مصرف همزمان پریناتال و فیفول در بارداری/ آهن اضافه برای جنین مضره؟!

با سلام دکتر من قرص مولتی پریناتال و ففول تجویز کرده هر شب یکی بخورم با توجه به اینکه گفتید مقدار آهن موجود در مولتی پریناتال صد درد نیاز خانم باردار رو برطرف میکنه و بنده کم خونی هم ندارم خواستم ببینم مصرف قرص ففول و دریافت آهن بیشتر مشکلی ایجاد نمیکنه ؟

پاسخ مشاور:

با پیشرفت بارداری در ۳ ماهه دوم و سوم نیاز به آهن در مادر باردار بیشتر می شود و با توجه به نیاز مادر ممکن است هم زمان هم قرص فیفول و مولتی پریناتال تجویز شود. جای نگرانی وجود ندارد اما بهتر است این موضوع را مجدداً به پزشک معالجتان یادآوری بفرمایید.

نکته مهم:

بدن به اندازه نیاز خود آهن را جذب می کند و مازاد آن دفع می شود اما در برخی موارد ممکن است آهن بیش از اندازه لازم در بدن ذخیره شود که به آن هموکروماتوز می گویند که نوعی مسمومیت است و می تواند کبد، قلب، لوزالمعده و اندام های دیگر بدن را درگیر کند.

شایع ترین موارد آن ارثی است که معمولاً پس از تجمع ۲۰ گرم آهن در بدن به وجود می آید و علائمی مانند استفراغ، درد شکم، اسهال خونی، شوک، خواب آلودگی و تنگی نفس را به وجود می آورد.

بررسی زنان مورد مطالعه در دوران بارداری، نشان داد مصرف قرص آهن توسط زنانی که کم خونی ندارند، باعث می شود عوارضی از قبیل زایمان زودتر از موعد، وزن کم هنگام تولد، کوچکی جنین برای سن بارداری، مشکلات تنفسی، مرده زایی و مرگ هنگام زایمان در آنها بیشتر شود.
 مصرف مکمل آهن در بارداری در صورت نیاز نداشتن بدن، باعث افزایش غلظت خون شده که به گردش خون رحمی – جفتی صدمه می زند و خون رسانی را مختل کرده و عواقب نامطلوبی برای بارداری دارد.

بنابر یافته های پژوهش انجام شده، تجویز مکمل آهن به زنان بارداری که کم خون نیستند نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه در مواردی آنان را در معرض عوارض ناگواری قرار می دهد.

از آنجا که نیاز بدن به آهن در چهار ماه اول بارداری کم است، مصرف آهن در این مدت لزومی ندارد و حتی مصرف نکردن آهن در ابتدای بارداری، از تهوع و استفراغ شدید که در این دوران شایع است جلوگیری می کند زیرا یکی از عوارض مصرف آهن، تهوع و استفراغ است.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. با پیشرفت بارداری در ۳ ماهه دوم و سوم نیاز به آهن در مادر باردار بیشتر می شود و با توجه به نیاز مادر ممکن است هم زمان هم قرص فیفول و مولتی پریناتال تجویز شود.

  2. پژوهش:تجویز مکمل آهن به زنان بارداری که کم خون نیستند نه تنها اثر مثبتی ندارد بلکه در مواردی آنان را در معرض عوارض ناگواری قرار میدهد.

  3. افزایش میزان آهن آزاد سبب تحریک رشد باکتری ها و ویروس می شود بنابر این آهن بیش از حد می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

  4. مهمه: بدن هیچ راه آسانی برای دور کردن آهن اضافی ندارد موثرترین راه برای خلاص شدن از شر آهن اضافی، از دست دادن خون است.

    بنابر این، زنان در قاعدگی کمتر احتمال تجربه آهن اضافی را دارند به همین ترتیب، افراد با اهدای خون اغلب در معرض خطر کمتری هستند.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *