من مجردم و کیست آندومتریوما دارم/ آیا لاپاروسکوپی نازایی میاره و به پرده بکارت آسیب میزنه؟!

سلام من مجرد هستم ۲۶ سالمه . یک ماه پیش درد شدید زیر شکم داشتم که بعد از سونوگرافی این جوابش بود : رحم با ابعاد ۷۵*۳۵ mm می باشد . ضخامت اندومتر ۷٫۵ mm . یک کیست حاوی low – level داخلی و کانون کلسیفیکاسیون به قطر ۴۵*۶۴ mm در آدونکس چپ مشهود است . این یافته ها احتمال تشخیص های همچون آندومتریوما، در موئید و کیست هموراژیک را مطرح می سازد . بعد ۲۱ روز قرض کلایرتاستفاده کردم و در روز ۴ و ۵ پریود سونو دادم این جوابش بود : ضخامت اندومتر ۴٫۷ mm کانون هاپیواکو به اندازه ۱۱*۱۵ mm به علت فولیکول مشهود است . در ادنکس چپ کیستی به اندازه ۵۱*۶۴*۶۵ mm با نمای ground glass و سپتومی در داخل آن بدون فلو در دایلر سونوگرافی در داخل آن به نفع اندومتریوما یا کیست هموراژیک مشهود است . مختصری مایع در کلدوساک خلی مشهود است .
آزمایش ca 125 هم نتیجه اش ۴۴٫۵ بود . حالا من باید چیکار کنم؟ باید لاپاراسکوپی بشه حتما؟ با دارو حل نمیشه ؟ لاپاروسکوپی نازایی میاره و به پرده بکارت آسیب میزنه؟


دکتر رویا امدادی متخصص زنان و زایمان:

باید لاپاروسکوپی انجام شود تا آسیبی مثل چسبندگی برای تخمدان و لوله ها و رحم ایجاد نشود.کیست آندومتریوما با این سایز بزرگ به هیچ وجه به دارو پاسخ نمیدهد و حتما باید جراحی لاپاروسکوپی شود.این عمل از راه شکم صورت گرفته و آسیبی به پرده نمیزند.از یک سوراخ ۱سانت از ناف و دو سوراخ نیم سانت پایین تر وارد شکم شده و کیست خارج میشود و لاپاروسکوپی درمان نازایی است و ماندن کیست آندومتریوما خود باعث نازایی میشود.
 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *