چاقی و لاغری در زنان چه تاثیری بر باروری می گذارد؟!/ رابطه وزن و ناباروری

وزن از جمله شاخص‌هایی مؤثر در باروری افراد است. داشتن اضافه وزن یا کمبود وزن، هریک می‌توانند توان باروری و شانس بارداری سالم و موفقیت‌آمیز فرد را کاهش دهند. در این مطلب به تشریح ارتباط وزن خانم‌ها و باروری‌شان می‌پردازیم:

چاقی و باروری

اگر برای باردار شدن تلاش می‌کنید یا قصد تلاش برای آن را دارید، باید بدانید که اضافه وزن می‌تواند بر شانس باروری شما و داشتن یک فرزند سالم، اثر بگذارد. اگر اضافه وزن دارید و می‌خواهید برای بارداری در سال آینده و یا چند سال پیشِ رو برنامه‌ریزی کنید، باید برای تغذیۀ سالم و ورزش منظم نیز برنامه‌ریزی کنید. کم کردن حتی چند کیلوگرم، می‌تواند مؤثر باشد. البته، وزن پدر هم می‌تواند بر شانس بارداری و سلامت فرزند تأثیر بگذارد.

چگونه بدانم که اضافه وزن دارم یا چاقم؟

یک معیار معمول برای تشخیص اضافه وزن یا چاقی، شاخص تودۀ بدنی یا بی اِم آی (BMI) است. شما می‌توانید بی اِم آی خود را با تقسیم وزنتان (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قدتان (بر حسب متر) محاسبه کنید. بی اِم آی بین ۱۸٫۵ تا ۲۵، سالم، بین ۲۶ تا ۳۰، دارای اضافه وزن و بالای ۳۰، چاق محسوب می‌شود.

حقایقی دربارۀ خانم‌ها، وزن و باروری

چاقی با بر هم زدن تعادل هورمونی و اختلال در تخمک‌گذاری، می‌تواند بر باروری خانم‌های چاق، به‌ویژه در نخستین بارداری‌شان، اثر بگذارد. چاقی با بروز سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز مرتبط است که این سندرم از دلایل شایع ناباروری است.

چاقی مادر خطر مشکلات بارداری و بیماری‌های نوزاد را افزایش می‌دهد. افزایش فشار خون، پره‌اکلامپسی (مسمومیت دوران بارداری)، دیابت بارداری، عفونت، ترومبوآمبولی، سزارین و مرده‌زایی، از جمله خطرهای مرتبط با چاقی‌اند.

احتمال چاقی فرزندان ماداران چاق یا دارای اضافه‌ وزن، نسبت به فرزندان مادران دارای وزن متناسب، بیشتر است. همچنین، چاقی خطر سقط خودبه‌خودی جنین یا مرده‌زایی را افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی شانس بارداری خانم‌های دارای اضافه وزن یا چاق کمتر است. همچنین ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا باردار شوند. خطر پره‌اکلامپسی در خانم‌های دارای اضافه وزن، دو برابر و در خانم‌های چاق، سه برابر است. همچنین خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری در خانم‌های دارای اضافه وزن، دو برابر و در خانم‌های چاق هشت برابر است. خطر سقط جنین و مرده‌زایی نیز در خانم‌های چاق، دو برابر خانم‌های دارای وزن نرمال است.

همچنین، نوزادانِ مادران چاق، معمولاً بزرگ‌تر از سن خود هستند و به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و یا به یک ناهنجاری مادرزادی مبتلایند.

چگونه وزنم را کم کنم؟

با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌توانید به‌تدریج به وزن مناسب خود برسید.

لاغری و باروری

کمبود وزن یا لاغری نیز، همانند اضافه وزن و چاقی، می‌تواند توان باروری خانم‌ها را کاهش دهد. این شرایط نیز با بر هم زدن تعادل هورمونی و اختلال در تخمک‌گذاری، بر شانس بارداری خانم‌ها اثر می‌گذارد. احتمال این که خانم‌های دچار کمبود وزن مجبور باشند بیش از یک سال برای بارداری تلاش کنند، نسبت به خانم‌های دارای وزن نرمال، دو برابر است. افراد دارای بی اِم آی زیر ۱۸٫۵ لاغر محسوب می‌شوند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *