پیشگیری از سرماخوردگی در بارداری/ چه اصولی را باید رعایت کنیم؟!

چگونه از سرماخوردگی در دوران بارداری پیشگیری کنیم؟

 چرا پیش از آنکه سرما بخوریم به اقدامات پیشگیرانه آن فکر نمی کنیم؟ بهتر است بدانید که بارداری دورانی است که دارای آداب خاصی است. شما از اولین لحظه ای که متوجه می شوید باردار شده اید باید به نحوه ی تعذیه، رفتار، سبک زندگی و … خود دقت بیشتری داشته باشید. 

پیشگیری از سرماخوردگی در بارداری

در گام اول، تغذیه مناسب، خواب کافی و ورزش منظم، پوشیدن البسه مناسب، اجتناب از تماس با افراد بیمار، خوردن آبمیوه های دارای ویتامین C بویژه مرکبات، شستشوی منظم دست ها به خصوص پس از ورود به منزل، خوردن مواد غذایی حاوی پروتئین و انواع سوپ، تزریق واکسن آنفلوآنزا در صورت تایید پزشک همگی می تواند مانع از ابتلا به سرماخوردگی در افراد شود.

کارهایی که باید یا نباید در دوران بارداری انجام دهید!

دست دادن و روبوسی را تعطیل کنید

به هیچ عنوان با اشخاص دست ندهید و اگر دست دادید به صورتی که شخص ناراحت نشود از ضدعفونی کننده های بهداشتی استفاده کرده و پیش از تماس دست با قسمت های دیگر بدن (به خصوص صورت) دستها را ضد عفونی کنید.

روبوسی کردن فرهنگی است که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته وجود ندارد. تماس لب شما با صورت اشخاص باعث انتقال سریع میکروب ها به بدن شماست. پس اگر در شرایطی بودید که مجبور به روبوسی شدید سعی کنید به روش عرب ها فقط شخص را به آرامی بغل کنید و از تماس صورتتان با صورت نفر مقابل محترمانه اجتناب کنید. (اگر شخصی مراعات حال شما را نکرد و روبوسی کرد حتما در اولین فرصت با آب نمک مجاری بینی و حلق خود را شست و شو دهید).

اگر در مکان های عمومی تردد دارید حتما ماسک بزنید. بدن شما در طول دوران بارداری از قدرت ایمنی پایینی برخوردار است و احتمال سرماخوردگی بالاست و از آنجاییکه در یک مکان عمومی مشخص نیست چه کسی سرما خورده است یا … بهتر است شما به صورت پیش فرض ماسک بزنید.

در فواصل زمانی مناسبی دست خود را با آب و صابون تمیز بشویید. همین شستن دست ها از بروز بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند.

وقتی در مکانهای عمومی تردد داشته اید، پیش از شستن دست ها یا ضد عفونی کردن آنها به هیچ عنوان دست خود را به چشمتان نمالید.

تغذیه مناسب داشته باشید

در دوران بارداری رژیم غذایی سالم داشته باشید.

پرخوری نکنید.

از درهم خوری پرهیز کنید به این معنا که از خوردن چند مدل متفاوت غذا در یک وعده غذایی خودداری کنید؛ حتی اگر به جشن و مهمانی و عروسی رفته اید!

آداب صحیح غذا خوردن را رعایت کنید. یعنی غذا را با آرامش و کامل بجوید، مواد خوراکی سالم بخورید، آب، ماست، سالاد و دیگر مایعات را همراه با غذا نخورید.

چای و میوه را یک ساعت قبل تا ۲ ساعت بعد از صرف غذا مصرف نکنید.

بهتر است در هر میان‌ وعده فقط یک نوع میوه استفاده کنید.

برنامه غذایی خود را در ساعات منظم به صورت ۵ وعده غذایی با حجم کمتر و فواصل ۴ – ۳ساعت تنظیم کنید.

حداقل ۳-۲ ساعت از شام تا خواب فاصله بیندازید.

استراحت کافی داشته باشید.

سعی کنید پیش از ۱۱ شب بخوابید. حتی اگر عادت به زود خوابیدن ندارید برای سلامت خودتان و نوزادی که در راه دارید و الگوهای زندگی و سلامتی خود را در این ۹ ماه از شما می گیرد، این توصیه را انجام دهید. نوزاد مادرانی که شبها دیر وقت می خوابند و برنامه ی منظمی ندارند، بعد از به دنیا آمدن از نظر نظم خوابی بسیار بیشتر از دیگر نوزادان مادران خود را اذیت می کنند.

پس حداقل برای راحتی خود هم که شده این توصیه را در این ۹ ماه جدی بگیرید.

فعالیت بدنی مناسب داشته باشید. بهترین فعالیت در دوران بارداری پیاده روی با الگوی صحیح است. یعنی پیاده‌ روی ملایم روزانه در هوایی تمیز (مثلا پارک) با سطحی صاف (شیبدار نباشد). این نوع پیاده روی با ایجاد گردش بهتر خون در بدن شما، دفع فضولات را مناسب تر کرده و سیستم ایمنی شما را  تقویت می کند.

از قرارگرفتن در معرض باد به ویژه پس از حمام خودداری کنید.

از مصرف آب و نوشیدنی‌های خیلی خنک به خصوص صبح ناشتا یا بعد از حمام خودداری کنید.

دورتا دور حمام و خانه را هفته‌ای ۲ بار اسپری سرکه بپاشید یا کمی سرکه را در آب بجوشانید، این کار به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.

سرما خوردگی در بارداری را چگونه درمان کنید
هنگام ابتلا به سرما خوردگی اولین گام مراجعه به پزشک برای دریافت درمان های دارویی است، در کنار درمان های دارویی، استراحت کافی و خواب در اتاق با بخور آب سرد می تواند مجاری تنفسی را باز و میزان عطسه یا سرفه را کم کند، همچنین مصرف مایعات فراوان می تواند علاوه بر تسکین علائم باعث خروج زودتر مواد سمی و باقیمانده مواد شیمیایی داروها از بدن شود.

هنگام استراحت بالا نگه داشتن سر روی بالش نیز می تواند مانع از بسته شدن منافذ تنفسی و بروز عطسه وسرفه شود، هنگامی که باید خطر را جدی گرفت که اگر پس از چند روز استراحت علائم سرما خوردگی از جمله تب، سردرد، عطسه و سرفه ، تغییر خلط بینی به رنگ تیره همچنان در بدن مادر باردار وجود داشته باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است دچار بیماری هایی مانند پنومونی، برونشیت و عفونت های سینوسی شده باشد که هرکدام می توانند عاملی بسیار خطرناک برای سلامت جنین باشند.

درمان های خانگی برای سرماخوردگی در بارداری
از جمله درمان های خانگی برای تسکین علائم سرما خوردگی می توان شستشوی بینی و حلق و گلو با آب نیمه گرم و نمک را نام برد می تواند باکتری ها ومیکروب های دهان و مجاری تنفسی را نابود کند، همچنین مصرف سوپ مرغ به دلیل دارا بودن کلسیم و پروتئین می تواند باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شود، اضافه کردن عسل به همراه لیمو ترش به چای گرم کمرنگ نیز می تواند باعث تسکین گلو درد شود و درنهایت کمپرس سرد و گرم روی سینوس ها می تواند درد این نواحی بر روی صورت را از بین ببرد.

در شرایط زیر حتما به پزشک زنان خود مراجعه کنید:

سردرد و سرگیجه شدید
ضعف عضلانی شدید
احساس تنگی نفس
عطسه یا سرفه‌ های شدید
تب و لرز شدید یا تب بالای ۳۸ درجه
تشدید علایم پس از گذشت ۳ روز از شروع بیماری
اسهال، تهوع و استفراغ
احساس گیجی یا کاهش سطح هوشیاری 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *