مهد کودک چند ساعت در روز خوبه؟!

من با توجه به اینکه کارمندم حدود ۸ ساعت پسر ۴ ساله ام را در مهد کودک میذارم این ساعت طولانیه و برای روح و روان بچه ضرر داره؟ چند ساعت مهد کودک در روز مفیده؟

گذاشتن کودک در مهدکودک بعد از ۳ سالگی تنها برای چند ساعتی مفید است نه برای مدتی طولانی، وظیفه تربیت کودک بر عهده پدر و مادر است و نباید این وظیفه را بر عهده مهدکودک ها گذاشت.

کودک به وجود پدر و مادر احتیاج دارد، بنابراین آن‌ها باید سعی کنند زمانی را برای بازی با او در نظر بگیرند.

نگذاشتن زمان کافی برای کودک در آینده سبب خجالتی بودن، کمبود اعتماد به نفس، عدم احساس امنیت به دیگران و ترس و آسیبهای روحی و روانی جبران ناپذیری می شود.

مهدکودک اولین محیط اجتماعی برای بچه هاست که تاثیر زیادی بر رفتار و حتی نگرش آن‌ها به زندگی می‌گذارد. همه ما یادمان هست که اگر از معلمی در مدرسه بدمان آمده باشد حتما از آن درس هم بیزار بودیم. خب این شرایط را برای کودکی در نظر بگیرید که هنوز هیچ درک و تفکر انتزاعی ندارد و گاهی آنقدر کوچک است که حرف هم نمی‌زند.

باید پذیرفت که رفتن بچه‌ها به مهد اگر در سن مناسب اتفاق نیافتد خطرات روحی زیادی در پی دارد. مهد کودک محیطی است که بچه‌ها با ورود به آن شروع به مریض شدن می‌کنند، یکی از نمادهای بیماری برای پزشکان مهدکودک است، محیط اجتماعی، بی‌دقتی بچه‌ها در خوردن با دست‌های آلوده و اجتماع ویروس‌ها باعث این اتفاقات می‌شود.

گاهی ناسازگاری بچه با هم سن و سال‌هایش به قدری دردسر ساز می‌شود که مادر مجبور به تغییر مهد می‌شود. مربی‌ها به خصوص برای کودکان نوپا (۲ تا ۳ سال) باید ویژگیهای خاصی برای جذب بچه داشته باشند در غیر این صورت پذیرش محیط کلاس برای بچه‌ها ممکن نیست.

مزایای مهدکودک
کودکی که وارد مهد می‌شود، به خصوص اگر در سن مناسب، این کار انجام شود تغییرات بسیاری در رفتار و حرف زدنش دیده می‌شود. اگر بچه‌ای دیر زبان باز کرده باشد حضورش در جمع هم سالانش باعث می‌شود سریع‌تر به حرف بیافتد. آن‌ها با زبان هم آشنا هستند و راحت‌تر هم کلام می‌شوند. کودکانى که تازه شروع به حرف زدن کرده‌اند، هنگامى که با کودکان هم سن و سال خود ارتباط برقرار مى‌کنند و همراه مربى که وقت خود را صرف کودکان کرده است، مى‌توانند پیشرفت قابل توجهى در گفتار و رشد بیانى داشته باشند.

مثلا در خانه پیش والدین اگر بچه بگوید آب بدون نیاز به کامل کردن جمله سریع آب در اختیارش خواهد بود، به اصطلاح می‌گویند مادر زبان بچه‌اش را می‌فهمد. اما این فهم زیاد باعث کندی در رشد زبان می‌شود گاهی لازم است بگذاریم بچه تلاش کند جمله‌ها را کامل بگوید. در مهد کودک هر لغتی را که از دیگری یاد بگیرد تکرار می‌کند و خیلی اتفاقی جمله‌ها را کامل یاد می‌گیرد. 

بچه‌ها در مهد بازی کردن، اشتراک و همکاری را یاد می‌گیرند. دوست پیدا کردن و فعالیت‌های مناسب سنشان را در مهد می آموزند. وقت بیشتری را با کسانی می‌گذرانند که دنیای شبیه به خودشان دارند. بچه در جمع همسالان بهتر غذا می‌خورند و تبعیت از قانون را یاد می‌گیرند. رفتارهای بدشان را تا حدودی ترک می‌کنند و برای هر کار خوبی تشویق می‌شوند و این رفتار در آن‌ها تقویت می‌شود.

بهترین سن برای رفتن به مهد کودک
دکتر فربد فدایی، روان‌شناس اجتماعی و روانپزشک می‌گوید: «اگر کودک در سنین غیر مناسب به مهدکودک فرستاده شود، احساس طرد شدن از سوی مادر می‌کند و حس طردشدگی و دوری از خانواده در شکل‌گیری شخصیت او تأثیر می‌گذارد، بنابراین در این کودکان ممکن است احساس خشم و رنجش و افسردگی ملاحظه شود.»

کودک تا سه سالگی نیاز به محبت وامنیت خانواده دارد. اگر برای مادر امکان ماندن در خانه نباشد و کسی از نزدیکان، مثل مادربزرگ و خاله یا عمه برای نگه داری کودک حضور نداشته باشند چاره‌ای جز رفتن به مهد نیست. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *