هفته بیست و پنجم بارداری یعنی چند ماهگی

هفته بیست و پنجم بارداری یعنی چند ماهگی؟!

در هفته بیست و پنجم از بارداری، جنین شروع به جذب چربی در بدن خود می کند و موهای براقش رشد بیشتری می نماید و قسمت بالایی رحم شما اکنون چند سانتی متر بالاتر از ناف قرار گرفته است.

هفته ۲۵ بارداری چند ماهگی است؟

در هفته بیست و پنجم بارداری شما در آستانه ورود به سه ماه سوم بارداری بارداری هستید. و شش ماهگی بارداری شما در حال اتمام است.

مطلب مرتبط: ماه ششم بارداری یعنی هفته چندم؟!

در هفته بیست و پنج بارداری ممکن است حساسیت چشمان شما نسبت به نور افزایش یافته باشد یا احساس خشکی چشم و یا اینکه چیزی وارد چشم شده است داشته باشید. این عارضه در دوران حاملگی طبیعی است و به عنوان «چشمان خشک» شناخته می شود. برای بهبود وضعیت خود می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کرده و چشمان خود را مرطوب کنید.

با رشد شکم، مرکز ثقل شما تغییر می کند و به راحتی قبل نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید و احتمال افتادن شما در بارداری افزایش می یابد که بسیار خطرناک است و باید مراقب باشید تا به شما و جنین آسیبی نرسد. دلایلی که باعث کم شدن تعادل شما میشود عبارتند از:

  • ابعاد فیزیکی شما افزایش می یابد
  • مرکز ثقل بدن شما تغییر کرده است
  • در ستون فقرات شما تغییرات بوجود آمده است
  • ماهیچه های شما سفت میشود
  • شل شدن مفاصل به دلیل هورمون های آزاد شده در بارداری
  • سرگیجه به دلیل پایین بودن فشار خون و تغییر سوخت و ساز بدن

مطلب پیشنهادی: ورزش دوران بارداری سه ماه سوم

تغییرات وزن در هفته بیست و پنجم بارداری

احتمالا تا کنون حدود ۷ تا ۸ کیلو افزایش وزن داشته اید و اگر دوقلو باردار باشید احتمالا بیشتر از ۱۱ تا ۱۸ کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت.

وضعیت جنین در هفته ۲۵ بارداری

در این هفته فرزندتان مجددا چشم هایش را باز میکند. استخوان هایش به سخت شدن ادامه می دهند و اکثر افزایش وزن خود را پیدا می کند. همچنین فرزند شما هنوز هم درحال ذخیره‌سازی بافت چربی در بدنش است. دستگاه تنفسی او همچنان در حال تکامل است.

حقایقی در مورد فرزند شما در هفته ۲۵ بارداری

حرکات جنین در هفته ۲۵ بارداری قابل توجه تر می شود و احتمالا متوجه الگوهایی می شوید. هنگامی که احساس ضربات زیادی می کنید، جنین بیدار است، و هنگامی که ضرباتی دیده نمی شود، احتمالا در حال چرت زدن است. حرکت منظم نشانه ای از یک جنین سالم و فعال است. اگر مدتی حرکات جنین را حس نکردید و می خواهید مطمئن شوید همه چیز خوب است، کمی آب یخ بنوشید، موسیقی گوش دهید.

علائم طبیعی هفته بیست و پنجم بارداری

  1. خروپف کردن: خروپف کردن در طول بارداری امری طبیعی است، افزایش جریان خون به غشای مخاط در بینی باعث گرفتگی بینی می شود و می تواند این مسئله به خاطر افزایش وزن شما یا آپنه خواب باشد. همچنین می تواند به دلیل دیابت بارداری نیز باشد.
  2. سیاتیک: سیاتیک به دلیل بزرگ شدن رحم و افزایش فشار به پشت و منطقه لگن ایجاد می شود. در این زمان اعصاب قسمت پشت و پاها فشرده می شوند زیرا سر جنین به استخوان های لگن فشار وارد می کند.
  3. گرفتگی عضلات: مقدار ترشح هورمون آرامش دهنده در طول بارداری افزایش می یابد و باعث شل شدن مفاصل می شود.

هفته بیست و یکم بارداری یعنی چند ماهگی

هشدارهای هفته ۲۵ بارداری

در هفته ۲۵ بارداری سفر با هواپیما برای بارداری های بدون مشکل بلا مانع است ولی توجه داشته باشید برنامه سفرخود را حتمن تا قبل از هفته ۳۶ به پایان برسانید. زیرا خطوط هواپیمائی برای خانم‌های باردار بالای سی و شش هفته منع پرواز دارند.

در هنگام راه رفتن مراقب باشید، اگر در طول بارداری تمایل دارید ورزش کنید، سعی کنید مراقب قدم های خود باشید.کفش های راحت بپوشید.
سعی کنید در طول بارداری از حالت های نشستن و ایستادن جدید استفاده نکنید. سعی کنید کاری که قبلا انجام داده اید را امتحان کنید. در هنگام بالا رفتن از پله ها از نرده استفاده کنید.

ورزش هفته ۲۵ بارداری

با پیشرفت بارداری، راه رفتن و دویدن خود را سبک تر کنید. تعادل شما در این زمان در حال بهم ریختن است. به همین جهت جستن و پریدن را کم کرده و یا به کلی فراموش کنید.

تغذیه هفته ۲۵ بارداری

مطمئن باشید که با مصرف بیشتر مواد سرشار از کلسیم، کودک شما هر روز قوی ‌تر می‌شود. اگر مصرف کلسیم‌‌تان کم است، ممکن است کودک شما در آینده به پوکی استخوان مبتلا شود. بنابراین از مصرف کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *