همه چیز درباره هورمون پرولاکتین

پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز، که در زیر قشر مغز قرار گرفته ترشح می شود. بطور طبیعی هم مردان و هم زنان مقادیر کمی از این هورمون را در خونشان دارند. ترشح پرولاکتین توسط موادی که به آنها «عوامل ممانعت کننده پرولاکتین» گفته می شود (مانند دوپامین) کنترل می شود. 

پرولاکتین باعث بزرگ شدن پستان ها می شود. مقدار پرولاکتین در طول حاملگی افزایش می یابد و بعد از به دنیا آمدن نوزاد، پرولاکتین پستان ها را وادار به ساختن شیر جهت شیردهی نوزاد می نماید. در زنانی که حامله نیستند پرولاکتین در تنظیم نمودن سیکل های عادت ماهانه نقش دارد. در آقایان پرولاکتین به ساخته شدن اسپرم کمک می کند.

هیپرپرولاکتینمی(افزایش ترشح پرولاکتین) چیست؟

هیپرپرولاکتینمی وضعیتی است که مقدار زیادی پرولاکتین درخون زنان غیر حامله یا مردان وجود داشته باشد. این وضعیت در بین بانوان نسبتا شایع است. حدود یک سوم از زنان در سنین تولید مثل با پریودهای نامنظم و تخمدان های طبیعی، این بیماری را دارند. هیپرپرولاکتینمی میتواند باردار شدن یک زن را سخت نموده و حتی باعث ترشح شیر در زنان غیر حامله شود (که به آن «گالاکتوره» گفته می شود)۹۰% از زنان با گالاکتوره، پرولاکتین بالاتر از حد طبیعی دارند. زیادی پرولاکتین با تولید هورمون های دیگری مانند استروژن و پروژسترون تداخل می کند و نظم ترشح آن ها را به هم می زند. این اتفاق باعث تغییر یا توقف تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) می شود که باعث نامنظم شدن و یا از بین رفتن سیکل های ماهانه می شود در بعضی از بانوان افزایش پرولاکتین هیچ علامتی ندارد.

در مردان افزایش پرولاکتین باعث گالاکتوره، ضعف جنسی، کاهش میل جنسی و ناباروری می شود. مردان با پرولاکتین بالاتر از حد طبیعی ممکن است تعداد اسپرم کمتری در مایع منی خود داشته باشند و یا اصلا اسپرم نداشته باشند.

دلایل شایع هیپرپرولاکتینمی چیست؟

بعضی از دلایل شایع افزایش پرولاکتین:

تومورهای هیپوفیز(پرولاکتینوما)

کم کاری تیروئید

داروهای ضدافسردگی و ضد فشارخون

گیاهان شامل شنبلیله، تخم رازیانه و شبدر قرمز

سوزش دیواره قفسه سینه (به دلیل زخم جراحی ،زونا یا حتی سینه بند های تنگ)

استرس یا ورزش سنگین

بعضی غذاها

تحریک نوک پستان

قابل ذکر است که در حدود یک سوم از موارد، دلیلی برای افزایش پرولاکتین پیدا نمی شود.

هیپرپرولاکتینمی چگونه تشخیص داده می شود؟

با آزمایش خون می توان پرولاکتین را اندازه گرفت. اگر شما جدیداً غذا خورده باشید و یا در آزمایشگاه دچار استرس شوید، سطح پرولاکتین موجود در خون شما افزایش می یابد. در آن صورت آزمایش باید در زمان ناشتا بودن و در شرایط بدون استرس تکرار شود. گاهی ممکن است لازم باشد پزشک شما را از نظر علایمی همانند ترشحات پستان مورد معاینه قرار دهد. اگر مقدار پرولاکتین در آزمایش دوم هم بالا بود، ممکن است لازم باشد که از سر شما جهت ارزیابی غده هیپوفیز MRI انجام شود. 

هیپرپرولاکتینمی چگونه درمان می شود؟

چگونگی درمان افزایش پرولاکتین به علت آن وابسته است. اگر هیچ علتی یافت نشود و یا شما تومور غده هیپوفیز داشته باشید، درمان متداول مصرف دارو است. کم کاری تیروئید را می توان با جایگزین نمودن دارویی هورمون های تیروئید درمان نمود که هم زمان باعث کاهش پرولاکتین هم می شود. اگر دارویی که شما به خاطر بیماری دیگری مرتب مصرف می کنید، باعث افزایش میزان پرولاکتین شما می شود، با پزشکتان مشورت کنید که یا داروی شما را عوض کند و یا دارویی جهت کاستن از پرولاکتین شما به داروهایتان اضافه نمایند.

دارو های مورد استفاده در درمان هیپرپرولاکتینمی

داروهایی که بیش از همه در درمان پرولاکتین بالا استفاده می شوند،«کابرگولین» و «بروموکریپتین» هستند. پزشک درمان شما را با دوز کم دارو شروع خواهد نمود و به تدریج دوز دارو را افزایش خواهد داد تا زمانیکه پرولاکتین شما به اندازه طبیعی بازگردد.

درمان تازمانیکه علایم شما فروکش نماید و یا حامله شوید ادامه خواهد یافت. معمولا بعد از وقوع حاملگی مصرف دارو قطع میشود.

کابرگولین بصورت خوراکی دو روز در هفته تجویز می شود و عوارض جانبی کمتری نسبت به برموکریپتین دارد بعلاوه کابرگولین سطح پرولاکتین را سریعتر از بروموکریپتین کاهش میدهد.کابرگولین در دوزهای بالا و در مصرف دراز مدت باعث اشکالات دریچه های قلب می شود اما دوزهایی از دارو که جهت باردار شدن استفاده می شوند، چنین عارضه ای ایجاد نمی کنند.

بروموکریپتین و کابرگولین را در زن حامله هم می توان استفاده نمود. عوارض جانبی احتمالی می تواند سبک سری، تهوع و سر درد باشد. افزایش تدریجی مقدار دارو باعث کاهش این عوارض می شود. راه دیگر کاهش عوارض جانبی دارو، مصرف واژینال بروموکریپتین بصورت شیاف است.

تمام زنان با هیپرپرولاکتینمی به درمان نیاز ندارند هر چند که در بعضی از آنها، پرولاکتین باعث کاهش تولید هورمون استروژن از تخمدان می شود و بنابراین استروژن در این بیماران باید جایگزین شود. بیماران با پرولاکتین بالا مثل بانوان دیگر کماکان می توانند از قرص های ضدبارداری جهت جلوگیری از حامله شدن و یا جهت مرتب شدن عادت ماهانه شان استفاده نمایند.

درمان جراحی

اگر تومور هیپوفیز بزرگ باشد و دارو نتواند بالا بودن پرولاکتین را کنترل نماید درمان جراحی ضرورت پیدا می کند.جهت بررسی مرتب اندازه تومور هیپوفیز بصورت دوره ای و مرتب می توان ازMRI کمک گرفت. لازم به ذکر است که تومورهای هیپوفیزی تولید کننده پرولاکتین همگی خوش خیم هستند.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
45 نظر
  1. من بعد از مدتها تلاش برای بارداری با آزمایش متخصص زنان متوجه شدم هورمون شیر یا پرولاکتینم بالاست. با یک دوره درمان مشکل حل شد.

  2. عوارض افزایش پرولاکتین خون کدامها هستند؟
    اگر علت افزایش پرولاکتین خون تومور هیپوفیز باشد، این توده بزرگ شده و بافتهای اطراف خود در داخل مغز را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد عوارض مهم می شود. اگر با درمان میزان پرولاکتین طبیعی شود و توده هیپوفیز چروکیده گردد علائم برطرف می شوند. افزایش پرولاکتین خون سبب پوکی استخوان می شود و در افرادیکه دارای افزایش پرولاکتین خون هستند از میزان تراکم استخوان ۲۵ درصد کاسته می شود.
    علائم افزایش پرولاکتین خون در خانمها هم شدیدتر بوده و هم زودتر ظاهر می شوند. علائم اصلی در خانمها عبارتند از: کاهش پریودهای ماهیانه، قطع پریود، ترشح شیر از سینه ها و ناباروری. در خانمها پس ار یائسگی اگر مبتلا به افزایش پرولاکتین خون شوند، میزا شیوع ترشح شیر کمتر خواهد بود. اگر علت، تومور غده هیپوفیز باشد در ۹۰ درصد موارد اندازه توده کمتر از ۱۰ میلیمتر است که به آن میکروآدنوم می گویند. در مردان توده هیپوفیز به عنوان علت افزایش پرولاکتین خون کمتر دیده می شود و سایر علل افزایش دهنده میزان پرولاکتین بیشتر است. در مردان اگر توده هیپوفیز سبب افزایش پرولاکتین خون شود علائم آن بصورت اختلال بینائی (چون توده در مجاورت اعصابی قرار دارد که مسئول بینائی هستند و بزرگ شدن توده این اعصاب را تحت فشار قرار می دهد) و سردرد خواهد بود. در مردان در ۶۰ درصد موارد اندازه توده هیپوفیز بیشتر از ۱۰ میلی متر بوده که به آن ماکروآدنوم می گویند. کشف افزایش پرولاکتین خون در مردان اکثرا اتفاقی است. من به تجربه شخصی خود در مردانیکه بعلت اختلالات جنسی یا ناباروری مراجعه می کنند، زیاد افزایش پرولاکتین خون می بینم. علائم اصلی در مردان عبارتند از: اختلالات جنسی، سردرد و اختلالات بینائی
    افزایش پرولاکتین خون سبب کاهش هورمون مردانه یا همان تستوسترون خون می شود.

  3. خیلی از بیماران با بالا بودن پرولاکتین متوسط دوره های بدون پریود متوسط واقعی دارند..ولی بعضی دیگر فقط تولید پروژسترون فاز لوتئال آنها کمتر از حد طبیعی است. وقتی پر کاری پرولاکتین علت عدم تحمک گذاری است و یا اختلال تخمک کذاری است.. با طبیعی شدن پرولاکتین بهد از درمان داروئی عملکرد تخمدان در بیشتر بیماران بحالت طبیعی بر میگردد.
    یکی از اختلالات وابسته به پرکاری پرولاکتین کم کاری تیروئید اولیه است. وقتی کم کاری تیروئید بطور کلینیکی ظاهر میشود..
    مشکل تشخیصی وجود ندارد اگر چه در بعضی بیماران تیروئید در سطح طبیعی است.. ولی سطح TSH بالاست.. که در جهت جبران اولیه کم کاری تیروئید sublinical رخ میدهد. در مان مناسب بیماران با افزایش خفیف TSH و پرولاکتین جایگزینی هورمون تیروئید است که پاسخ به آن طبیعی شدن TSH و پرولاکتین و برگشتن سیکل تخمدان به حالت طبیعی را بدنبال دارد.
    پرولاکتین بالا
    از میان انوع پرولاکتینوماها ، میکرو پرولاکتینو ما در زنان شایعتر ترند. در حالی که ماکرو آدنوم ها بیشتر در مردان دیده میشود.
    پرولاکتین در زنان میتواند در زنان سبب پرکاری غدد جنسی ناشی از کمبود گنادوتروپین ها شده و منجر به کمبود استروزن گردد. سطح گنادو تروپینها طبیعی است و استروئید های جنسی کاهش دارند. پرولاکتین ترشح پالسی گنادو تروپین ها را مهار میکند و افزایش ناگهانی LH در وسط سیکل متوقف میسازد که این امر منجر به عدم تخمک گذاری میگردد. در مردان مبتلا پرولاکتین بالا سطح تستوسترون معمولا کاهش یافته است.

  4. عملکرد اصلی پرولاکتین حصول اطمینان از توانایی شیردهی شما است. در اوایل بارداری پرولاکتین سبب آغاز ساخت DNA و تقسیم سلولی و ساخت سلول های آلوئول (سلولی که مسئول تولید شیر است) می شود. زنان مبتلا به کمبود پرولاکتین پس از دو بارداری فاقد توانایی شیردهی می باشند بنابراین وجود پرولاکتین برای شیردهی ضروری است اما برای دستیابی به بارداری ضرورت ندارد. پرولاکتین موجود در مایع آمنیوتیک انتقال آب را از جنین به بخش مادری مختل می کند و در نتیجه، موجب کاهش آب بدن می شود.

  5. هورمون پرولاکتین در انسان اثر افزایش دهنده و تولید کننده شیر در مادران شیرده دارد و زیادی ترشح آن موجب آمنوره و ناباروری می‌شود. البته بیش از سیصد عملکرد مختلف برای این هورمون در مهره داران گزارش شده است.در انسان این هورمون در متابولیسم ، عملکرد سیستم ایمنی و پانکراس نیز نقش دارد. پرولاکتین با مهار ترشح GnRH از علل ناباروری در دوران شیردهی است.

    افزایش پرولاکتین با مهار ترشح GnRH موجب مهار ترشح پالسی گونادوتروپین‌ها می‌شود و در نتیجه افزايش ناگهاني LH در وسط سيکل را متوقف می‌کند اين امر منجر به عدم انجام تخمک‌گذاری و یا کاهش آن میشود. پرولاكتين روند توليد آندروژن آدرنال را تحريك میكند. افزايش آندروژن میتواند سبب افزایش وزن و پرمویی گردد.

  6. برای درمان مشکلات مربوط به هورمون پرولاکتین می توان از گیاهانی نظیر پنج انگشت یا رازیانه استفاده کرد.

  7. افزایش پرولاکتین خون یک بیماری نسبتا شایع است و از هر صد نفر یک نفر مبتلا به آن می باشد. ده تا ۴۰ درصد خانمهائیکه پس از شروع پریود ماهانه، دچار قطع پریود ماهانه می شوند، دارای افزایش پرولاکتین خون هستند. در حدود ۷۵ درصد خانمهائیکه مبتلا به قطع عادت ماهیانه به همراه ترشح شیر از سینه ها می شوند، دارای افزایش پرولاکتین خون هستند. از این بیماران ۳۰ درصد دارای تومور مترشحه پرولاکتین در هیپوفیز می باشند.

  8. پرولاکتین بالا یکی از موارد موثر در عدم باروری هست و معمولا بعد از مصرف یک دوره دارو مثل داستينكس مشکل حل می شود و فرد باردار می شود .

  9. علائم :
    از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
    مهمترین علائم آن شامل: اختلالات پریود- ترشح شیر از پستان ها- کاهش میل جنسی– پوکی استخوان- خشکی واژن- سردرد- مشکلات بینایی- کم خونی- اختلال در باروری- آکنه و پر موئی می باشد.
    پرولاکتین میزان ترشح استروژن (هورمون زنانه) را از تخمدان ها کاهش می دهد. استروژن رل مهمی در قوام استخوان ها دارد. بنابر این کاهش آن زمینه را برای پوکی استخوان فراهم می سازد.

  10. درمان داروئي پرولاکتین توسط آگونيست دو پامين.. برومو كريپتين يا كابر گولين …در اغلب بيماران عملكرد غدد جنسي و باروري را باز ميگرداند. آگونيست هاي دوپامين در تعدا قابل توجهي از بيماران مبتلا به ماكرو آدنوم باعث كوچك شدن تومور مي شود. در بيماراني كه دچار اختلالات ميدان ديد يا علائم عصبي شده اند.. و در بيماراني كه نميتوانند داروي طبي را تحمل كنند جراحي ترانس اسفنوئئيدال لازم ميشود.

  11. اگر هورمون پرولاكتين در مردها افزايش يابد، موجب كاهش ميل جنسي در اثر كاهش سطح هورمون‌هاي جنسي (تستوسترون) شود. دسته ديگري از علايم به دليل آن اثر فشاري كه تومور موجود در هيپوفيز ايجاد كرده، حاصل مي‌شوند مانند سردرد، اختلال ديد طوري كه ديد جانبي يا طرفين تار است. حالت تهوع و درنهايت به علت اثر فشاري روي ناحيه‌اي كه هورمون‌هاي بيضه را مي‌سازد، مشكلات كاهش ميل جنسي و حتي شايد فرد با علايم مشكل غده فوق كليوي مراجعه كند.

  12. طي بارداري، غده هيپوفيز مادر پرولاکتين زيادي مي‌سازد (۱۰ برابر حالت عادي) و پس از تولد کودک با مکيدن ممتد پستان‌ها، غده هيپوفيز را همچنان تحريک مي‌کند که به ساخت پرولاکتين ادامه دهد.
    در حالت طبيعي، تنها وقتي که افزايش پرولاکتين را داريم، دوران شيردهي است و اگر در مواقع ديگر مشاهده شود، بايد به دنبال بيماري خاصي بگرديم. از جمله مشکلاتي که مي‌تواند به افزايش پرولاکتين منجر شوند: وقتي تشکيل توموري در همان ناحيه از هيپوفيز در مغز بوده و سلول‌هاي طبيعي که پرولاکتين مي‌ساختند، تغيير شکل يافته و به تومور تبديل شدند (پرولاکتينوما) و بي‌دليل هورمون مي‌سازند.

  13. پرولاکتین بر روی عادت ماهیانه و بارداری تأثیر می‌گذارد. اگر میزان پرولاکتین بسیار بالا باشد؛ به دلیل احتمال ابتلا به تومور مغزی، خطرناک است و فرد باید به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کرده و MRI انجام دهد. پرولاکتین بالا همچنین باعث ترشح پستان و اختلالات قاعدگی می‌شود.

  14. موارد و عوارض مصرف کابرلین (کابولین) (Cabergoline) چیست؟ منع مصرف و تداخل دارویی کابرلین (کابولین) چیست؟

    موارد و مقدار مصرف:
    موارد و مقدار مصرف
    الف) هایپرپرولاكتینمی
    بزرگسالان: شروع با دوز ۲۵/۰ میلی‌گرم خوراكی ۲ بار در هفته و افزایش دوز حداقل هر ۴ هفته.
    ب) بیماری پاركینسون.
    بزرگسالان: شروع با دوز ۱ میلی‌گرم روزانه و افزایش ۱- ۵/۰ میلی‌گرم هر ۱۴- ۷ روز حداكثر ۶- ۲ میلی‌گرم.
    تنظیم سیكل قاعدگی در سندرم تخمدان پلی كیستیك.
    بزرگسالان: ۵/۰ میلی‌گرم خوراكی هر هفته.
    پ) سندرم پای بی‌قرار.
    بزرگسالان: ۴- ۱ میلی‌گرم روزانه مكانیسم اثر كابرگولین آگونیست طولانی اثر گیرنده‌های D2 می‌باشد. كابرگولین تمایل كمی به گیرنده‌های ۵-HT2, 5-HT 1, ?2, ?1, D1 دارد.

    تداخل دارویی:
    عوارض جانبی
    اعصاب مركزی: سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، پارستزی، افسردگی، عصبانیت، اضطراب، ضعف، خستگی.
    قلبی- عروقی: افت فشار خون وضعیتی، كاهش فشار خون، طپش قلب، سنكوپ، ادم محیطی.
    چشم، بینی: اختلال دید، گرفتگی بینی، خونریزی از بینی، ادم دور چشم.
    دستگاه گوارش: درد شكم، سوء ‌هاضمه، خشكی دهان، اسهال، نفخ، بی‌اشتهایی.
    پوست: آكنه، خارش، حملات گر گرفتگی.
    سایر عوارض: دیسمنوره، كاهش یا افزایش وزن، درد پستان، افزایش میل جنسی.
    مسمومیت و درمان.
    مصرف بیش از حد باعث احتقان بینی، سنكوپ یا توهم می‌شود. در موارد مسمومیت اقدامات حمایتی اولیّه و كنترل فشار خون توصیه می‌شود.
    مکانیسم اثر:
    فارماكوكینتیك
    جذب: پس از مصرف خوراكی غلظت دارو در عرض ۳- ۲ ساعت به حداكثر می‌رسد.
    پخش: دارو ۴۰ درصد به پروتئین‌های پلاسما اتصال می‌یابد و به طور گسترده در بدن پخش می‌یابد.
    متابولیسم: دارو به طور گسترده در بدن متابولیزه شده و به نظر می‌رسد مسیر سیتوكروم P450 نقش جزئی در متابولیسم دارو دارد.
    دفع: ۲۰ درصد دارو از ادرار و ۶۰ درصد از راه مدفوع دفع می‌شود. نیمه عمر دفعی دارو ۶۹- ۶۳ ساعت می‌باشد.
    موارد منع مصرف و احتیاط:
    تداخل دارویی
    در صورت مصرف همزمان با داروهای كاهنده فشار خون به دلیل افزایش بیش از حد فشار خون، دوز داروهای ضد فشار خون باید كاهش داده شود.
    آثار درمانی گابرگولین در صورت مصرف همزمان با آنتاگونیستها‌ی دوپامین كاهش می‌یابد.
    مصرف همزمان با قرص‌های ضد بارداری خوراكی، داروهای منقبض كننده عروقی و پروپرانولول موجب تشدید خطر بروز انقباض‌های عروق محیطی می‌شود.

    اطلاعات دیگر:
    طبقه‌بندی فارماكولوژیك: آلكالوئید ارگوت
    طبقه‌بندی درمانی: آگونیست گیرنده دوپامینی D2
    طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده ‍B
    نام‌های تجاری: Cabaser, Dostinex

    ملاحظات اختصاصی
    ۱- بررسی سطح پرولاكتین سرم ماهیانه باید اندازه‌گیری شود.
    ۲- شروع دارو درمانی با دوز بیش از یك میلی‌گرم ممكن است باعث افت فشار خون وضعیتی شود.
    ۳- درمان باید تا ۶ ماه پس از طبیعی شدن سطح پرولاكتین ادامه یابد.
    ۴- افزایش دوز دارو باید هر ۴ هفته یكبار انجام شود.
    نكات قابل توصیه به بیمار
    ۱- به بیمار توصیه شود جهت جلوگیری از افت فشار خون وضعیتی از تغییر وضعیت ناگهانی خودداری نماید.
    ۲- در صورت بارداری در طی دوران درمان، بیمار باید به پزشك اطلاع دهد.

    مصرف در شیردهی: ترشح دارو در شیر مشخص نیست. با توجه به اهمیت تجویز دارو، مزایا و مضرات تجویز باید در نظر گرفته شود.

  15. بسیار عالی است.ای کاش همه این مردها را می دانستند با تشکر فراوان

  16. تورااخداجوابم وب دید لطفا چه مواد غذا یی برا پرولاکتین بالا مضغه به من گفتن مرغ وگوشت لبنیات نخورم .اگر لبنیات مصرف نکنم می ترسم دچار پوکی استخوان شوم .ممنون

  17. دکتر به من گفت آجیل برای تنظیم پرولاکتین خوبه. به لبنیات ربطی نداره به غده هیپوفیز ربط داره.

  18. ا سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان. و با تشکر از سایت خوبتون. من دختری ۱۶ساله هستم که پرمویی شدید دارم. روی گردن و سینه و شکم و کمر و کشاله ران و …موهای زائد دارم و کلا موهای بدنم هم زیاد و هم کلفت هست.طبق گفته دکتر آزمایش پرولاکتین رو انجام دادم و با توجه به جواب آزمایش ، دکتر گفتند که هیچ مشکل داخلی ندارم و داروهای(اسپیرونولاکتون) و (فیناستراید)رو تجویز کردند که در دستورالعمل داروی (فیناستراید)نوشته بود که برای ریزش مو هستش و مخصوص آقایان . و اینکه برای بانوان ممنوع است.میخواستم بدونم که می توانم این دارو را مصرف کنم یا دکتر در تجویزش اشتباه کرده است؟ و از اینکه شما وقت با ارزشتونو در اختیار ما می گذارید بسیار ممنونم??

  19. سلام من قبلا پرولاکتینم بالا بود فقط عادت ماهیانم نامنظم شده بود و جوشهای چرکی میزدم هفته ای ۲تا قرص کابرگولین میخوردم الان اومده پایین گفت هفته ای ۱ دونه بخور من ام ار ای هم دادم ی مقدار غده هیپوفیز داشتم ایا میتونم قرص لاغری بخورم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام بهتره با پزشک معالج خود مشورت نمایید چون من شرح حال کامل شمارا ندارم موفق باشید.

  20. سلام من تستوسترونم تو آزمایش رو ۱ . ال اچم ۱۵ تی اس اچ ۱۳ آزمایشم حدود ۴ روز بعد از دوره پریودی ریزش مو شدید دارم خواستم ببینم مشکلم چیه ممنون

    1. سلام تی اس اچ شما خیلی بالاست باید به پزشک غدد مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  21. سلام آیا مصرف قرص کابرلین باعث کوچیک شدن سینه ها میشه؟؟!!!

    1. سلام قرص کابرلین برای کاهش هورمون پرولاکتین یا همان هورمون شیر دهی تجویز می شود و ربطی به کوچک شدن سایز سینه ندارد.

  22. سلام ۲۸سالمه ومجردم. یکماهه که پریودهستم وپرولاکتینم ۳۳/۵ بوده.پیش دکتررفتم قرص کابرگولین ومتفورمین ومفنامیک اسید دادن که پریودم کنترل بشه اما الان یکهفته است که هیچ اتفاقی نیفتاده وپاک نشدم وخونریزی همونطور ادامه داره.سونوگرافی انجام دادم هیچ مشکلی نداشتم.الان من چیکارکنم?بخدا خسته شدم یه راهی پیش پام بذارین.

    1. سلام بهتر است زیر نظر پزشک معالج خود از قرصهای جلوگیری استفاده کنید تا مشکل شما درمان شود.

  23. سلام خسته نباشيد
    من ازمايش دادم پرولاكتينم بالا بود
    بعد ٣ماه باز ازمايش دادم
    پرولاكتينم شده بود ٢٠،
    عوارض پايين بودن پرولاكتين چيه
    ممنون ميشم بگيد

    1. سلام شما مشکلی ندارید نیازی به مداخله پزشکی نیست.

  24. من چند روز مانده به پریود و روز ششم آن دچار عصبانیت شدید و اخلاق بدی میشوم. گفتند پی ام اس است. اما با توجه به داشتن تومور خوش خیم و با خواندن این متن فکر میکنم مشکل منهم پرولاکتین باشد. درمان دارد ؟

    1. سلام به علت تغییرات هورمونی در زمان پریودی خانمها دچار اختلالات خلق و خو می شود واین مسئله طبیعی است.

  25. باسلام من از یکی از سینه هام ترشح داشتم تقریبا یک قطره دکتر کابرلین تجویز کرد الان پرولاکتینم ١٧.۵هست رنج آزمایشگاه ۶۴الی۴۰۰ایا مشکلی برای بارداری من ایجاد میکند

    1. سلام خیر مشکلی ندارد.

  26. سلام .پرولاکتین من ۵۳بود با مصرف کابرگولین بعداز سه ماه۳۹شد پزشکم دارو را دو برابر کرد هفته ایی دو قرص ,الان قصد بارداری دارم ایا مشکلی پیش میاد؟مصرف قرص اشکال داره؟
    عدد نرمال چنده؟ میکرو ادنوم ۶میلی در ام ار ای گزارش شده بود .با کم شدن پرولاکتین امکان برطرف شدن تومور وجود دارد ؟

    1. سلام بله امکان برطرف شدن میکرو ادنوم وجود دارد می توانید زیر نظر پزشک برای بارداری اقدام کنید.

  27. سلام.من چند سال هست پرولاکتین بالا دارم و تحت درمانم.تیروییدم هم کم کاره.ایا مصرف رازیانه برام مفیده یا مضر؟

  28. سلام
    پرولاکتین بر تنظیم آب بدن چه اثری دارد
    ممنون میشم پاسخ دهید

  29. سلام یه سوال علمی خیلی برام مهمه
    پرولاکتین روی سیستم ایمنی بدن هم اثر میزاره ولی می خواهم بدانم که تاثیرش چیه؟چرا گلبول های سفید هم این هورمون رو ترشح میکنند

    1. سلام هورمون پرو لاکتین از هیپوفیز مغز ترشح می شود و مهم ترین کار آن ترشح شیر می باشد واگر در افراد غیر شیرده بالا رود باعث اختلالات قاعدگی می شود و تاثیری روی سیستم ایمنی بدن ندارد زیرا روی سیستم هورمونی بدن تاثیر گذار است .

  30. درود
    من چتد سال پیش پرولاکتینم خیلی بالا بود به دلیل تومور هيپوفيز و دوسالی قرص داستینکس مصرف میکردم، شهربور ۹۴ قرص و ترک کردم و شروع کردم به خام گیاه خواری، حالم خیلی خوب بود تا اینکه از تیر ماه شروع کردم به یه وعده پخته گیاه خواری کردن ،قصد بارداری دارم،رفتم دکتر ازمایش دادم و پرولاکتینم ۴۴٫۴ بود در صورتیکه رنج طبیعی تو آزمایشم از ۵٫۱۸ تا ۲۶٫۵۳ میباشد.. به نظر شما اگه نخوام از داروهای شیمیایی استفاده کنم میتونم از قطره ویتاگنوس یا رازیانه استفاده کنم یا خیر؟

    1. باید از متخصص طب سنتی سوال بفرمائید .

  31. با سلام آیا بالا بود پرولاکتین ارتباطی به کمبود ویتامین D داره؟

    1. سلام خیر ربطی ندارد.

  32. سلام ،من فیبروم سینه دارم و ۲۰روز در ماه سینه هام درد میکنن و نوکشون به محض کوچکترین حرکتی برجسته میشه،چند ماه پیش آزمایش دادم و پرولاکتینم ۵۹ بود آیا احتمال داره بخاطر درد سینه و برجسته شدن گاه و بیگاه نوک سینه هام، بیش از حد پرولاکتین ترشح بشه؟آخه جایی خوندم یکی از دلایل ترشح بیش از حد تحریک سینه س

  33. با سلام.طبق اولین روز آخرین قاعدگی باید هفته هشتم باشم اما امروز سونو گرافی هفته سوم رو نشون میداد
    ممکنه دیر باردار شده باشم؟یا رشدش متوقف شده و باید سقط بشه؟

    1. سلام من اطلاعی از گزارش سونوگرافی شما ندارم که بتوانم نظر قطعی را بدهم اگر تمایل داشتید با شماره مشاوره مامایی داخل سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *