چرا باید به بهداشت دهان و دندان در بارداری بیشتر توجه کرد؟

زمان بارداری بعضی از مشکلات خواه نا‌خواه برای دهان و دندان‌ها به وجود می‌آید که بخشی از آن به دلیل تغییرات هورمونی است. از آغاز دوران بارداری سطح بعضی هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند و همین تغییرات هورمونی باعث پرخونی در رگ‌ها می‌شود. لثه‌های پرخون یکی از مشکلاتی است که زنان در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند.

در این زمان لثه‌ها حساس است و خیلی زود دچار خونریزی می‌شود. البته پرخونی لثه در دوران بارداری یک مشکل طبیعی است ولی التهاب لثه می‌تواند باعث حساسیت لثه‌ها و دردناک شدن آن‌ها شود و بنابراین خانم‌های باردار با ملایمت مسواک بزنند یا از نخ کشیدن دندان‌ها امتناع کنند که عواقب آن باقی ماندن ذرات غذا لا‌به‌لای دندان‌ها و پوسیدگی تدریجی دندان‌ها در قسمت‌های پایینی است. از سوی دیگر در دوران بارداری بخشی از مواد معدنی برای رشد جنین مصرف می‌شود و کمبود مواد معدنی برای مادر را در پی دارد. البته پرخونی بدن هم به کاهش غلظت مواد معدنی کمک می‌کند. کمبود کلسیم، فسفر و فلوراید می‌تواند روند پوسیدگی دندان‌ها را سرعت ببخشد و برای مادری که دندان‌های سالمی ندارد، دردسرساز شود.

با توجه به شرایط خاص دوران بارداری که دندان‌ها بیش از قبل مستعد پوسیدگی هستند باید مادر مراقبت ویژه از دندان‌ها داشته باشد. مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها بعد از هر وعده غذایی اگرچه در هر شرایطی مهم است ولی در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید با دقت بیشتری انجام شود. استفاده از دهان‌شویه هم برای زنان باردار ضروری است. البته محلول‌های دهان‌شویه‌ای که مخصوص دوران بارداری باشد وجود ندارد. ولی دهان‌شویه‌های معمول که در شرایط عادی توصیه می‌شوند، برای این دوران هم مناسب است. فقط باید دقت شود دهان‌شویه‌ای که انتخاب می‌شود غیرالکلی باشد.

توصیه به مادران باردار این است که بعد از هر مسواک زدن و به خصوص شب‌ها قبل از خواب حتما از دهان‌شویه استفاده کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که در دوران بارداری خانم‌ها با آن درگیر می‌شوند بوی بد دهان است که آن هم غیرطبیعی نیست ولی با استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه می‌توان این مشکل را برطرف کرد. التهاب و پرخونی لثه‌ها گاهی تا دوران شیردهی هم ادامه دارد. این التهاب نیازی به درمان ندارد و خود به خود برطرف می‌شود ولی پوسیدگی دندان‌ها را سرعت می‌بخشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *