هشدار درباره ی شیر ناکافی مادران

مزاياي تغذيه با شير مادر در کودکان به خوبی شناخته شده است. شير مادر از لحاظ ترکيب غذايی، ميزان پروتئين و اسيدهاي آمينه با سیستم بدنی نوزاد سازگاري داشته و سبب کاهش طيف گسترده اي از عفونت هاي حاد و بيماري هاي مزمن می شود. 
کاهش دريافت شير در طی روزهاي اول تولد می تواند منجر به کاهش وزن نوزاد شود ودر صورت ادامه کاهش دريافت شيرمادر، کليه هاي نوزادان به عنوان يک مکانيسم دفاعی سعی در بازجذب سديم ادرار و نگهداري مايع می کنند ولی قدرت تغليظ ادرار در نوزاد کمتر از بالغين است و نمی تواند آب را به حد کافی باز جذب کند؛ دفع نامحسوس مايعات از بدن و ريه ادامه می يابد و سبب کاهش آب و سدیم بدن می شود. همراهی کاهش وزن با کاهش سطح سدیم خون به علت دريافت حجم ناکافی شير ممکن است منجر به عوارض مهمی مانند سکته و خونريزي مغزي گردد.
ترخيص زودرس مادران پس از زايمان، آموزش ناکافی، اطلاع از ناکافی بودن شير و تکنيک نامناسب شيردهی از مهم ترين عوامل مؤثر بر دريافت ناکافی شير مادر است. نحوه شيردهی در روزهاي اول، زمان جريان يافتن شير و شناسايی مشکلات شيردهی، عوامل مهمی در کنترل دريافت مقدار کافی شير توسط نوزاد می باشند.
کنترل وزن نوزاد، دفعات شيردهی، وضعيت شيردهی، رفلکس جاري شدن شير، تغييرات پستان در طی شيردهی، دفعات ادرار و مدفوع و همچنين طول مدت بستري شدن مادر در بيمارستان ممکن است در تشخيص زودرس کاهش دريافت شير و کنترل عوارض ناشی از آن مؤثر باشد. از اين رو با توجه به نقش استراتژيک تغذيه با شير مادر در پيشگيري از بيماري هاي متعدد ، آموزش وضعيت صحيح شيردهی به مادران ضروري می باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *