ویار بارداری چیست؟/ آیا ویار بارداری نشانه نیاز بدن است؟!

بهترین توضیح عامیانه برای روزهای محبوب دوران بارداری این است که ویار بارداری راهی است که نیازهای بدن مادران را یادآوری می کنند. به طور مثال، هوس خوردن بستنی نشان دهنده ی کمبود کلسیم، هوس خوردن چیپس شور به معنی کمبود سدیم و هوس خوردن شکلات به معنی کمبود آهن در بدن مادر باردار می باشد.

ممکن است شما به این توضیحات نگاه منطقی داشته باشید، اما شواهد غیر از این را نشان می دهد. اگر ما واقعا گاهی نیاز بیشتری به بعضی مواد مغذی (به خصوص ویتامین ها، آهن و منیزیم) داشته باشیم، چرا این هوس، باعث اشتیاق بیشتری به خوردن برخی از سبزیجات برگ دار، لوبیا، حبوبات و غلات تصفیه شده نمی-شود. با افزایش ویار بارداری، جنین نیز بیش ازحد رشد می کند و این برای سلامتی مادر و کودک مضر است.

در واقع، بستنی منبع غنی از کلسیم و یا شکلات منبعی از آهن نیستند، آهن خوب در گوشت قرمز است، که اغلب در بالای لیستی از چیزهایی قرار دارد که زنان در دوران بارداری حتی نمی توانند به آن دست بزنند.

اگر چه برخی از دانشمندان تغذیه، میل به خوردن چیزهایی که در واقع مواد غذایی نیستند، مانند خاک رس را با کمبود مواد معدنی، معمولا آهن، مرتبط می دانند و ادعا می کنند که نشان دهنده ی کمبود آهن و در نتیجه کم خونی است، ولی باید مادران باردار دقت داشته باشند که اگر ویار بارداری آن ها عجیب و غریب بوده و سازگار با مواد غذایی نباشد، بهتر است به دنبال مشاوره با یک متخصص تغذیه باشند، زیرا ممکن است دارای نوعی بیماری باشند.
از طرفی دیگر، ولع مصرف مواد غذایی خاص می تواند یک راه مقابله با بیماری های دوران بارداری باشد. ارتباطی که بین تهوع و هوس وجود دارد، این امکان را نشان می دهد. در واقع، غذایی که میل به خوردن آن در دوران بارداری دارید به حل ضعف های معده واختلالات آن کمک می کند. محققان هنوز در حال تحقیق و بررسی این مسائل مربوط به ویار بارداری هستند.

همه ی آنچه که در ذهن زنان باردار می گذرد؟

چیزی که در مورد ویار بارداری یک زن باردار خاص و جالب است، چگونگی و متفاوت بودن ویار بارداری هر زن با زن دیگر می باشد. در برخی از کشورها، شکلات و بستنی ممکن است در اوایل لیست ویار بارداری زنان باشند، اما در بعضی دیگر از کشورها این مواد غذایی کاملا متفاوت هستند. یک مطالعه در تانزانیا نشان می-دهد که زنان ویاردار، میل بیشتری به مصرف گوشت و انبه دارند، در حالی که بر اساس تحقیقات در نیجریه، زنان باردار علاقه ی زیادی به خوردن دانه ها در دوران ویار دارند. بررسی این نتایج، این اعتقاد را در ما بیشتر می کند که میل شدید به بعضی غذاها در زنان باردار، در واقع تاییدکننده ی بسیاری از نیازهای بدن آن ها است.

از بررسی شواهد مطالعات گسترده ای که در دانشگاه آلبانی انجام شده، می توان نتیجه گرفت که ویار بارداری، عمدتا نتیجه ی مسائل روانی هستند. بسیاری از زنان باردار خواستار بعضی غذاها هستند، نه برای تغذیه و یا استفاده از خواص آن ها، بلکه به این دلیل که آن ها اجازه خوردن چیزهایی را که به طور معمول ندارند، به خصوص اگر آن ها قوانین سفت و سختی در مورد رژیم غذایی قبل از بارداری داشته باشند.

نکاتی درباره آنچه که شما درباره ویار بارداری تصور می کنید:

آیا شما باید بعضی از ویار بارداری خود را نادیده بگیرد؟ و یا در خوردن بعضی از آن ها افراط نکنید؟ رژیم غذایی سالم و متعادل، کلیدی برای دوران بارداری است تا این دوران به سلامتی سپری شود. اما تا زمانی که شما در حال گرفتن بیش ازحد سهمیه مواد مغذی خود در این دوران باشید، نه تنها آسیب خواهید دید، بلکه این دوران را در آرامش سپری نخواهید کرد. پس با بهره گیری از درمان به موقع و استفاده ازتجربیات بالا، سعی کنید تا دوران بارداری خوبی داشته و فرزند سالمی را به دنیا آورید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *