چرا بعضی از کودکان دیر حرف می زنند؟

باید توجه داشت هیچ سن و سال دقیق و مشخصي براي رشد مهارتهاي بياني كودك وجود ندارد. بعضي از كودكان بين سنين ۱۲ – 10 ماهگي تك كلمات را به زبان مي آورند و به تدريج جملات كامل را مي گويند. سايرين در سن ۳ سالگي به وضوح صحبت ميكنند و برخي نيز تا سن دو و نيم سالگي حتي يك كلمه هم نمي گويند و ناگهان زبان به جملات كامل باز ميكنند.  مشكل در برقراري ارتباط ۳ تا ۱۰ درصد از كودكان را تحت تأثير قرار مي دهد. كودكان بين ۳ تا۱۶ سال مستعد اين مشكل هستند و به نظر ميرسد احتمال بروز آن در پسران بيشتر است. كودكان ناراحت، در مقايسه با همسالان خود قادر نيستند به درستي صحبت كنند.

چگونه مشكل تاخير در صحبت كودك را تشخيص دهيم؟

·         يك متخصص خوب اطفال به شما نموداري از نقاط عطف زندگي كودك ميدهد و اگر كودك شما هنوز به نقطه موردنظر نرسيده بايد با متخصص مشورت كنيد.

·         كودك خود را با همسالان خودش مقايسه كنيد. اگر كودك شما حداقل يك سال عقب مانده است، احتمالا علائم تاخير در صحبت كردن را نشان خواهد داد.

·         كودك نميتواند مسير كلمات را درك كرده و دنبال كند.

·         كودك به كندي صحبت ميكند و در سن ۲ سالگي هنوز نميتواند كلمه بسازد.

·       كودك در سن ۳ سالگي هنوز در ساخت جملات مشكل دارد و نميتواند كلمات را در محل مناسب يا با ترتيب مناسب در جمله قرار دهد.

·       كودك هجاهاي مشخصي را اشتباه ميگويد، نميتواند آنها را واضح تلفظ كند يا آنها را جا مي اندازد يا نميتواند صداهاي خاصي را تلفظ كند.

علل تاخیر در صحبت کردن کودکان:

·         ممكن است كودك به يادگيري چيزهاي ديگري مشغول باشد و احساس نكند كه به برقراري ارتباط نيازي دارد.

·         فقدان يك رژيم غذايي متعادل، رشد كودك را كند ميكند.

·         استرس عاطفي موجب ميشود كودك از بيان احساسات خود بترسد.

·        كودكي كه در محيط خشونت آميز زندگي ميكند، اغلب به دليل فقدان برقراري ارتباط به اين مشكل دچار ميشود.

·        كودكان عقب مانده ذهني، اغلب در صحبت كردن تاخير دارند.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. عوامل متعددي مي‌توانند باعث ايجاد اشكال در تكلم كودك شوند. تاخير تكلم در بچه‌اي كه از جهات ديگر سالم است و رشد طبيعي دارد ممكن است به علت مشكلاتي در دهان مثل اختلالات زبان و يا كام باشد. در برخي از بچه‌هايي كه دچار اختلال تكلم هستند، مشكلاتي در اعصاب حركتي وجود دارد و كودك در استفاده از لب‌ها، زبان و فك براي صحبت كردن دچار مشكل است. در اين بچه‌ها ممكن است اختلال تكلم به تنهايي يا همراه با ساير اختلالاتي مثل اشكال در تغذيه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *