ارتودنسی نامرئی چیست؟

همه چیز در مورد ارتودنسی نامرئی دندان | ارتودنسی نامرئی چیست؟

شاید شما هم در مورد ارتودنسی نامرئی شنیده باشید. اما این نوع ارتودنسی چه فرقی با ارتودنسی معمولی دارد؟ قبل از صحبت در خصوص ارتودنسی نامرئی، اجازه دهید مختصری در مورد ارتودنسی و دلایل آن بدانیم. این روز‌ها بسیاری از افراد در گروه‌های سنی مختلف برای انجام ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. که هر کدام از آن‌ها برای دلایل متفاوتی ارتودنسی انجام می‌دهد. ارتودنسی یکی از شاخه‌های دندانپزشکی است که به اصلاح دندان‌ها و فک‌هایی که در جای مناسبی قرار ندارند، می‌پردازد. چرا‌که شکل نامتعارف دندان‌ها به دلایل مختلفی باید مرتب شود که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره کرده ایم:

دلایل ارتودنسی

– خطر ابتلا به بیماری‌های پریودنتال و پوسیدگی در دندان‌های نامرتب بیشتر است.
– تمیز‌کردن دندان‌ها به‌دلیل نامرتب‌بودن آن‌ها مشکل‌تر است.
– در این وضعیت فشار بیشتری به دندان‌های مسئول جویدن غذا وارد می‌شود.
– ایجاد ظاهر نامناسب در چهره به‌دلیل نامرتبی دندان‌های فک بالا و پایین باعث عدم رضایت بیمار از ظاهر خود می‌شود.
– کاهش اعتماد بنفس در افراد به‌خاطر ظاهر نا‌مناسب دندان‌ها تا حد زیادی اتفاق می‌افتد.
– وجود فاصله و فضای خالی بین دندان‌ها که علاوه بر ظاهر بر جویدن غذا نیز اثر دارد.
– به‌دلیل جفت‌نشدن دندان‌های فک بالا و پایین در دندان‌ها ساییدگی ایجاد می‌شود.
– لثه‌ها بر اثر رشد نا‌به‌جای دندان‌ها آسیب می بینند.

ارتودنسی نامرئی

یکی از روش‌های درمانی ارتودنسی و همچنین جدید‌ترین نوع درمان در بین روش‌های درمانی ارتودنسی در دندانپزشکی، ارتودنسی نامرئی است. بسیاری از افراد نسبت به شکل ظاهری که سیم و براکت ارتودنسی بر روی دندان‌ها ایجاد می‌کند، حساس هستند و تمایلی به استفاده از سیم ندارند. از آنجا‌که در ارتودنسی نامرئی، دستگاه‌های ارتودنسی بر روی دندان دیده نمی‌شوند و یا به‌سختی جلب توجه می‌کنند و اثری بر ظاهر بیمار ندارند، بنابراین تقاضا برای این نوع ارتودنسی بیشتر شده است. رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع ارتودنسی نامرئی، استفاده از الاینر شفاف است.

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد، از جمله ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی با الاینر شفاف و ارتودنسی سرامیکی.
وجه تمایز این سه نوع در قابلیت متحرک‌بودن آن‌هاست. ارتودنسی شفاف یک پلاک بی‌رنگ و شفاف است، که یک ارتودنسی متحرک قابل خارج کردن از دهان است. اما ارتودنسی‌های لینگوال و سرامیکی ثابت هستند و در طول زمان درمان در دهان باقی می‌مانند. ارتودنسی لینگوال با بریس‌های درونی در سطح پشت دندان‌های فک بالا و پایین به‌کار می‌رود و ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی در جلو دندان‌ها قرار می‌گیرد و با مواد بدون‌رنگ و شفاف فیکس می‌شود.

چه مواقعی از ارتودنسی نامرئی استفاده می‌شود؟

زمانی‌که افراد علی‌رغم نیاز به درمان ارتودنسی تمایلی ندارند که با لبخند فلزی دیده شوند، و یا برای درست صحبت‌کردن در مصاحبه یا سمینار با مشکل مواجه می‌شوند و از انجام ارتودنسی امتناع می‌کنند. برای حل این مشکل می‌توانند از ارتودنسی نامرئی استفاده کنند. و از بابت پیدا بودن براکت و سیم فلزی چسبیده روی دندان‌ها خیالشان راحت شود.

مزایا و معایب

در ارتودنسی لینگوال، چون براکت در پشت دندان‌ها چسبانده می‌شود، عملاً چیزی در جلو دندان‌ها دیده نمی‌شود و کاملاً نامرئی است. مهم‌ترین مزیت براکت لینگوال، دوام و مقاومت پشت دندانی بسیار خوب این نوع ارتودنسی است.
از طرفی به‌دلیل قرار‌گرفتن در سطح پشتی دندان‌ها تمیز‌کردن کامل و مسواک آن برای بیمار مشکل است، و دسترسی دکتر برای تنظیم و چسباندن‌براکت‌ها را دشوار می‌سازد. چون جا برای زبان کمتر می‌شود، صحبت‌کردن بیمار نسبت به سایر روش‌های ارتودنسی مشکل‌تر می‌شود.
در ارتودنسی سرامیکی، براکت‌ها بی رنگ و یا سفید رنگ هستند ولی سیم دیده می‌شود و نامرئی نیست در عین حال باعث جلب توجه هم نمی‌شود. البته سیم مورد استفاده در این روش سفید رنگ است تا ارتودنسی را نا‌مشخص‌تر و نامحسوس‌تر جلوه دهد.
از معایب ارتودنسی سرامیکی تغییر رنگ‌دادن نگین‌های آن در صورت عدم مراقبت از آن است، همچنین نگین‌های سرامیکی حساسیت و شکنندگی بیشتری نسبت به براکت‌های فلزی دارند.

چه مواقعی از ارتودنسی نامرئی استفاده می‌شود؟

ارتودنسی با الاینر شفاف برخلاف دو نوع قبلی ثابت نیست و پلاک شفاف پلاستیکی آن به دندان‌ها چسبانده نمی‌شود. الاینر شفاف از مواد پلاستیکی بدون‌رنگ ساخته می‌شوند و هیچ قسمت رنگی که جلب توجه کند در آن به‌کار گرفته نمی‌شود. و به‌راحتی قابل‌خارج‌کردن از دهان و جای‌گذاری دوباره آن توسط خود بیمار در دهان است. از این‌رو محبوبیت بیشتری نسبت به دو نوع دیگر دارد. الاینر شفاف، مسواک‌زدن دندان‌ها را بسیار راحت‌تر می‌سازد و احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.
برای انجام این نوع ارتودنسی ابتدا قالب‌گیری دندان‌ها انجام می‌شود و سپس مطابق با وضعیت دندان بیمار، چندین پلاک شفاف برایش ساخته می‌شود. تا در هر مرحله و در فواصل مشخص از کار یکی از آن پلاک‌ها به بیمار داده شود، تا آن را جایگزین پلاک قبلی کند. معمولاً از بیمار خواسته می‌شود تا روزی ۲۲ ساعت پلاک را در دهان خود نگه‌دارد. همین ثابت‌نبودن پلاک یکی از معایب الاینر شفاف است. چرا‌که بیشتر فرایند درمان به میزان جدیت بیمار در استفاده از پلاک الاینر بستگی دارد. از دیگر معایب الاینر، می‌توان به تغییر رنگ و یا تاب‌برداشتن سطح الاینر اشاره کرد.

خدمات ارتودنسی در شبکه تخصصی میخک

در ارتودنسی با صاف کردن دندان‌های نامرتب، افراد اعتمادبنفس بالاتری پیدا می‌کنند. اما برای کسانی که نیاز به ارتودنسی دارند ولی تمایل دارند که تغییری در ظاهر آن‌ها هنگام لبخند‌زدن و صحبت‌کردن ایجاد شود، ارتودنسی نامرئی را پیشنهاد می‌کنیم. که با در نظر‌گرفتن مزایا و معایب هر یک از انواع ارتودنسی نامرئی می‌توان یکی از سه روش گفته‌شده در بالا را انتخاب کرد. اما در نهایت برای انتخاب بهترین درمان متناسب با شرایطی که دارید نیازمند مشورت با دندانپزشک متخصص هستید. همه‌گیری مجدد کرونا و افزایش آمار مبتلایان روزانه باعث شده تا افراد زیادی با تردید نسبت به درمان‌های دندانپزشکی اقدام کنند. با این اوصاف حضور پلتفرم‌های آنلاین که بتوانند امکان ارائه خدمات به صورت آنلاین را داشته باشند از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
شبکه تخصصی میخک یکی از پلتفرم‌هایی است که نسبت به ارائه خدمات مشاوره دندانپزشکی اقدام کرده است. برخلاف پلتفرم‌های مشاوره پزشکی مثل دکتر ساینا، اسنپ دکتر‌، پذیرش ۲۴ و … که تمام رشته‌های پزشکی را پوشش می‌دهند، میخک خدمات خود را در حوزه دندانپزشکی متمرکز کرده است. میخک سعی کرده است با ارائه محصول مشاوره دندانپزشکی گامی بزرگ در حفظ سلامت دهان و دندان هموطنان بردارد.

خدمات اصلی میخک:

مشاوره آنلاین دندانپزشکی : که به صورت کاملا رایگان در هر ساعت شبانه‌روز و توسط دنداپزشکان متخصص انجام می‌شود.

مشاوره آنلاین دندانپزشکی ۲۴ساعته

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک اولین پلتفرم مشاوره آنلاین دندانپزشکی رایگان است که برای سهولت دسترسی مستقیم مراجعین به دندانپزشک، به صورت آنلاین و رایگان در هر زمان، آماده ارائه خدمات دندانپزشکی است. همراهی میخک محدود به مشاوره آنلاین نیست و نوبت‌دهی آنلاین همراه با طرح درمان شفاف به صورت آنلاین از خدمات میخک قبل از مراجعه بیماران به مراکز دندانپزشکی طرف قرارداد محسوب می‌شود.

ارائه طرح درمان آنلاین: پس از تشخیص اولیه به واسطه مشاوره آنلاین، درمان‌های موردنیاز همراه با تعداد جلسات و ریز هزینه‌ها در قابل طرح درمان به صورت آنلاین برای بیمار ارسال می‌شود تا در صورت تمایل نسبت به آغاز درمان خود اقدام کند.
نوبت‌دهی آنلاین: در صورتی که بیمار با طرح درمان موافق باشد این امکان را دارد تا از طریق نوبت‌دهی آنلاین میخک نسبت به دریافت زمان ویزیت در زمان موردنظر در نزدیکترین مرکز دندانپزشکی طرف قرارداد میخک اقدام کند.
طرح پرداخت اقساطی هزینه: به منظور رفاه حال بیماران‌، میخک امکان پرداخت تمامی هزینه‌ها به صورت اقساطی فراهم کرده است.
برگرفته از مجله سلامت میخک https://mikhakdental.com/blog/

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.