریح کرد: به همین منظور تولیدکنندگان در محصولات خود از موادی به نام سورفکتانت ها استفاده می نمایند تا ملایم بوده و اشک سوزش ایجاد نماید.

 دکتر اسماعیلی در توضیح بیشتر برای معرفی سورفکتانت گفت: این ماده، در صورت استفاده حتی به مقدار بسیار ناچیز موجب کاهش کشش سطحی آب به میزانی قابل توجه می شود و اصولا به همین دلیل نقش مهمی در بسیاری از کاربردهای عملی و محصولاتی مثل شوینده ها، انعقاد سازها (مثل: خون)، امولسیون کننده ها (مثل: کرم)، جوهرسازی، کف سازی (مثل: شامپو) ،دیسپرسنتها (جداکننده ها) ،پلیمر( مثل: لاستیک ماشین) و… بازی می کنند.
  وی در پایان با توصیه به اینکه والدین برای استحمام کودک از شوینده های های ویژه کودکان استفاده نمایند؛خاطر نشان کرد:

مواد فوق بسیار ملایم، سازگار با پوست و چشم بوده و ضمن ایجاد نرمی و لطافت بر روی پوست دارای قدرت پاک کنندگی مناسبی نیز می باشند. این ماده بسیار ملایم بوده و نرمی و رطوبت بجا گذاشته و حساسیت زایی نیز ندارد ضمن اینکه دارای حالت دهندگی مناسب می باشند از قابل بازگشت به طبیعت نیز برخوردارند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *