مهمترین علت دندان درد در بارداری!/ تزریق آمپول بی‌حسی برای مادر باردار

بهتر است در همان ماه‌‌های اول بارداری برای معاینه دندان‌‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک روش‌‌های بهداشتی لازم برای پیشگیری از پوسیدگی و بیماری لثه را به شما آموزش دهد. بعد از هر بار مصرف مواد غذایی، بخصوص مواد قندی، دندان‌هایتان را مسواک کنید. بعد از هر بار استفراغ دندان‌‌ها را مسواک کنید یا حداقل دهان را به‌طور کامل با آب بشویید. 

  یک دندنپزشک گفت: بیشتر درد دندان خانم های باردار هورمونی است.

 دکتر محمدرضا سعادتی گفت: در اوایل بارداری ممکن است مشکلات دندانی برای خانم‌ها بوجود آید که این مشکلات ناشی از تغییر وعده‌های غذایی آن‌ها به جهت تغییرات هورمونی بدنشان است.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که تغییرات هورمونی ممکن است بوجود آورد ایجاد بوی بد دهان است.
وی اظهار داشت: بعضی از افراد فکر می‌کنند که با باردار شدن ممکن است دندان‌هایشان ضعیف شود، اما باید دانست که این فکر غلطی است.

وی افزود: در سه ماه آخر بارداری به دلیل تغییرات هورمونی مشکلات دندانی بیشتر می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که تا حدامکان از شیر و لبنیات استفاده شود تا پوسیدگی دندان بوجود نیاید.
وی خاطرنشان کرد: باید قبل از بارداری، برای حفظ دندان‌ها به پزشک متخصص مراجعه کرد.

تزریق آمپول بی‌حسی برای مادر باردار:

مصرف دارو در مادران باردار به خاطر تغییرات هورمونی و بیولوژیک و احتمال خطر به چند دسته طبقه بندی شده: A،B،C،X. داروهایی که در این طبقه‌بندی در دسته X قرار می‌گیرند خطرناکترین و آنهایی که در طبقه‌بندی A وB قرار دارند، بی‌خطرترین داروها محسوب می‌شوند. استفاده از داروهای گروه C که در صورت ضرورت موردی ندارد.

بی‌حسی‌های دندان‌پزشکی هم یک نوع دارو محسوب می‌شوند؛ پس در این طبقه‌بندی جای می‌گیرند. به‌طور خلاصه در دوران بارداری می‌توانیم از تمام انواع داروهای بی‌حسی، به مقدار لازم و ضروری (و نه زیاد)، استفاده کنیم؛ چراکه تمام بی‌حسی‌ها در رده B و C طبقه‌بندی می‌شوند.

در میان داروهای بی‌حسی دندان‌پزشکی که در طبقه B قرار می‌گیرند می‌توان به لیدوکایین اشاره کرد. از انواعی که در گروه C جای می گیرند می‌توان پریلوکایین و بوپی‌واکایین و مپی‌واکایین را برشمرد. بر این اساس تزریق لیدوکایین که استفاده از آنها برای مادران باردار کم‌خطرتر است توصیه می‌شود.

از میان داروهای بی‌حسی مرسوم در ایران، استفاده از دو دارو، پریلوکایین (که با نام تجاری سیتانست شناخته می‌شود) و آرتی‌کایین (که با نام تجاری یا آرتی‌نیبسا شناخته می‌شود)، در زنان باردار ممنوع است.

تزریق این دو دارو به زنان باردار ممکن است منجر به اسپاسم عضلات صاف و در نتیجه زایمان زودرس شود. پس توصیه می‌شود در این بیماران حتما از لیدوکایین استفاده شود.  

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. توجه کنید در مورد آمپول بیحسی در بارداری نباید سیتانست تزریق کرد احتمال سقط جنین و متهموگلوبینمی داره. خواهشا مطلب نوشته شده را اصلاح کنید.

  2. با تشکر از مدیریت سایت برای اصلاح مطلب بیحسی در بارداری. ان شا الله موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *