وجود توده در کیسه بیضه/ آیا سرطان بیضه کشنده است؟

سرطان بیضه رشد سرطانی سلول های بیضه می باشد که به صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در بیضه خود را نشان می دهد. اغلب یک طرفه است اما گاهی ممکن است دوطرفه باشد.

پزشکان می توانند سرطان بیضه را در مراحل اولیه و یا زمانی که تومور به سایر بخش های بدن منتشر نشده باشد، درمان کنند. به طور معمول، پزشکان با انجام یک عمل جراحی، یک یا هردو بیضه را که تومور دارند، خارج می نمایند.

در اغلب بیماران یک بیضه حذف می شود، در حالیکه آن یکی دیگر، به اندازه ی کافی هورمون برای رابطه ی جنسی و تولیدمثل تولید می کند. جراحی و ترکیبی از پرتودرمانی و شیمی درمانی برای از بین بردن سرطان بیضه موثر است.

مقاله ای در مجله ی انکولوژی، پیشرفت در درمان سرطان بیضه را یکی از بزرگ ترین دستاوردهای پزشکی می داند. این امر به ویژه ناشی از تجویز داروهای شیمی درمانی سیس پلاتین است که میزان بقا را برای این نوع سرطان ارتقا می بخشد. هرچند که ۹۵ درصد از درمان های سرطان بیضه موفقیت آمیز است، اما تشخیص و درمان زود هنگام آن می تواند این میزان را تا ۹۸ درصد افزایش دهد.

سرطان بیضه در چه سنینی شایع است؟
سرطان بیضه شایعترین بدخیمی در مردان ۲۰ تا ۳۵ ساله است اما ممکن است در هر سنی دیده شود.

ایا می دانید بیضه نزول نکرده بیشتر در معرض ابتلا به سرطان است؟
در برخی افراد که بیضه انها پایین نیامده و در محل طبیعی خود قرار نگرفته است خطر ابتلا به سرطان بیضه بیشتر از افراد عادی است. این خطر حتی پس از جراحی همچنان باقی می ماند. ولی جراحی و پایین اوردن بیضه باعث میگردد که اگر بیضه دچار سرطان شد زودتر و در زمانی که قابل درمان است تشخیص داده شود.

بیماران با سرطان بیضه چه علایمی دارند؟
شایعترین علامت بیماران بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده ای سفت در بیضه می باشد. بیضه مبتلا معمولا به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می کند. در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علایم درد پشت, تهوع, استفراغ, بی اشتهایی, سرفه, تنگی نفس, درد استخوان یا تورم اندامها مراجعه می نمایند. در برخی موارد نیز توده بیضه توسط شریک جنسی بیمار تشخیص داده می شود.

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟
در معاینه پزشک توده ای سفت و بدون درد در بیضه لمس می کند و با انجام سونوگرافی بیضه ها و ازمایشات لازم تشخیص قطعی می گردد. تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند باعث پیشرفت و گسترش سرطان بیضه به سایر نقاط بدن گردد و درمان ان بسیار مشکل گردد.

بیماران با سرطان بیضه در چه مرحله ای از بیماری ممکن است مراجعه نمایند؟
_ سرطان محدود به بیضه
_ سرطان محدود به غدد لنفاوی شکم
_ سرطان علاوه بر بیضه و غدد لنفاوی شکم به سایر نقاط بدن مانند ریه, کبد و مغز گسترش بافته است.

درمان های سرطان بیضه
درمان بسته به نوع سرطان و مرحله ان متفاوت است. درمان مشترک در تمام موارد خارج کردن بیضه مبتلا به سرطان با جراحی است. سایر درمان ها بر اساس میزان گسترش و نوع سرطان انجام می گردد. این درمان ها عبارتند از: شیمی درمانی, اشعه درمانی و جراحی وسیع شکمی برای خارج کردن غدد لنفاوی شکم.

در صورتی که بیضه سمت دیگر سالم باشد خارج کردن یک بیضه تاثیری در عملکرد جنسی و باروری بیمار ندارد.

ایا می دانید معاینه بیضه توسط خود شخص مهم ترین راه تشخیص به موقع سرطان بیضه است؟
بهترین زمان معاینه هنگام حمام کردن است که پوست کیسه بیضه شل میباشد. با لمس دقیق بیضه ها بین انگشت شست وسایر انگشتان هر گونه تغییر ظاهری و سفتی بیضه باید مد نظر قرار گیرد.

اشتراک‌گذاری
47 نظر
  1. سلام من ۲تا غده روی بیضه بزرگم (سمت راست) دارم از بچگی بودن یکی اندازه کشمش سیاه کوچک یکی ،یک ششم کشمش و اصلا بزرگ نشدن فقط متناسب با خال که با رشد بدن بزرگ میشه غدمم متناسب با رشد بیضه بزرگ شده و دردی هم احساس نمیکنم و بیضم تورم نکرده، غده هم داخلی هست روی بیضه نه روی پوست بیضه، الان ۱۵ سالمه فکر کنم از تولدم یا از ۵,۶ سالگی بودن،لطفا نظرتون رو در این مورد بهم بگین ممنون.

    1. پاسخ از دکتر آذرآبادی ارولوژیست: سلام،باید معاینه و سونوگرافی انجام شود.

  2. سلام وقت بخیر?
    من تقریبا دوسال پیش بود که بیضه سمت راستم به صورت ناگهانی درد گرفت و از اونجایی که تو خونه تنها بودم نرفتم دکتر این درد بعد از یکی دو ساعت بر طرف شد بعد از چند روز دیدم که بیضه سمت راستم بزرگتر از بیضه سمت چپم شده کنجکاو شدم و تو اینترنت دنبالش گذشتم شماره یه دکتر رو پیدا کردم و باهاش تماس گرفتم ایشون گفت که تو سن تو (من ۱۶ سال دارم ) این طبیعیه منم دیگه پیگیرش نشدم تا اینکه بعد از گذشت چند ماه دیدم بازم بیضه ام درد گرفت( البته قبلشم درد میگرفت گاهی اوقات اونم خیلی کم بود دردش ) و دیدم که بیضه سمت چپم هم اندازه اش بزرگتر شد راستش بنا به دلایلی مثل کم رویی و … نرفتم دکتر و وقتی که خودم بیضه هامو معاینه میکردم احساس میکردم یه چیزایی اندازه تیله یا یه کم بزرگتر یا کوچکتر به بیضه هام چسبیده و خیلی هم سفت بودن. الان یه دوسالی میشه که این مشکل رو دارم اما چون درد نداره یا خیلی کمه دردش به پزشک مراجعه نکردم میخواستم از شما بپرسم که امکانش هست بیماری من سرطان بیضه باشه؟

    1. دکتر آذرآبادی ارولوژیست: سلام،حتما باید معاینه شوید و سونوگرافی انجام دهید.

  3. با سلام من یک توده زیر بیضه ی سمت راستم دارم که نرم تر از بیضه هام هست و مثل یک طناب پیچ خورده هست و فکر میکنم به بیضم متصل نیست ایا‌این می‌تونه سرطان بیضه باشه یا اصلا خطرناکه

    1. دکتر آذرآبادی ارولوژیست: سلام،باید سونوگرافی انجام دهید ولی با توجه به توضیحات شما ،احتمال اسپرماتوسل مطرح است.

  4. ببخشید ولی من این توده رو در زیر بیضه سمت راست خود دارم ولی با توجه به گفته بعضی سایت ها اسپرماتوسل در بالای بیضه هاست است اسپرماتوسل می‌تونه پایین بیضه باشه و یک سوال دیگه میخواستم بدونم سفتی تومور بیضه چه قدر است یا بهتره بگم به چه چیزی در دنیای واقعی تشبیه میکنینش (سفتی اش را)

    1. دکتر آذرآبادی ارولوژیست: نرم بودن توده به نفع اسپرماتوسل و توده های اپیدیدیم است.سفتی تومور تقریبا مثل سنگ است. باید معاینه و سونوگرافی انجام شود.

  5. سلام منم بالای بیضه‌ی سمت چپم دارم لطفاً اگه کسی نمیدونه که این حتی به مرگ هم مبتلا میشه به ما بگه . خواهشاً!

  6. سلام من هم در بالای بیضه‌ی سمت چپم دارم . آیا این سرطان منجر به مرگ میشود؟!؟

  7. سلام. خواستم بپرسم اگه اون یکی از بیضه ها که توده داشته برداشته بشه و اگه جای دیگه ای پخش نشده باشه. این یعنی سلامت و زندگی فرد دیگه در خطر نیست و احتمال مرگ وجود نداره درسته؟
    خواهشا جواب بدید
    اگرم کمی پخش شده باشه احتمال مرگ وجود داره؟

    1. دکتر آذرآبادی ارولوژیست: سلام،براساس سایز و نوع تومور موارد فوق متفاوت است و به صورت کلی معمولا اگر تومور زود عمل بشه، بیمار خوب می شود و احتمال مرگ و میر بسیار کم است. نگران نباشید.

  8. سلام من بیضم درد میکنه ولی هردو بیضه اندازه هم و چیز خاصی هم بینشون حس نکردم لطفا جواب بدید آیا این نشانه سرطان هست ؟؟؟

    1. دکتر مهدی آذرآبادی ارولوژیست: سلام، درد بیضه به سرطان ارتباطی ندارد و مهمترین نشانه سرطان، توده بدون درد است.

  9. سلام من بیضم درد میکنه ولی هردو بیضه اندازه هم و چیز خاصی هم بینشون حس نکردم لطفا جواب بدید آیا این نشانه سرطان هست ؟؟؟

  10. آیا این نوع سرطان کشنده هم هست یا نه

  11. سلام ببخشید توی قسمت درمان نوشته بیضه فرد خارج میکنیم یعنی بیضه رو بعد خارج کردن قطع میکنید یا همون توده سرطانی رو در میارید؟؟؟؟

    1. بیضه مبتلا خارج می شود.

  12. سلام،اگه مقدوره خواهشا جواب بدید چون خیلی نگرانم،تو بیضه ی سمت چپم نزدیک اپیدیدیم ی سفت وجود داره ک کمی برجسته تر ازاز سطح بیضست… حداکثر ۱میلی متر،ایا میتونه سرطان بیضه باشه؟و اینکه ب ندرت تو ساق و کف پای چپم درد خفیفی مثل گرفتگی حس میکنم خیلی ممنون….

    1. دکتر آذرآبادی ارولوژیست: سلام، به نظر سرطان نمی آید. جهت معاینه به ارولوژیست مراجعه کنید.

  13. سلام من ۵ساله ک یه غده اندازه ی تیله روی بیضه چپم هست
    و الان کاهش وزن شدیدی دارم
    امکان سرایت سرطان ب بقیه نقاط بدنم هست؟
    هیچ دردیم از ناحیه بیضهام احساس نمیکنم
    الا ۲۰سالمه

  14. سلام، من چند وقته روی این موضوع حساس شدم، ۱۸ سال دارم، روی بیضه سمت چپ خود(از نگاه خودم چپ و از زاویه دید فرد دیگر سمت راست میشود) یک چیز نرمی که خیلی هم کوچیکه احساس میکنم که انگار به بیضه چسبیده، البته من حالت تهوع یا استفراغ یا موارد دیگر رو ندارم ولی اگر ضربه ای به این ناحیه وارد شود کمرم کمی درد میگیرد، خیلی ترسیدم، نمی‌دونم چیکار کنم…

  15. من يكي دوساله يه برامدگي روي بيضه چپم دارم ولي اونجور كه شما گفتيد مث سنگ نيست و كمي نرم تره و وقتي فشار مي دم بين اون و بيضه چپم كمي دستم فرو مي ره .اين چيست و ايا جاي نگراني هست؟؟؟؟اگر هست كشنده هس؟؟(١٦سالمه)

  16. سلام آقای دکتر. من در بازی فوتبال به بیضم لگد زده شد و بیضم بزرگ شد رفتم دکتر دارو داد گفت استراحت کن. من هم استراحت کردم دیگه دردی در بیضم احساس نکردم. اما بیضم به حالت عادی خود بر نگشته است. بعد ها متوجه توموری در درونش شدم. اما الان زیاد احساس نمیشه. این میتواند سرطان باشد

  17. با سلام و خسته نباشید من یک توده برآمدگی به اندازه یک تیله در جایی که اپیدیدیم وجود داره رو میبینم روی بیضه سمت چپ که سفت نیست بافت نرمی رو هم داره آیا علایم یک نوع سرطانه خطری رو ایجاد میکنه با توجه به شرم و حیا که دارم خواستم ببینم نظر شما چه هست با تشکر از راهنمایی شما

  18. سلام اقای دکتر زیر بیضه سمت راستم ی چیزه سفت و گرد وجود داره ولی به بیضه نچسبیده ولی سفت و گرد است نگران این موضوع هستم ک شاید سرطان باشه خاهشا بگید این چیه ایا مشکل سازه یا نه من ۱۸ سال دارم!

  19. با سلام و احترام .من درون کیسه بیضه بالا و سمت چپ بیضه چپم متوجه یه غده دوقولوی بهم چسبیده شدم که با یه چیزی مثل طناب باریک بهم وصل شده بود به دکتر اورولوژی مراجعه کردم گفتن چیز خاصی نیست و کیست هست و مشکلی نداره الان شش ماه گذشته و این به اصطلاح کیست دوقولو یکیش تقریبا اندازه اش به ده درصد کاهش پیدا کرده ولی اون یکی تقریبا سه برابر شده که با یکم لمس و تحریک حتی از نظر حجمی خیلی بزرگتر میشه .از نظر ظاهری هم شبیه خود بیضه است.ممنون میشم نظرتون رو بدونم

  20. دوستان , آدم در سن نوجوانی اونقدر حساسه و اطلاعات و تجربیاتش هم به نسبت کم است که هر بیماری را که مطالعه کند فکر میکند برخی نشانه هایش در او هست , و تمام فکر و ذکرش صرف اون احتمال غلط میشه کهاصلا نباید با این دید در مورد بدن خودش کنجکاو بشه و احتمال هر بیماری بده, یا راحت و بدون خجالت بره دکتر تا خاطر جمع بشه , بنده با ۵۵ سال سن تمام این علایم که دوستان گفتن و ضربه به بیضه و …. همه را در سنین مختلف داشته و ۳۰ /۴۰ سال هم الکی جوش بیماری و ….هم زده ام ولی الحمدلله صد در صد بی عیب و نقص بوده ام هیچ مشکلی پیش نیامده و اکثر اینها که دوستان میگن طبیعی است و پشیمانم چرا یک عمر الکی جوش زده ام / مثلا اون دوست که گفته غده ای اندازه تیله در بیضه دارم خب طبیعی نیست و حتما باید بره دکتر تا بفهمند چیه , وگرنه اون غده ریز کنار بیضه و مساوی نبودن اندازه بیضه ها و بالا پایین بودن بیضه ها همه طبیعی است

  21. سلام ببخشید من ۱۶ ساله و در بیضه سمت چپم یک چیزی مثل یک بیضه کوچک چسبیده به بیضه دارم واز سن ۱۲ سالگی این رو تا الان دارم این نشونه ی چیه که ظاهر شده

  22. سلام اقای دکتر من ۴۰سالمه،زیر بیضه سمت چپم یه غده س که وقتی فشارمیدم خودش درد نداره ولی با رگه رگه ها به بیضه چسبیده یعنی ما بینش فاصله میفته بنظرتون چیه و چیکار باید بکنم

    1. منم همین مشکل دارم البته ۳۰ سالمه و این نزدیک ۵ ساله این توده هستش.به نظر شما اقای دکتر این توده ربطی به سرطان داره .ممنون میشم جواب بدید

  23. من تو بیضه سمت چپم یه غده اندازه نخود و دوتا اندازه یک چهارم نخود دارم وقتی بهش دست میزنم درد میگیره باید به چه دکتری برم از یه سال قبل خیلی کوچیک بود هی بزرگ تر شده ۱۸ سالمه

  24. سلام . برادر من نزديك ١١ماه پيش متوجه شد كه سرطان بيضه داره و خوشبختانه به جراحى و سه دوره شيمى درمانى بيماريشو كنترل كرد و نياز به جراحى غدد لنفاوى نداشت اما الان هنوز گاهى شكمش صدا ميده و موهاى سرش خوب در نيومده با اينكه٦ ماهه درمانش تموم شده بعضى وقتا ميگه پهلوم درد ميكنه ولى بخاطر اينكه خانواده رو نترسونه ميريزه تو خودش و هيچى نميگه به نظرتون خطرى باز تهديدش ميكنه؟؟؟؟

  25. سلام .من ۱۵ سالمه و تازگیا ی چیزی مثله تیله ولی کوچیک تر و سفته و و بین رن چپم و کیسه بیضه ک دس میزنی میفهمی هس از ظاهر معلوم نی رو پوسته بیضم درو مده و نچسبیده بیضم وضعیت بیضه هامم سالمه..میخواستم بودنم این چیه درد چیزیم احساس نمیکنم؟؟؟

    1. منم اینجوریم

  26. پسرم یک سال ونیم هست یکماه پیش توده سفتی در بیضه حس کردم دکترهای تومور بدخیم دادن وجراحی کردن قبلش سینوس کامل انجام دادن و از نظر اندام های دیگران کاملا سالم هست وجواب نمونه نوشته سینوس اندرون بخشی از بیضه دربرگرفته و پزشک هیچ توضیحی ندادن و گفتن سریع بستری کنن و مارا بیشترنگران کردن.الان تو راه بیمارستان منتظرتون هتل هستیم دکترش هیچ جوابی هم نمیدن

  27. سلام اقای دکتر خسته نباشید لطفا اگه میشه جوابم رو بدید
    من ۱۸ساالمه حدود۱یا۲ ساله یه چیزه عجیب بیضی شکل بالای بیضه ی سمت راستم هست که نمیدونم چیه ممکن غده ای چیزی باشه؟

  28. سلام خسته نباشید.ببخشید من روی بیضه چپم اسپرماتوسل دارم وسط بیضه هم یه چیزی شبیه به جوش هست چه کاری باید بکنم ممنونم

    1. منم مثل توام رفتی دکتر؟؟

  29. تو قسمت بالایی در واقع سر بیضه من یه توده دایره مانندی وجود داره که احساس میکنم بهش بگو اینجور ویران وصله ولی نمی‌دونم سرطان یا چیز دیگه.لطفا جواب بدین

  30. سلام اقای دکتر من در بیضه سمت راستم البته بالای بیضه یک تیکه حوباب مانندی هیت که بیشتر وقت ها درد میکنه سرطان نیست لطفا جواب بدین

  31. سلام دکتر لطفا جواب سوال منو بدید خواهشا من در بیضه سمت راست البیته از دید زاویه خودم بالاش یه توده که بعضی اوقات هستشش و بعضی اوقات نیستشششش من اصلا حس نمیکنم چه موقعا میره چه موقعا میاد ۱۳ سالمه توده اصلن دردی ازش حس نمیکنم خیلی خیلی میترسم به نضرتون چیه دکتر؟

  32. سلام اقای دکتر ۲۲سالمه که پارسال تو سنو گرافی بیضه ها که برای عمل واریوکوسل انجام دادم توی بیضه سمت راستم یه توده هیست که تو سنو که چند بار انجام دادم به فاصله زمانی ۲و ۳و۴و۶ماه توده هوی کانون های کلسیفیه و بدون جریان خون می باشد که ازمایش خون هم به فاصله زمانی ذکر شده دادم که جواب نرمال بوده هم ازمایش مارکرها هم الفا پروتین و یه چند تا دیگه هم بوده که همه نرمال بودن و اندازه توده بیضه ۱۲×۱۳بود.که تو فاصله زمانی ۶ماهشده ۱۲×۱۶وکاملا سفت میباشد که با معاینه مشخصه که سطح داخلی بیضه روبه پاین هست وسط بیضه وسفت اقای دکتر امکان سرطان هست ممنون میشم جواب بدین معاینه هم چند بار شدم امامیخوام نظر شما هم بدونم مهمه نظرتون برام لطف جواب بدین ممنونم

  33. سلام دکتر
    خسته نباشین
    دکتر من دانشجو پزشکیم..ولی جدا روم نمیشه برم ارولوژیست…یه توده اندازه عدس روی قسمت فوقانی خارجی بیضه چپم ..میشه گفت زیر اپیدیدیم هست.قوام سفت داره سر جاش هست و تکون نمیخوره..دست که میزنم یه درد تیرکشنده سمت چپ سینه ام احساس میکنم و بعد ک رها میکنم دردی ندارم..این توده سمت راست نیست .فقط سمت چپه..
    چیکار کنم دکتر..ممنون میشم جوابمو بدی

  34. سلام
    من.یک.چیزی.شبیه.نخود.در..کیسه.بیضه.اما.شناور..و.نچسبیده…به..بیضه..بدون.درد..اما.سفت..حس..می.کنم..که..ثابت..نیست..
    آزادانه در کیسه بیضه شناور است و به بیضه متصل نیست.این.چیه؟خطریه؟

  35. با سلام و خسته نباشید، من حدود یکسال قبل متوجه یه غده کوچیک داخل کیسه بیضه ام( قسمت تحتانی) شدم، هفته پیش متوجه شدم رشد کرده و چند برابر شده، بدون درد هست و روی پوست علامتی یا برآمدگی وجود نداره،
    میترسم آزمایش بدم و ….
    علت‌ به وجود آمدن این غده یا کیست چیه
    ممنون میشم راهنماییم کنید!
    با تشکر

  36. سلام. من ۱۵ سال دارم . فکر میکنم سرطان بیضه دارم چون مدتی هست یک چیز توده مانند که نه نرم هست نه سفت ولی خیلی بزرگه وجود دارد. تاحالا این موضوع رو به کسی نگفتم . خیلی هم میترسم چیکار میتونم انجام بدهم؟ جوری هست که انگار سه عدد بیضه دارم . همینطور جدیدا چیزی مانند نخود در کنارشان حس میکنم. حتما سرطان هست؟ چیکار میتونم انجام بدم . خواهش میکنم کمک کنید بد میترسم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *