نکات مهم از تولد تا ۱۵ روزگی نوزاد!/ رشد هفته به هفته کودک

هفته اول تولد نوزاد

نوزاد شما به تدریج به این جهان پر نور و پر سر و صدا عادت می‌کند. به یاد داشته باشید تمام محیط اطراف برای او جدید است. در ابتدا حرکات ناهماهنگی از کودک خود مشاهده می‌کنید، جای نگرانی نیست، چون با تکامل کنترل ماهیچه‌ای، حرکات نوزاد نرم‌تر خواهند شد. در صورتی که تنفس کودک با صدا همراه بود نگران نباشید، احتمال سرماخوردگی کم است و به احتمال زیاد راه تنفسی کودک با هوای خانه در حال تطبیق است. اگر دقت کنید چرخه‌ی تنفس به این صورت است که می‌تواند سریع و عمیق و سپس آهسته و سطحی باشد یا ممکن است آهسته و عمیق و پرصدا باشد. برای اطمینان از سلامت کودک با پزشک مشورت شود.

بینایی کودک در هنگام تولد کمی تار بوده و تنها در صورتی که صورت شما نزدیک او قرار گیرد به طور واضح شما را می‌بیند. در صورتی که نوزاد به چشمان شما خیره نشد نگران نباشید، زیرا نوزاد تمایل دارد به ابروها، موها یا لب‌های در حال حرکت شما نگاه کند. به عنوان نوعی ورزش برای تقویت ماهیچه‌های چشم، سر خود را در مقابل او از سمتی به سمت دیگر ببرید و ببینید که با چشم شما را دنبال می‌کند یا خیر.

از شیر دادن به نوزاد خود ناامید نشوید و مزایای آن را به خود یادآور شوید، اگر نگران این هستید که کودک به میزان کافی شیر دریافت کرده یا خیر، شیردهی هر ۲ تا ۳ ساعت یا به عبارتی ۸ تا ۱۲ بار در شبانه‌روز برای او کافی و مناسب است، به طوری که تمام مواد مورد نیاز را دریافت می‌کند. ممکن است کودک مدام گرسنه به نظر برسد، زیرا شیر مصرفی طی دو تا سه ساعت هضم می‌شود. رنگ مدفوع نوزاد نیز نشانه‌ی مناسبی است. در روزهای اول مدفوع به رنگ سبز خواهد بود که «مکونیوم» نام دارد و هنگامی که جنین در رحم مادر قرار داشته ساخته شده است. رنگ مدفوع در حدود روز چهارم باید رنگ مایل به زرد باشد.

بعد از اشتیاق فراوان برای تولد، اکنون فرزندتان در کنار شماست و با اینکه انتظار داشتید در آسمان‌ها و روی ابرها سیر کنید، اما ممکن است حال خیلی مساعدی نداشته باشید که این امر بسیار طبیعی بوده و بعد از زایمان برای بسیاری از مادران رخ می‌دهد و به دلیل تغییرات هورمونی است. این حالت بعد از چند روز برطرف می‌شود و جای نگرانی نیست.

به منظور کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بهتر است نوزاد به پشت خوابانده نشود. هنگام بیدار شدن‌های شبانه به یاد داشته باشید که نوزاد شما همواره نوزاد نخواهد ماند و به زودی بزرگ شده و دیگر خبری از بیدار شدن‌های شبانه نخواهد بود، پس سعی کنید با آرامش و صبر این دوران را سپری کنید.

هفته‌ی دوم نوزاد

در طول هفته‌ی دوم عکس‌العمل‌های طبیعی کودک مهم هستند. در این زمان او به طور حریصانه و مشتاقانه‌ای به دنبال نوک سینه می‌گردد و مکیدن را به خوبی انجام می‌دهد و در مقابل نور شدید پلک می‌زند. گاهی به چشم‌های شما خیره می‌شود که بهتر است با نگاه کردن و لبخند زدن به او پاسخش را بدهید. در این هفته کودک ممکن است انرژی زیادی از شما بگیرد. او به طور معمول تا حدود ۲۰ ساعت در روز می‌خوابد، اما هر سه یا چهار ساعت بیدار می‌شود و ممکن است در الگوی خواب شما کمی اختلال ایجاد کند.

در صورتی که نوزاد برای مدت طولانی و بی‌وقفه گریه کند یا مدام بی‌تابی کند ممکن است دچار کولیک (درد شدید شکم به دلیل تجمع گاز در معده و روده) شده باشد. کولیک حدود ۲۰ درصد نوزادان را در این سن درگیر می‌کند. شما در هفته‌‌ی دشواری به سر می‌برید، اما راه‌هایی برای سازگاری با شرایط وجود دارد و مطمئن باشید کولیک برطرف می‌شود.

به یاد داشته باشید که نوزاد در این سن تنها با گریه کردن می‌تواند با شما رابطه برقرار کند و عدم رضایت خود را بیان کند. این وروجک تازه وارد تمامِ وقت و انرژی شما را می‌گیرد، اما سعی کنید همسر خود را فراموش نکنید. در این هفته خونریزی یا ترشح ممکن است به دلیل شیر دادن تیره‌تر یا شدیدتر شود. دلیل این امر این است که رحم در زمان شیردهی منقبض می‌شود. اگر خونریزی به صورت قرمز روشن و شدید و چند هفته ادامه پیدا کرد، با پزشک خود مشورت کنید.

بعد از دو هفته شیردهی، ممکن است سؤالات زیادی برای شما پیش بیاید. به عنوان مثال در مورد گرسنگی مداوم کودک یا اینکه مصرف کافئین چه اثری بر روی شیردهی دارد، که بهتر است برای برطرف شدن این نگرانی با پزشک کودک صحبت کنید.

در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید و هم‌زمان استرس مادر بودن را هم دارید، نگران اثر آن روی شیر خود نباشید. با وجود اینکه استرس بر کاهش ذخیره‌ی شیر اثر نمی‌گذارد، اما می‌تواند روی الگوی تغذیه‌ی شما اثر بگذارد. بنابراین بهتر است راجع به حس خود هم با پزشک صحبت کنید.

پوشک نوزاد باید به طور منظم تعویض شود. هم‌چنین اگر تصمیم به استفاده از پستانک دارید، می‌توانید از سایز کوچک آن استفاده کنید. سعی کنید هر زمان که قادر بودید از منزل خارج شوید و با مادران دیگر در ارتباط باشید. حتماً در صورتی که کودک را با ماشین خود جابجا می‌کنید، ماشین دارای ایربگ باشد. راهی برای حمام کردن لذت‌بخش کودک پیدا کنید. هم‌چنین به خاطر داشته باشید که سر و صدای محیط باعث آرام شدن نوزاد می‌شود.

بازی هفته‌‌ی دوم نوزاد

کنجکاوی کودک را برانگیزید و حس لامسه‌‌ی او را با ماساژ دادن تحریک کنید. می‌توانید در این هفته شاهد عکس‌العمل‌های جدیدی از او باشید، به طوری که با نوازش کردن، او به سمت شما برمی‌گردد و حتی می‌تواند انگشت شما را بگیرد، هم‌چنین با نوازش کف پاها، او قادر است انگشتان خود را جمع کند. به عنوان نوعی سرگرمی می‌توانید برای او آواز هم بخوانید.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. ? دادن قنداب به نوزاد :

    ?اگر به مدت طولانی به نوزاد خود آب‌قند بدهید چهره نوزاد شما به ظاهر، اصطلاحاً تپل می‌شود. اما این گونه‌های پف‌آلود نه تنها دلیل سلامت نوزاد نیست بلکه نشان از سوء تغذیه او دارد. آب قند در افزایش وزن نوزاد نقشی ندارد؛ اگرچه ممکن است موقتاً جلوی گریه نوزاد گرسنه را بگیرد. برخلاف تصور برخی، آب قند باعث افزایش نفخ و دل درد او هم خواهد شد.

    لطفا بدون مشورت با پزشک و بدون داشتن اطلاعات کافی نوزاد خود را در معرض خطرات قرار ندهید.

  2. علل کولیک نوزاد غالبا بر اساس ۳قانون تشخیص داده میشود:
    ?گریه بیش از سه ساعت در روز ، بیش از سه روز در هفته و بیش از سه هفته .

  3. ‍ سندرم زجر تنفسی نوزاد:
    ?اگر نوزادی قبل از رسیده شدن ریه هایش متولد شود سندرم زجر تنفسی ایجاد خواهد شد. نوزاد مبتلا به سندرم زجر تنفسی برای گریه و نفس کشیدن در زمان تولد تلاش می کند اما بخاطر اینکه ریه های او با هر نفس کشیدن، تمایل دارند روی هم بخوابند، در این دقایق تا ساعت ها شروع کار تنفس سخت و دشوار است.

    ?علایم :
    ?کبودی و سیاه شدن لب ها و ناخن های نوزاد
    ?افزایش تعداد تنفس
    ?فرورفتن نواحی بین دنده ها و جناغ در هنگام تنفس
    ?حرکت پره های بینی
    ?ناله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *